Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας, προκλητικά, κωφεύει στις καταγγελίες που γίνονται, τους τελευταίους δύο μήνες, για φαινόμενα κακοδιοίκησης και σκανδαλώδεις πρακτικές στο Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας (ΙΦΕΤ). Η κατάσταση αυτή έχει έρθει στη δημοσιότητα με επανειλημμένες παρεμβάσεις και καταγγελίες από το Σωματείο Εργαζομένων του ΙΦΕΤ, αλλά και με δημοσιεύματα.
Το θέμα φέρνουν στη Βουλή με ερώτησή τους 28 βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης με πρωτοβουλία της Δώρας Αυγέρη, Αν. Τομεάρχη Υγείας και Βουλευτή Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Ενδεικτικό των όσων καταγγέλλονται είναι η ύποπτη εκχώρηση από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΙΦΕΤ διευθυντικών υπερεξουσιών και αποφασιστικών αρμοδιοτήτων (έρευνα αγοράς) σε πρόσωπο που δεν ανήκει στο προσωπικό του Ινστιτούτου, αλλά είναι χαμηλόβαθμος εργαζόμενος ιδιωτικής εταιρίας που συνεργάζεται με το ΙΦΕΤ! Μάλιστα, το εν λόγω πρόσωπο φέρεται να έχει στενή συγγενική σχέση με τον ιδιοκτήτη ομοειδούς εταιρίας!
Πρόκειται για μείζον θέμα ασυμβίβαστου σε έναν νευραλγικό δημόσιο οργανισμό εν μέσω, μάλιστα, της υγειονομικής κρίσης. Ωστόσο, ο Υπουργός και ο Αναπληρωτής Υπουργός Υγείας, αν και έχουν ενημερωθεί για αυτά τα φαινόμενα κακοδιοίκησης στο ΙΦΕΤ, δεν έχουν πράξει απολύτως τίποτα, ούτε έχουν δώσει εξηγήσεις για την αυτή κατάσταση που αμαυρώνει τη φήμη και την σημαντική ιστορία του Ινστιτούτου.
Στο ζήτημα, όμως, υπάρχουν κι άλλες προεκτάσεις, κρίνοντας από καταγγελλόμενα περιστατικά, όπως αυτό που ο εν λόγω «ενοικιαζόμενος εργαζόμενος» παρέκαμψε επιδεικτικά και αγνόησε εντολή της διευθύντριας, προχωρώντας για λογαριασμό του ΙΦΕΤ σε παραγγελία τριπλάσιου αριθμού φαρμάκων από αυτόν που του είχε υποδειχθεί! Εδώ προκύπτουν, επίσης, σημαντικά ζητήματα αναφορικά με την εταιρική ασφάλεια του Ινστιτούτου, καθώς ο «ενοικιαζόμενος εργαζόμενος» με τις παραχωρηθείσες υπερεξουσίες έχει πλέον πρόσβαση σε κρίσιμα δεδομένα των υπηρεσιών του Ινστιτούτου.
Γνωμοδότηση επεσήμανε την ανάγκη απομάκρυνσης του εξωτερικού συνεργάτη
Για τα παραπάνω, σύμφωνα με τις καταγγελίες, έχει υπάρξει σχετική γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας του ΙΦΕΤ, η οποία επεσήμανε την ανάγκη απομάκρυνσης του εξωτερικού συνεργάτη, κάτι που ουδέποτε πραγματοποιήθηκε.
Με την ερώτησή τους οι 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητούν από τον Υπουργό Υγείας να δώσει απαντήσεις στις καταγγελίες και εξηγήσεις για το πώς ένας χαμηλόβαθμος εργαζόμενος συνεργαζόμενης ιδιωτικής εταιρείας δύναται να αποκτήσει διευθυντικές υπερεξουσίες και να ασκεί αρμοδιότητες βάσει του οργανογράμματος του ΙΦΕΤ.
Καλείται, επίσης, να απαντήσει για τις ενέργειες που έγιναν από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας ή του ΕΟΦ, από την στιγμή που περιήλθαν σε γνώση τους οι έγγραφες καταγγελίες των εργαζομένων, καταθέτοντας μεταξύ άλλων το βιογραφικό και την σύμβαση εργασίας του καταγγελλόμενου, καθώς και τη σύμβαση της συνεργαζόμενης εταιρείας με το ΙΦΕΤ.
