Στην Αθήνα μες στο κέντρο δεν φύτρωσε καινούργιο δέντρο. Αντ’ αυτού, σε μια πόλη που ασφυκτιά από την έλλειψη πρασίνου η δημοτική Αρχή του Κώστα Μπακογιάννη αποδέχτηκε τη δωρεά του ομίλου Πολίτη, η οποία περιλαμβάνει τέσσερις συσκευές απορρόφησης ρυπογόνων μικροσωματιδίων «έξυπνης» τεχνολογίας, όπως μας ενημερώνουν, καθώς και δύο αισθητήρες ανίχνευσης αέρα και καιρού.
- Της Ντίνας Ιωακειμίδου
Οι συσκευές, το κόστος των οποίων ανέρχεται, σύμφωνα με τα στοιχεία της οικονομικής επιτροπής του δήμου, στα 54.600 ευρώ, τοποθετήθηκαν στην πλατεία Ομονοίας. Οι συσκευές, σύμφωνα με τον όμιλο Πολίτη, καθαρίζουν τον αέρα, ενώ το αποτέλεσμά τους ισοδυναμεί με αντίστοιχη φύτευση 30 δέντρων!
Η διαφήμιση των συγκεκριμένων συσκευών ενδεχομένως να προκάλεσε αυτοκτονικό ιδεασμό στους περιβαλλοντολόγους παγκοσμίως, το βέβαιο, πάντως, είναι ότι πυροδότησε σωρεία χλευαστικών σχολίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εξάλλου, πρόκειται για την ίδια δημοτική Αρχή που πριν από έναν χρόνο εμπνεύστηκε την «καινοτόμο» ιδέα του «Μεγάλου Περιπάτου» που κατέληξε στο φιάσκο του μεγάλου περίδρομου… Πρόκειται για την ίδια δημοτική Αρχή που κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση της κυβερνητικής πρακτικής των απευθείας αναθέσεων και των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα λεηλατεί τα δημόσια ταμεία.
Ποιος είναι όμως ο όμιλος Πολίτη, που «στο πλαίσιο των δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος προχώρησε στην τοποθέτηση τεσσάρων καινοτόμων συστημάτων μείωσης ρύπων, στην πλατεία Ομονοίας»;
Κοινωνική ευθύνη με… ακριβό αντίτιμο
Τον όμιλο Πολίτη με τις πολυποίκιλες δραστηριότητες τον συναντήσαμε στην περιβόητη λίστα Πέτσα με τα ποσά που επιμερίστηκαν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης των 20.000.000 για την καμπάνια «Μένουμε Σπίτι». Τότε στον όμιλο (που δραστηριοποιείται και στον τομέα των υπαίθριων διαφημίσεων) δόθηκε ένα κονδύλι της τάξεως των 245.000 ευρώ για υπαίθρια διαφήμιση. Διατέθηκαν εν ολίγοις κονδύλια στον όμιλο για να διασπείρει το μήνυμα ότι πρέπει να μείνουμε σπίτι, την ίδια περίοδο που οι πολίτες αυτής της χώρας είχαν τεθεί σε αυστηρότατη καραντίνα!
Η εταιρία που προβάλλει με υπερηφάνεια τον ευρύ και εντυπωσιακό κύκλο των εργασιών της είχε νωρίτερα αναλάβει την υπαίθρια προβολή των προγραμμάτων της ΕΡΤ. Δελτίο Τύπου της κρατικής τηλεόρασης ενημέρωνε πως «το Δ.Σ. της ΕΡΤ αποφάσισε τη μίσθωση και τοποθέτηση διαφημιστικού υλικού για την προβολή των προγραμμάτων και, εν γένει, της ΕΡΤ στα ειδικά πλαίσια που είναι εγκατεστημένα στα στέγαστρα αναμονής επιβατών σε στάσεις λεωφορείων (…) από την εταιρία Politis ΟΟΗ, που έχει την αποκλειστική εκμετάλλευση αυτών, από 6/6/2020 έως 23/10/2020, αντί του ποσού των 192.500 ευρώ πλέον ΦΠΑ».
