Mέχρι σήμερα, δύο χρόνια μετά τα Τέμπη, οι ελληνικές κυβερνητικές – κρατικές Αρχές έχουν εκδώσει τέσσερα επίσημα πορίσματα. Ολα για πέταμα.
- Του Βασίλη Γαλούπη – εφημερίδα δημοκρατία
Το πρώτο ήταν το 2023, με τους διορισμένους από τον απρόθυμο Μπακαΐμη πραγματογνώμονες Μπαρτζόπουλο – Βασιλάκο να καταλήγουν δίχως στοιχεία στα έλαια σιλικόνης ως μόνη αίτια της έκρηξης, αλλά χωρίς να είναι χημικοί μηχανικοί ή κάποιας σχετικής ειδικότητας για πυρκαγιές. Κοινώς, έγραψαν ό,τι ταίριαζε με το κυβερνητικό αφήγημα.
Το δεύτερο είναι το αρχικό πόρισμα της Πυροσβεστικής, όλο κι όλο μια – δυο σελίδες γραμμένες στο πόδι, επίσης πατσαβουρόχαρτο. Το τρίτο έχει να κάνει με τα πρόσφατα βίντεο που οι Μπαρτζόπουλος – Βασιλάκος δεν έβγαλαν άκρη, αφού είναι και πάλι άσχετης ειδικότητας, ενώ στη συνέχεια το Εγκληματολογικό τα θεώρησε… γνήσια, παρά την επισήμανση που έκαναν οι ίδιοι της ΕΛ.ΑΣ. ότι δεν εντοπίστηκαν ποτέ οι αρχικές εγγραφές με ημερομηνία 28/2/23. Και το τέταρτο πόρισμα είναι αυτό του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, το οποίο έχει καταντήσει κουρελόχαρτο από προχθές και, πρακτικά, οδεύει προς τον σκουπιδοτενεκέ.
Στη Ζιμπάμπουε και στο Ναούρου θα είχαν πετύχει έστω ένα σωστό πόρισμα στα δύο χρόνια. Στην Ελλάδα των… αρίστων έχει προκληθεί εσκεμμένα χάος μέσα σε ένα νοσηρό σκηνικό συγκάλυψης, που ουσιαστικά χλευάζει νεκρούς, συγγενείς κι έναν ολόκληρο λαό. Κι όλα αυτά για να τη γλιτώσουν οι βασικοί υπεύθυνοι του μπαζώματος με την καταστροφή όλων των πειστηρίων από τα πρώτα 24ωρα.
Ο Βέλγος Μπαρτ Ακό, επικεφαλής Ασφάλειας Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), και ο συνεργάτης του Φαμπρίτσιο Καρπινέλι παρουσιάστηκαν αρχικά περίπου ως οι εγγυητές για την ακεραιότητα, ανεξαρτησία και αντικειμενικότητα του πορίσματος για τα Τέμπη. Ηταν τα δύο από τα τρία μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης για το δυστύχημα που συγκροτήθηκε από το Δ.Σ. του ΕΟΔΑΣΑΑΜ τον Μάρτιο 2024.
Αναπληρωτής πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και υπεύθυνος για τον σιδηροδρομικό τομέα είναι ο δικηγόρος και συγγραφέας Χρήστος Παπαδημητρίου. Οσο βρίσκεται στον Οργανισμό έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι είναι ακατάλληλος για το συγκεκριμένο πόστο. Με τη διαχείριση του πορίσματος «έδειξε» κι άλλα χαρακτηριστικά της ηγεσίας του. Οτι είναι ασταθής στις θέσεις του, ακατάρτιστος, παρορμητικός και επιεικώς εκτός τόπου και χρόνου.
Από την ημέρα που παρουσίασε το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης υπό τον Βέλγο Ακό στις 27 Φεβρουαρίου 2025 μέχρι και χθες ο Παπαδημητρίου αλλάζει απόψεις διαρκώς, διαλαλεί ότι τον απειλούν από το εξωτερικό, δίχως να το καταγγέλλει στην Αστυνομία, βγάζει εσωτερικές αλληλογραφίες στη δημοσιότητα, κάνει κάτι ακατάληπτες έως ανατριχιαστικές δηλώσεις, όπως χθες, «δεν σκοπεύω να αυτοκτονήσω» και παρεμβαίνει στο πόρισμα, επειδή πιέστηκε από τα ΜΜΕ και τις εξελίξεις, αφαιρώντας δίχως να έχει το δικαίωμα αυτός και το Δ.Σ. του ΕΟΔΑΣΑΑΜ τα περί πυρόσφαιρας.
