Μέσα σε μια ανακοίνωση 1.800 λέξεων που βγήκε Παρασκευή απόγευμα, έκρυψε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, την επιβολή νέου τέλους στο πετρέλαιο κίνησης (0,03 ευρώ το λίτρο) καθώς και το νέο «κούρεμα», μέσω έκτακτης εισφοράς, των εσόδων των παραγωγών ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ), σε μια προσπάθεια να κλείσει τη «μαύρη τρύπα» που δημιούργησε ο ίδιος, προκειμένου να… σώσει τη ΔΕΗ!
«Περίπατο», μάλιστα, πάει και η περίφημη ελάφρυνση που θα είχαν τα ελληνικά νοικοκυριά από την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, αφού η μείωση στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) θα πάει στη «μαύρη τρύπα» του ειδικού λογαριασμού, μέσω του οποίου αποζημιώνονται οι παραγωγοί ενέργειας από ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ).
Στην πολυσέλιδη ανακοίνωση του υπουργείου με τα «μέτρα μακράς πνοής» (!) αναφέρεται πως το νέο τέλος στο ντίζελ κίνησης «είναι μια μορφή “ειδικού φόρου άνθρακα” (Special Carbon Tax) που ήδη εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες της Ε.Ε., και υπολογίζεται ότι θα ενισχύει μόνιμα τις πράσινες δράσεις κατά 100.000.000 ευρώ σε ετήσια βάση. Με Υπουργική Απόφαση το ποσό θα κατανέμεται ετησίως ανάλογα με τις ανάγκες». Τόσα ακριβώς, δηλαδή 100.000.000 ευρώ, θα πληρώσουν παραπάνω οι… αφελείς που αγόρασαν κάποτε αυτοκίνητο με ντίζελ.
Στα μέτρα περιλαμβάνεται και εφάπαξ έκτακτη εισφορά μόνο για το 2020 -για την αντιμετώπιση των παρενεργειών της πανδημίας του κορωνοϊού- για παλαιότερα έργα ΑΠΕ (βρίσκονται σε καθεστώς Feed-in Tariff και έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2015). Η εισφορά θα ισούται με το 6% του κύκλου εργασιών τους για το έτος 2020. Η εκτιμώμενη ενίσχυση των εσόδων του ΕΛΑΠΕ από το μέτρο αυτό είναι της τάξης των 110.000.000 ευρώ.
Έκτακτο τέλος χρέωσης προμηθευτών
Προβλέπεται επίσης η θέσπιση εφάπαξ έκτακτου τέλους χρέωσης προμηθευτών, ίσου με 2 ευρώ / Mεγαβατώρα για το έτος 2021, ως συμμετοχή και των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας στην εξισορρόπηση του ΕΛΑΠΕ. Από το μέτρο αυτό υπολογίζεται ότι ο ΕΛΑΠΕ θα ενισχυθεί κατά 110.000.000 ευρώ το επόμενο έτος.
Επισημαίνεται ότι η επιβάρυνση και των παραγωγών ΑΠΕ και των προμηθευτών είναι εφάπαξ, ισόποση και έχει επίπτωση μόνο για ένα έτος.
Για το… κλείσιμο της «μαύρης τρύπας» θα πάνε και 200.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε., υπό την προϋπόθεση ότι θα ικανοποιηθεί το σχετικό αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης.