Σε εξέλιξη βρίσκεται ο εμπορικός πόλεμος Βρυξελλών – Ουάσιγκτον με την Ευρώπη να κλιμακώνει και να παίζει το χαρτί του μποϊκοτάζ των αμερικανικών προϊόντων. Η ΕΕ ποντάρει στο προφανές γεωπολιτικό της πλεονέκτημα το οποίο είναι το μέγεθος της αγοράς της.
Σε κάθε περίπτωση η ΕΕ γνωρίζει ότι οι αμερικανικές εταιρείες, από ζυθοποιίες έως τράπεζες, θα ήθελαν να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στην μεγάλη ευρωπαϊκή αγορά. Με το δεδομένο αυτό, παρατηρείται ένα αυξανόμενο κίνημα μποϊκοτάζ σε όλη την Ευρώπη, στο οποίο πρωτοστατεί η Δανία.
Ειδικότερα υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι συμμετέχουν σε ομάδες στο Facebook όπου ανταλλάσσουν ιδέες σχετικά με το πώς να αποφεύγουν τα αμερικανικά προϊόντα και να βρίσκουν εναλλακτικές λύσεις.
Στοιχεία της Google δεικνύουν αύξηση των αναζητήσεων με τον όρο «Boycott USA» και «Bοycott America» μετά την ανακοίνωση των νέων δασμών, ενώ στην κορυφή την λίστας βρίσκονται η Δανία, ο Καναδάς και η Γαλλία.
Παραλλήλως αναπτύσσεται μια αρνητική δυναμική κατά της Tesla με πτώση των πωλήσεων στην Ευρώπη και στον Καναδά. Σημειώνεται δε ότι στην Γερμανία, η αστυνομία διεξήγαγε έρευνα μετά την πυρπόληση τεσσάρων Tesla.
Μετά από απαίτηση των καταναλωτών, η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Δανίας ο όμιλος Salling, δημιούργησε μια ετικέτα με ένα μαύρο αστέρι ώστε να επισημαίνονται τα προϊόντα ευρωπαϊκής κατασκευής.
Σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας, Άντερ Χαγκ, δεν πρόκειται για μποϊκοτάζ, αλλά για μια διευκόλυνση στους καταναλωτές οι οποίο ζητούν έναν εύκολο τρόπο ώστε να αποφεύγουν τα αμερικανικά προϊόντα.
Ανέφερε δε ότι «τα καταστήματά μας θα συνεχίσουν να έχουν στα ράφια τους brands απ’ όλο τον κόσμο, και θα είναι πάντα στο χέρι των πελατών να επιλέξουν. Η νέα ετικέτα είναι μόνο μια πρόσθετη υπηρεσία για τους πελάτες που θέλουν να αγοράζουν προϊόντα με ευρωπαϊκές ετικέτες».
Ο Μπο Αλμπέρτους διευθυντής σχολείου και διαχειριστής της δανέζικης σελίδας στο Facebook «Boykot varer fra USA» (Μποϊκοτάζ προϊόντων από τις ΗΠΑ), η οποία πλέον αριθμεί πάνω από 80.000 μέλη δήλωσε ότι οι χρήστες εγκαταλείπουν τα δημοφιλή αμερικανικά προϊόντα (Pepsi, Colgate, Heinz κ.λπ) και τα αντικαθιστούν με ευρωπαϊκά προϊόντα.
Παραλλήλως, στην Γαλλία ο αγρότης Έντουαρντ Ρουσσέ ίδρυσε μια διαδικτυακή ομάδα με τίτλο «Μποϊκοτάρετε τις ΗΠΑ, αγοράστε γαλλικά και ευρωπαϊκά προϊόντα» (BOYCOTT USA: Achetez Français et Européen!), η οποία μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες προσείλκυσε πάνω από 20.000 μέλη στο Facebook.
Εν τω μεταξύ, η Γερμανία προσάρμοσε τις ταξιδιωτικές της συστάσεις για τις ΗΠΑ, προειδοποιώντας τους πολίτες της ότι «προκαταρκτικές αποφάσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, ψευδείς δηλώσεις σχετικά με τον σκοπό παραμονής ή ακόμη και μια ελαφρά παράταση της άδειας ταξιδιού, μπορεί να οδηγήσουν σε σύλληψη ή απέλαση κατά την είσοδο ή την έξοδο».
Η Γερμανική κυβέρνησις η αντέδρασε με αυτόν τον τρόπο στις πρόσφατες μεμονωμένες συλλήψεις και απελάσεις Γερμανών στις ΗΠΑ.
Εξ άλλου, ο εκπρόσωπος του Γερμανικού ΥΠΕΞ εξήγησε ότι «τα περιστατικά της περασμένης εβδομάδος τα οποία αφορούσαν γερμανούς πολίτες που εισέρχονταν στις ΗΠΑ ελήφθησαν πολύ σοβαρά υπ’ όψιν».
Διευκρινίσθηκε ωστόσο, ότι για την Ουάσιγκτων «μια εξουσιοδότηση ESTA ή μια αμερικανική βίζα δεν σας δίνει πάντα το δικαίωμα να εισέλθετε στις ΗΠΑ», με το εκπρόσωπο να προσθέτει ότι «η τελική απόφαση για το αν ένα άτομο μπορεί να εισέλθει στις ΗΠΑ εναπόκειται στις αμερικανικές συνοριακές αρχές».
Πηγή: Εφημερίδα «Εστία»