Τέλος, οι 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητούν από τον Υπουργό Υγείας να λάβει άμεσα μέτρα για την αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας της διοίκησης, βάσει του υπάρχοντος οργανογράμματος και καταστατικού της «ΙΦΕΤ ΑΕ», την αξιοκρατία και τη νομιμότητα στη λειτουργία.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης προς τον αρμόδιο Υπουργό:
Αθήνα, 16 Απριλίου 2021
ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΚΕ
Προς τον Υπουργό Υγείας
Θέμα: Γιατί το Υπουργείο Υγείας σφυρίζει αδιάφορα στις καταγγελίες του Σωματείου Εργαζομένων του ΙΦΕΤ και σε δημοσιεύματα που μιλούν για φαινόμενα κακοδιοίκησης με οσμή σκανδάλων στο Ινστιτούτου Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας;
Η «ΙΦΕΤ Α.Ε.» είναι θυγατρική εταιρεία του “Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων” και δραστηριοποιείται ιδίως στην παραγωγή, εισαγωγή και διάθεση φαρμακευτικών προϊόντων, τα οποία κρίνονται ως απολύτως απαραίτητα για την θεραπεία των ασθενών και την προστασία της δημόσιας υγείας, και τα οποία δεν κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά.
Το τελευταίο διάστημα σοβαρές καταγγελίες του Σωματείο Εργαζομένων του ΙΦΕΤ, κινητοποιήσεις του, επαναλαμβανόμενες στάσεις εργασίας και έκτακτες γενικές συνελεύσεις του, φέρνουν στο προσκήνιο φαινόμενα κακοδιοίκησης με οσμή σκανδάλων, στα οποία το Υπουργείο Υγείας φαίνεται να κλείνει τα μάτια και τα αυτιά.
Δεν παρεμβαίνει, παρά τις συνεχείς καταγγελίες και τα δημοσιεύματα στον τύπο
(Αποκάλυψη: Ο ενοικιαζόμενος Σαλονικιός υπάλληλος των 600 ευρώ που προκαλεί απεργιακές κινητοποιήσεις στον ΙΦΕΤ, https://www.bankingnews.gr/speculator/articles/554185/apokalypsi-o-enoikiazomenos-salonikios-ypallilos-ton-600-evro-pou-prokalei-apergiakes-kinitopoiiseis-ston-ifet), που αφορούν σε έναν φορέα με καίριο και θεσμικό ρόλο στην προμήθεια φαρμάκων. Το εργασιακό κλίμα είναι ιδιαίτερα τεταμένο μετά τις αποκαλύψεις που είδαν το φως της δημοσιότητας για εκχώρηση από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΙΦΕΤ διευθυντικών υπερεξουσιών και αποφασιστικών αρμοδιοτήτων σε πρόσωπο που δεν ανήκει στο προσωπικό του Ινστιτούτου.
Όπως καταγγέλλεται από το Σωματείο των Εργαζομένων του ΙΦΕΤ, το εν λόγω πρόσωπο είναι χαμηλόβαθμος εργαζόμενος ιδιωτικής εταιρίας που συνεργάζεται με το ΙΦΕΤ. Επίσης, φέρεται να έχει στενή συγγενική σχέση με ιδιοκτήτη ιδιωτικής και ομοειδούς εταιρίας, αλλά να είναι και ο ίδιος μέτοχος.
Επίσης, καταγγέλλεται ότι έχει οριστεί μέλος του Δ. Σ. της «ΙΦΕΤ Α.Ε.» και μέτοχος άλλης ιδιωτικής εταιρίας. Όλα αυτά τα φαινόμενα κακοδιοίκησης έχουν καταστεί γνωστά εδώ και καιρό στον Υπουργό και τον Αναπληρωτή Υπουργό Υγείας, χωρίς όμως την παραμικρή μέχρι σήμερα αντίδραση μπροστά σε ένα νέο διαφαινόμενο σκάνδαλο με σοβαρές προεκτάσεις.
