«Κόκκινο» χτυπά η ακρίβεια στη χώρα μας και δεν έχει απομείνει υπηρεσία ή προϊόν που θα μπορεί να «σηκώσει» η μέση ελληνική οικογένεια. Η συντήρηση ενός αυτοκινήτου έχει μετατραπεί σε ακριβό «σπορ», παρά το γεγονός πως η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων κατέχει ένα όχημα για τη μεταφορά του από και προς την εργασία του, καθώς έχουν κοπεί προ πολλού οι βόλτες και τα ταξίδια λόγω της πανάκριβης βενζίνης.
Με τα δημόσια μέσα μεταφοράς στη χώρα μας, και κυρίως στην πρωτεύουσα, να μη θυμίζουν σε τίποτα τα ευρωπαϊκά δεδομένα, οι πολίτες αναγκάζονται να μετακινούνται με το αυτοκίνητό τους, το οποίο, ούτε λίγο ούτε πολύ, τους κοστίζει τον χρόνο κοντά στα 2.500 ευρώ μόνο για τη βενζίνη, την ασφάλεια, το ΚΤΕΟ και τα τέλη κυκλοφορίας, χωρίς να υπολογίζονται άλλα έξοδα, όπως τα σέρβις, τα λάστιχα και άλλα ανταλλακτικά.

Το μεγαλύτερο κόστος εξακολουθούν να αποτελούν τα καύσιμα. Η μέση τιμή της βενζίνης έχει σταθεροποιηθεί το τελευταίο διάστημα στην περιοχή των 1,70-1,80 ευρώ το λίτρο και του diesel κινείται λίγο πάνω από το 1,5 ευρώ το λίτρο. Με αυτές τις τιμές η μετακίνηση ενός πολίτη έχει μετατραπεί σε είδος πολυτελείας. Με κάθε αυτοκίνητο να διανύει κατά μέσο όρο κοντά στα 15.000 χιλιόμετρα τον χρόνο, τα έξοδα μόνο για τη βενζίνη με τις σημερινές τιμές εκτοξεύονται ακόμα και στα 2.000-2.500 ευρώ, με κατανάλωση από 7 έως 8 lt/100 χιλιόμετρα. Για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα το κόστος για τα ίδια χιλιόμετρα υπολογίζεται κοντά στα 1.500 ευρώ τον χρόνο, με μέση κατανάλωση 6 lt/100 χιλιόμετρα.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί πως για κάθε ιδιοκτήτη το κόστος είναι διαφορετικό, καθώς σημαντικό ρόλο παίζουν οι αποστάσεις που διανύει σε καθημερινή βάση (π.χ., για την εργασία του), αλλά και τα μακρινά ταξίδια του (π.χ., στο χωριό του). Στην επαρχία, για παράδειγμα, οι αποστάσεις είναι πιο κοντινές, ακόμα και για την εργασία, ενώ στις μεγαλουπόλεις, όπως η Αθήνα, σημαντικό ρόλο παίζει και το ατελείωτο καθημερινό μποτιλιάρισμα, που οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερη κατανάλωση.
Το κόστος είναι μικρότερο για έναν ιδιοκτήτη ηλεκτρικού οχήματος, με τη μέση δαπάνη να διαμορφώνεται στα 300-400 ευρώ για καταναλώσεις περίπου 2.250 kWh τον χρόνο, προκειμένου να το φορτίσει. Φυσικά και σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να συνυπολογιστούν οι αποστάσεις, η ταχύτητα, ακόμα και το κρύο που επηρεάζει τη διάρκεια της μπαταρίας.

Η ασφάλεια
Για τη νόμιμη κυκλοφορία ενός οχήματος στον δρόμο απαιτείται να διαθέτει ασφάλεια, η οποία καταβάλλεται με τον μήνα, κάθε εξάμηνο ή ετησίως. Το κόστος για μια απλή ασφάλεια ανέρχεται, ανάλογα με την ασφαλιστική εταιρία, κοντά στα 60 ευρώ το εξάμηνο ή στα 120 ευρώ τον χρόνο. Αν προστεθούν και άλλες καλύψεις, όπως κλοπή, θραύση κρυστάλλων ή μεικτή ασφάλιση σε περίπτωση ατυχήματος, το κόστος ανεβαίνει.
Για τον καθορισμό της τελικής τιμής θα πρέπει να συνυπολογιστούν η περιοχή όπου βρίσκεται η κατοικία του ιδιοκτήτη (φθηνότερες τιμές στην επαρχία), η αξία του οχήματος (σε περίπτωση κλοπής), η ηλικία του ιδιοκτήτη και πολλά ακόμα. Το τελικό κόστος μπορεί να φτάσει τα 300 ευρώ ή και παραπάνω σε ετήσια βάση, μετά και τις αυξήσεις κατά 7% μεσοσταθμικά τη διετία 2023-2024.
Πηγές της αγοράς επισημαίνουν, πάντως, ότι, παρ’ όλα αυτά, η Ελλάδα έχει τις φτηνότερες τιμές για ασφάλιστρα Ι.Χ. στις χώρες της Ε.Ε., ενώ είναι φτηνότερα από το 2011.

ΚΤΕΟ, τέλη κυκλοφορίας
Ανελαστική δαπάνη αποτελεί ο έλεγχος ΚΤΕΟ. Η υποχρέωση ξεκινά για όλα τα επιβατικά οχήματα 4 χρόνια μετά την αγορά τους ως καινούργιων, δηλαδή από την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας τους. Επειτα από την πρώτη φορά που θα περάσει κάποιο όχημα ΚΤΕΟ ακολουθεί τη λεγόμενη περιοδικότητα, που αναγράφεται στο χαρτί του ΚΤΕΟ και ορίζεται ανά δυο έτη. Μία μέση τιμή για τα επιβατικά Ι.Χ. είναι γύρω στα 50 ευρώ.
Μία ακόμα ανελαστική δαπάνη είναι η καταβολή των τελών κυκλοφορίας. όσα αυτοκίνητα είχαν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό τους. Όσα κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 πληρώνουν με βάση τις εκπομπές CO2 που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, ενώ τα πιο «καθαρά» από αυτά απαλλάσσονται πλήρως – κάτω από 90 ή 122 g/km, αναλόγως χρονολογίας.
Για παράδειγμα, για ένα καινούργιο μεσαίο αυτοκίνητο 1.400 κυβικών τα ετήσια τέλη διαμορφώνονται στην περιοχή των 150 ευρώ. Για παλαιότερα οχήματα, για παράδειγμα του 2005, με 1.600 κυβικά, το κόστος ανεβαίνει στα 265 ευρώ.
Η Εφορία, μάλιστα, ξεκινά δύο φορές τον χρόνο ηλεκτρονικές διασταυρώσεις προκειμένου να εντοπίσει ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν απλήρωτα τέλη, κυκλοφορούν χωρίς ασφάλεια, αλλά δεν έχουν περάσει και από ΚΤΕΟ, με τα πρόστιμα να είναι ιδιαίτερα «τσουχτερά».

Σέρβις και ελαστικά
Σημαντικό κόστος για την κατοχή και συντήρηση ενός αυτοκινήτου είναι τα σέρβις και η αλλαγή ελαστικών.
Το μικρό σέρβις περιλαμβάνει αλλαγή λαδιών και φίλτρων, ξεκινά στην καλύτερη από 100 ευρώ στην αντιπροσωπία για ένα μίνι αυτοκίνητο, ενώ για μεγαλύτερα οχήματα το κόστος είναι υψηλότερο, ανάλογα και με την πολιτική κάθε εταιρίας.
Για τα μεγάλα σέρβις οι τιμές ξεκινούν από τα 250 ευρώ έως τα 600 ευρώ, ανάλογα με τη μάρκα, το μοντέλο και τις εργασίες που χρειάστηκαν στο όχημα.
Επίσης, τα ελαστικά θα πρέπει να αλλάζουν συνήθως στα 4 χρόνια ή στα 40.000-50.000 χιλιόμετρα. Το κόστος για ένα μέσο αυτοκίνητο κυμαίνεται στα 250 ευρώ/τετράδα.
Δυσεύρετο το πάρκινγκ
Ενα επιπλέον κόστος, όμως, έχουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων που μένουν σε περιοχές όπου το πάρκινγκ είναι δυσεύρετο. Τέτοιες περιοχές είναι κυρίως το κέντρο της Αθήνας, με την έλλειψη ασφάλειας να οδηγεί στη λύση των ιδιωτικών πάρκινγκ με τον μήνα.
Το μέσο κόστος, ανάλογα με την περιοχή και τον τύπο του οχήματος (απλό επιβατικό ή τζιπ), κυμαίνεται από τα 90 έως τα 120 ευρώ τον μήνα.
Πηγή: Εφημερίδα «κυριακάτικη δημοκρατία»