Το ερώτημα για το ποιος τοποθέτησε τον Παπαδημητρίου σε μια τέτοια θέση ευθύνης απαντάται εύκολα. Πρόκειται για τον πρώην υπουργό Μεταφορών Σταϊκούρα. Το δεύτερο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί για τον ελεγχόμενο και χρηματοδοτούμενο από την κυβέρνηση ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι πώς κρίθηκε κατάλληλος αυτός ο άνθρωπος για να ηγηθεί στον σιδηροδρομικό τομέα και να συγκροτήσει μια επιτροπή για τα Τέμπη. Ο Σταϊκούρας δικαιώθηκε για την επιλογή του τώρα που εξευτελίστηκε το πόρισμα το οποίο ανέμενε η Δικαιοσύνη επί έναν χρόνο;
Η παρέμβαση που γίνεται τώρα, 40 μέρες μετά τις σχετικές ανακοινώσεις, για την πυρόσφαιρα στο πόρισμα, προκειμένου να «δικαιωθεί» το κυβερνητικό παραμύθι περί ελαίων σιλικόνης κι όχι υδρογονανθράκων, το καθιστά αυτομάτως άκυρο εξ ολοκλήρου.
Για το Μαξίμου ήταν βολικό το συμπέρασμα Παπαδημητρίου στις 27 Φεβρουαρίου ότι: «Η επιτροπή δεν μπόρεσε να βρει κάποιον περίφημο κεντρικό σχεδιαστή που να διέταξε κάποιο μπάζωμα ή να κρυφτούν στοιχεία. Κανένας δεν έχει καταθέσει κάτι τέτοιο σε εμάς».
Ο Παπαδημητρίου και οι συνεργάτες του στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όμως, μπορούν να πάρουν το σαλιαριστικό συμπέρασμα περί μπαζώματος και να το πετάξουν στα μπάζα. Διότι άλλα λέει η προανακριτική για το δεξί χέρι του Μητσοτάκη, τον Τριαντόπουλο, όπως και η εισαγγελία για τον Παπαγεωργίου της Πολιτικής Προστασίας, τον Χαρακόπουλο της ΕΛ.ΑΣ., τον «τυφώνα» Αγοραστό, ενώ έρχεται και η σειρά του Ξιφαρά του υπουργείου Μεταφορών.
Οταν εκδόθηκε το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο Σκέρτσος έκανε λόγο για «ευαγγέλιο εθνικής αυτογνωσίας». Ο Σταϊκούρας μιλούσε για «κατάκτηση για τη χώρα, έχουμε τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ και έχουμε ένα πόρισμα, το οποίο έχει γίνει αποδεκτό από το σύνολο της κοινωνίας και από τα πολιτικά κόμματα». Και ο Παπαδημητρίου διαβεβαίωνε πως «το πόρισμα αυτό της Επιτροπής Διερεύνησης συντάχτηκε εξ ολοκλήρου χωρίς να προστεθεί ή αφαιρεθεί ούτε κόμμα από το Δ.Σ.».
Μέχρι χθες οι περισσότεροι που αναφέρονταν στον Παπαδημητρίου εστίαζαν σε μια παλαιότερη παρουσίαση βιβλίου του που η Ντόρα Μπακογιάννη προλόγιζε «Ο Χρήστος είναι φίλος και συνεργάτης μου» και αυτός απαντούσε κολακευμένος: «Η Ντόρα είναι η πολιτικός που λάτρευα από μικρός».
Αυτά πλέον είναι παρελθόν. Ο Παπαδημητρίου έχει γράψει ολομόναχος πια τη δική του ιστορία. Μέχρι τώρα «κατάφερε» να διασύρεται ο ίδιος παίρνοντας από χθες σβάρνα τα κανάλια για να λέει ακατάληπτες μπαρούφες, «καταργώντας» το πόρισμα-φιάσκο, παρεμβαίνοντας στα συμπεράσματα και κοιτάζοντας πώς θα διασωθεί από τον πανελλήνιο διασυρμό. Η ευθύνη του Παπαδημητρίου για την ιλαροτραγική στάση του περνά από σήμερα στην κυβέρνηση, που κρατάει ακόμα αυτόν τον τύπο στον οργανισμό και δεν τον διώχνει ως πλήρως ακατάλληλο…
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Αναπληρωτής πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Διετέλεσε νομικός σύμβουλος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (2016-2023), μια επιλογή αρχικά επί ΣΥΡΙΖΑ, αποκτώντας εξειδίκευση σε σιδηροδρομικά θέματα. Είναι διδάκτορας Νομικής με δύο μεταπτυχιακά, ενώ έχει συγγράψει δύο επιστημονικά συγγράμματα και 50 επιστημονικές μελέτες. Εχει διδάξει για περισσότερα από 10 χρόνια στο παράρτημα του πανεπιστημίου Paris xiii στην Ελλάδα και στο Deree College. Εχει συγγράψει συνολικά 14 βιβλία (αστυνομικά μυθιστορήματα κ.ά.), τα οποία, μεταξύ άλλων, έχουν παρουσιάσει οι Βερβεσός, Κορκίδης, Βλαβιανός, Ντ. Μπακογιάννη κ.ά. Από το 2023 είναι αναπληρωτής πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών), μια επιτροπή που υπάγεται απευθείας στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και συγκροτήθηκε – λειτούργησε μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών, κατ’ απαίτηση των Βρυξελλών.