-Στις 09/03/2021, με την υπ. αριθ. Πρωτ. ΑΠΣΕΙΦΕΤ: 12/2021 καταγγελία τους προς τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της «ΙΦΕΤ ΑΕ», τον Πρόεδρο του ΔΣ «ΙΦΕΤ ΑΕ», η οποία κοινοποιείται στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και τα μέλη του ΔΣ «ΙΦΕΤ ΑΕ», οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο για πρωτοφανή για τον Οργανισμό γεγονότα που αμαυρώνουν την καλή φήμη και την ιστορία του.
Στην καταγγελία περιγράφεται με μελανά γράμματα περιστατικό που έλαβε χώρα την Παρασκευή 5 Μαρτίου 2021, κατά το οποίο ο «ενοικιαζόμενος εργαζόμενος», αφού παρέκαμψε επιδεικτικά και αγνόησε την εντολή της διευθύντριας, προχώρησε για λογαριασμό του ΙΦΕΤ σε παραγγελία πολύ μεγαλύτερου αριθμού φαρμάκων:
«[…]Σε εντολή της διευθύντριας για παραγγελία 2.500 τεμ. διαθερμικών εμπλάστρων οιστρογόνων, ο συγκεκριμένος υπάλληλος απάντησε αγενώς και με περίσσιο θράσος ότι θα παραγγείλει 5.000 τεμ. Η διευθύντρια επανήλθε προσπαθώντας να του επιβάλει την τάξη. Αγνοώντας επιδεικτικά την εντολή, με θράσος περίσσιο, με αγένεια και υπονοούμενα προς τη γυναίκα διευθύντρια, απάντησε ότι θα τα πούμε τη Δευτέρα […].Έδωσε λοιπόν παραγγελία για 7.500 τεμ.!!! Ναι, κύριοι!!! Ένας μη υπάλληλος της ΙΦΕΤ ΑΕ παρέκαμψε για ακόμα μια φορά τις εντολές της διευθύντριας, της αποκλειστικά υπεύθυνης για τις παραγγελίες έρευνας αγοράς …έδωσε παραγγελία 5.000 τεμ. παραπάνω από την προβλεπόμενη[…]».
Στην εν λόγω καταγγελία του, το Σωματείο κάνει επίσης λόγο και για άκρως προσβλητική και επιλήψιμη συμπεριφορά του εν λόγω εξωτερικού συνεργάτη σε βάρος της διευθύντριας του οργανισμού. Το γεγονός καταγγέλθηκε, χωρίς όμως να υπάρξει κάποια παρέμβασή του Υπουργείου μέχρι στιγμής. (Καταγγελία για σκάνδαλο ασυμβίβαστου στο ΙΦΕΤ: Υπάλληλος με επιχείρηση στο χώρο του φαρμάκου – Σιγή ιχθύος από τον ΕΟΦ, https://www.libre.gr/skandalo-asymvivastoy-sto-ifet-ypall).
-Στις 13.4.2021 το Σωματείο του Ινστιτούτου Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας επανέρχεται με νέα καταγγελία (υπ. αριθ. Πρωτ. ΑΠΣΕΙΦΕΤ: 19/2021), την οποία απηύθυνε στον Διευθύνοντα Σύμβουλο της «ΙΦΕΤ ΑΕ», τον Πρόεδρο και τα μέλη του ΔΣ «ΙΦΕΤ ΑΕ», και κοινοποίησε στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και στον Πρόεδρο του ΕΟΦ, προβαίνοντας σε ιδιαίτερα «Σοβαρές αποκαλύψεις που πλήττουν την εικόνα του οργανισμού και της κυβέρνησης».
Ειδικότερα, σύμφωνα με την καταγγελία, ο εξωτερικός συνεργάτης του ΙΦΕΤ («ενοικιαζόμενος εργαζόμενος» αποκαλείται) είναι και ο ίδιος μέτοχος ιδιωτικών ομοειδών (φαρμακευτικών) εταιριών, ενώ στενό συγγενικό του πρόσωπο είναι ιδιοκτήτης ομοειδούς (φαρμακευτικής) εταιρίας. Συνεπώς, για τις εν λόγω ιδιότητες και σχέσεις του συγκεκριμένου συνεργάτη ανακύπτουν σοβαρά ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού, προνομιακής μεταχείρισης συγκεκριμένων επιχειρήσεων, καθώς και επαγγελματικού ασυμβίβαστου. Επισημαίνεται ότι η «ΙΦΕΤ ΑΕ» είναι κρατική επιχείρηση, με μοναδικό μέτοχο τον ΕΟΦ και προϊστάμενη αρχή το Υπουργείο Υγείας.
Οι μόνιμοι υπάλληλοι του ΙΦΕΤ δεν επιτρέπεται να έχουν ομοειδή εταιρεία, ως ασυμβίβαστο καθεστώς, λόγω της επαγγελματικής τους ιδιότητας.
Επίσης, οι εργαζόμενοι στην γραπτή καταγγελία τους σχετικά με τον εν λόγω εξωτερικό συνεργάτη επισημαίνουν ότι: «[…]όχι μόνο δε διακόπηκε η σύμβαση, αλλά του δόθηκαν περισσότερες αρμοδιότητες. Επικροτήθηκε όλο αυτό το ανεπίτρεπτο, το περίεργο, το παράνομο και πλέον αυτός αποφασίζει, αυτός δίνει παραγγελίες όπου θέλει, για όσες ποσότητες κρίνει, σε όποια εταιρεία επιθυμεί. Στη διευθύντρια του, απλώς κοινοποιεί ένα απλό mail με τις παραγγελίες του. Παραγγελίες κρατικών φαρμάκων για όλους τους ασθενείς, που δίνει ένας εξωτερικός συνεργάτης, που στην πραγματικότητα έχει μετατραπεί σε πανίσχυρο Διευθυντή[…]».
Από το σωματείο καταγγέλλονται αυθαίρετες και συγκεντρωτικές υπερεξουσίες, που εκχωρήθηκαν από τον διευθύνοντα σύμβουλο σε έναν εξωτερικό συνεργάτη, καθώς και ο κίνδυνος διαρροής ευαίσθητων επιχειρηματικών δεδομένων:
«[…] ένας “υπάλληλος – εργοδότης” έχει, με την άδειά σας, τους κωδικούς πρόσβασης σε όλα τα αρχεία της εταιρείας; Στους πελάτες, στις τιμές, στις παραγγελίες, στους προμηθευτές, στις εντολές του ΕΟΦ και μπορεί κάλλιστα να τα χρησιμοποιήσει όπως θέλει; Αποφασίζει πλέον αυτός για το πού, πώς, πόσο και τι θα δοθεί για όλα τα φάρμακα και όχι η διευθύντρια, ο προϊστάμενος, οι μόνιμοι υπάλληλοι. Αυτό κύριοι είναι σκάνδαλο.
O συγκεκριμένος λοιπόν επιβραβεύεται με:
Άμεση πρόσβαση λοιπόν στις παραγγελίες.
Άμεση πρόσβαση στο στοκ.
Άμεση πρόσβαση στους προμηθευτές.
Άμεση πρόσβαση στις τιμές.
Αποφασίζοντας μόνος σε ποια εταιρεία θα δίνει την παραγγελία.
Ένας ξένος που αύριο ή με τη λήξη της θητείας σας, θα φύγει και με τις προσβάσεις που του δώσατε μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα αυτά τα απόρρητα κι ευαίσθητα επιχειρηματικά δεδομένα όπου θέλει, πόσο μάλλον όταν έχει ομοειδή εταιρεία, όπως αποκάλυψαν νομική υπηρεσία αλλά και δημοσιογράφοι.»
Για όλα τα παραπάνω υπήρξε σχετική γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας της «ΙΦΕΤ ΑΕ», η οποία επεσήμαινε την ανάγκη απομάκρυνσης του εξωτερικού συνεργάτη, ωστόσο κάτι τέτοιο ουδέποτε πραγματοποιήθηκε.
Σε αυτό το κλίμα απαξίωσης και υποβάθμισης της «ΙΦΕΤ ΑΕ», πραγματοποιήθηκε η πρώτη κινητοποίηση των εργαζομένων στις 23 Μαρτίου, χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα και καμία ανταπόκριση ή ενέργεια από την πλευρά της διοίκησης και του Υπουργείου Υγείας. Η δεύτερη προειδοποιητική στάση εργασίας πραγματοποιήθηκε την 1η Απριλίου και η επόμενη στις 15 Απριλίου, λόγω της παρατεταμένης αδράνειας των αρμόδιων να αναλάβουν πρωτοβουλίες και των αποκαλύψεων για φαινόμενα κακοδιοίκηση που συνεχώς πληθαίνουν. Τα αιτήματα των εργαζομένων ήταν τα ίδια και βασική επιδίωξή τους ήταν η συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, κάτι που τελικά ουδέποτε επετεύχθη. (Οι νέες κινητοποιήσεις στον ΙΦΕΤ και η παραβίαση του νόμου για την εταιρική διακυβέρνηση, https://www.bankingnews.gr/index.php?id=555518).
Επειδή, πρόσφατα έχουν δει το φως της δημοσιότητας πολλά περιστατικά κακοδιοίκησης και αθέμιτων πρακτικών στην «ΙΦΕΤ ΑΕ».
Επειδή, καταγράφονται καθυστερήσεις στην προμήθεια φαρμάκων και διαμαρτυρίες από τους ασθενείς.
Επειδή, όπως προκύπτει από τις καταγγελίες – επιστολές των εργαζομένων, τόσο το Υπουργείο Υγείας, όσο και ο ΕΟΦ είναι ενήμεροι για τα όσα σκανδαλώδη συμβαίνουν στην «ΙΦΕΤ ΑΕ».
Επειδή, η «ΙΦΕΤ ΑΕ» πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί με κανόνες, διαφάνειας, οργανόγραμμα και διαυγείς διαδικασίες
Επειδή, είναι αναγκαία η προστασία και η διαφανής και με όρους νομιμότητας διακίνησης των φαρμάκων.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
Ποιες ενέργειες έγιναν από την πλευρά του Υπουργείου Υγείας ή του ΕΟΦ από την στιγμή που περιήλθαν σε γνώση τους οι έγγραφες καταγγελίες των εργαζομένων, δηλαδή ήδη από τις 9.3.2021;
Πώς ένας εργαζόμενος συνεργαζόμενης εταιρίας δύναται να αποκτήσει διευθυντική θέση και να ασκεί συναφείς αρμοδιότητες βάσει του οργανογράμματος της «ΙΦΕΤ ΑΕ»;
Είναι μέτοχος εταιρίας και συγγενής ιδιοκτήτη ομοειδούς εταιρίας;
Υπάρχει διορισμένο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου, το οποίο είναι και ο ίδιος μεγαλομέτοχος ιδιωτικής ομοειδούς εταιρίας; Τι ορίζεται σχετικά στο καταστατικό και τον οργανισμό λειτουργίας της «ΙΦΕΤ ΑΕ»;
Τι προτίθεται να κάνει προκειμένου να αποκαταστήσει την εύρυθμη λειτουργία της διοίκησης βάσει του υπάρχοντος οργανογράμματος και καταστατικού της «ΙΦΕΤ ΑΕ», την αξιοκρατία και τη νομιμότητα στη λειτουργία;
Επίσης, καλείται ο κύριος Υπουργός:
Να καταθέσει στο Σώμα εντός της προθεσμίας που ορίζει ο κανονισμός της Βουλής
Το καταστατικό λειτουργίας και το οργανόγραμμα της «ΙΦΕΤ ΑΕ»
Την σχετική έκθεση – γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών της «ΙΦΕΤ ΑΕ» για τα καταγγελλόμενα σχετικά με τον εξωτερικό συνεργάτη.
Το βιογραφικό και την σύμβαση εργασίας του καταγγελλόμενου, καθώς και της συνεργαζόμενης εταιρίας με το ΙΦΕΤ.
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Βαρδάκης Σωκράτης
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Καφαντάρη Χαρά
Λάππας Σπύρος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μουζάλας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μωραΐτης Αθανάσιος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιώτα (Γιώτα)
Σπίρτζης Χρήστος
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Φάμελλος Σωκράτης
Φίλης Νικόλαος
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος
Χρηστίδου Ραλλία