Ο όμιλος που ομνύει στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είχε μεριμνήσει νωρίτερα να διαθέσει στο υπουργείο Υγείας 1.000 θέσεις προβολής σε στάσεις λεωφορείων, «προκειμένου να επικοινωνήσει ακόμα πιο αποτελεσματικά το μήνυμα “Μένουμε Σπίτι” και να ευαισθητοποιήσει περισσότερο κόσμο». Και αυτό γιατί, σύμφωνα με τον όμιλο, «πιστεύουμε βαθιά πως η κοινωνική ευθύνη πηγάζει από την ατομική υπευθυνότητα. Μέσα από πράξεις και παραδείγματα οφείλουμε να δείξουμε πως λειτουργούμε με ευθύνη, αλληλεγγύη και διάθεση συνεισφοράς».
Η διάθεση συνεισφοράς του ομίλου έγινε απολύτως κατανοητή όταν ήρθε η ώρα του λογαριασμού. Όπως θα συμβεί και εν προκειμένω, καθώς κάθε πράξη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης πληρώνεται με ακριβό αντίτιμο. «Ως αποκλειστικός αντιπρόσωπος και στρατηγικός συνεργάτης με την κορυφαία ολλανδική εταιρία Mark Climate Technology, ο όμιλος Πολίτη και η Politis Technologies προχώρησαν στην εγκατάσταση των φίλτρων Pamares, των οποίων η πατενταρισμένη τεχνολογία εγγυάται τη δέσμευση των αιωρούμενων μικροσωματιδίων, έχει πολύ χαμηλή κατανάλωση (18 WATT), είναι απολύτως ασφαλής για ανθρώπους και ζώα, και η λειτουργία της είναι σχεδόν αθόρυβη (μεγ. 30 db)», σημειώνεται στη διθυραμβική ανακοίνωση του ομίλου.
Έχει κανείς αμφιβολίες για τη συνέχεια των ψηφιοποιημένων παρεμβάσεων του ομίλου; Όπως και για το απύθμενο θράσος να τοποθετούνται συσκευές, που καταναλώνουν ενέργεια, σε εξωτερικούς χώρους για καθαρισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης; Συσκευές που απαιτούν αλλαγή των ακριβών φίλτρων τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα; Όμως οι φυλλωσιές των δέντρων παράγουν ζωή και ομορφιά και όχι μίζες. Τι κρίμα…
«Υιοθέτησε την πόλη σου» με χορηγίες και ΣΔΙΤ
Το πρόγραμμα «Υιοθέτησε την πόλη σου» που τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων «βασίζεται στην πεποίθηση πως ό,τι δεν είναι δημόσιο δεν είναι και κρατικό… και οι συμπράξεις μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας μπορούν να δημιουργήσουν μια υπεραξία που θα καρπώνονται οι πολίτες του μεγαλύτερου δήμου της χώρας».
Το τι… καρπώνονται οι πολίτες αποδείχτηκε στον «Μεγάλο Περίπατο», τα κόστη του οποίου υπερέβησαν τα 2 εκατομμύρια ευρώ με απευθείας αναθέσεις και fast track διαδικασίες. Στο πλαίσιο δε των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) η εταιρία real estate Prodea Investments, με δωρεά 1.000.000 ευρώ, προχωρά στην εκπόνηση μελετών για τη διαμόρφωση του Λόφου του Στρέφη που ο δήμος θα ολοκληρώσει με κρατικό χρήμα τις προτεινόμενες από την εταιρία εργασίες ανάπλασης.
Χορηγίες δε υπήρξαν και για τη διαμόρφωση της πλατείας Ομονοίας. «Κάθε δωρεά κρύβει από πίσω της προσδοκίες», σημειώνει στην «κυριακάτικη δημοκρατία» η δημοτική σύμβουλος της Αντικαπιταλιστικής Ανατροπής για την Αθήνα Ντίνα Ρέππα. «Ο κυνισμός και η ξετσιπωσιά τους είναι απίστευτα», προσθέτει η κυρία Ρέππα. «Η δημοτική Αρχή Μπακογιάννη λειτουργεί όλο αυτό το διάστημα με απευθείας αναθέσεις, Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και με αδιαφάνεια. Τώρα προτείνουν τεχνικό καθαρισμό της ατμόσφαιρας με συσκευές στην Ομόνοια. Μας κλείνουν σε αεριζόμενα κουτιά, δημιουργώντας εικονική πραγματικότητα».