Στις γνωστές της τακτικές καταφεύγει ακόμη μια φορά η αλβανική πλευρά όσον αφορά την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της για την ενταξιακή της πορεία, έχοντας τη βεβαιότητα ότι δεν θα υπάρχει κανένας αντίκτυπος σε αυτή, λόγω της εμμονής της ελληνικής πλευράς να τη στηρίζει «άνευ όρων».
Παρότι οι δύο χώρες έχουν συμφωνήσει σε πληθώρα ζητημάτων, μεταξύ των οποίων και η προσφυγή στη Χάγη για την ΑΟΖ, από ό,τι φαίνεται, η αλβανική πλευρά συνεχίζει να παίζει κατενάτσιο, προκαλώντας έντονο προβληματισμό στην ελληνική πλευρά. Οι γνωστές τακτικές του Έντι Ράμα, που αισθάνεται -αν μη τι άλλο- απελευθερωμένος μετά την πρόσφατη νίκη του στις εκλογές στη γειτονική χώρα, συνεχίζονται και οι αντιδράσεις από ελληνικής πλευράς είναι μάλλον χαλαρές…
Χαρακτηριστικό είναι το πρόβλημα που υπάρχει ακόμη και… στα σχολικά βιβλία της Αλβανίας που περιέχουν αλυτρωτικά μηνύματα κατά της χώρας μας, κάτι το οποίο ακόμη μια φορά έθεσε η ελληνική πλευρά στην αλβανική πρόσφατα, όταν ο Νίκος Δένδιας, μιλώντας σε εκδήλωση σχετικά με τον τρόπο που αντιλαμβάνεται η κοινή γνώμη της μιας χώρας την άλλη, είπε: «Θα ήθελα να τονίσω τον κρίσιμο ρόλο της εκπαίδευσης και των μέσων μαζικής ενημέρωσης στη διαμόρφωση των αντιλήψεων του κοινού και από τις δύο πλευρές των συνόρων. Ως εκ τούτου, είναι εξαιρετικά σημαντική η εξάλειψη των αρνητικών στερεοτύπων, ιδίως εντός της νέας γενιάς, και η εστίαση σε θέματα που φέρνουν τους λαούς μας κοντά».
Ήταν μια «διακριτική» υπενθύμιση από πλευράς του Νίκου Δένδια των διαχρονικών προβλημάτων που υπάρχουν στον συγκεκριμένο τομέα, καθώς στα αλβανικά βιβλία επί σειράν ετών οι Έλληνες παρουσιάζονται ως οι «διαχρονικοί κακοί» που κατατρέχουν τους Αλβανούς, ενώ ελληνικά εδάφη παρουσιάζονται ως «σκλαβωμένα». Ζήτημα το οποίο πάει αρκετά χρόνια πίσω.
Ήδη από το 1997, στο πλαίσιο της Μορφωτικής Συμφωνίας που υπεγράφη μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, είχε δημιουργηθεί μια μεικτή επιτροπή εμπειρογνωμόνων, που είχε ως στόχο την επίτευξη συμφωνίας στο ζήτημα της απαλοιφής αλυτρωτικών αναφορών από τα σχολικά εγχειρίδια όλων των βαθμίδων. Και ενώ η ελληνική πλευρά δεν είχε κάτι να διορθώσει -σύμφωνα και με την αλβανική πλευρά-, τα αγκάθια στα σχολικά βιβλία της Αλβανίας συνέχιζαν να υπάρχουν.
Παρά τις αλβανικές «υποσχέσεις» ότι το ζήτημα θα τακτοποιηθεί, αυτό δεν συνέβη, αναγκάζοντας τον τότε υφυπουργό Παιδείας Κώστα Ζουράρι να «μποϊκοτάρει» τις συναντήσεις της Μεικτής Επιτροπής, αρνούμενος να παραστεί στην τέταρτη εξ αυτών, αφού οι Αλβανοί δεν τηρούσαν τις υποσχέσεις που έδιναν. Το ίδιο σκηνικό είχε συνεχιστεί ως τον Αύγουστο του 2020 αναγκάζοντας τον ευρωβουλευτή της Ν.Δ. Μανώλη Κεφαλογιάννη να κάνει ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το ζήτημα. Σημείωνε τότε ο κ. Κεφαλογιάννης ότι «η απάλειψη τέτοιων αναφορών και χαρτών στα σχολικά βιβλία της Αλβανίας, μιας χώρας που πρόσφατα έλαβε ημερομηνία έναρξης των ενταξιακών της διαπραγματεύσεων, δεν αποτελεί μόνο βασική προϋπόθεση για την εμπέδωση των σχέσεων καλής γειτονίας, αλλά συμβάλλει στη σωστή εκπαίδευση της νέας γενιάς των Αλβανών, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές αρχές».
Τώρα τα ίδια έρχεται να πει και ο Νίκος Δένδιας πάνω κάτω, γεγονός που οδηγεί κάποιους να αναρωτηθούν πώς θα μπορέσει η Αλβανία να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που ανέλαβε για ζητήματα μεγάλα, όπως η Χάγη, για την ΑΟΖ, όταν επί τόσα χρόνια αρνείται πεισματικά να το κάνει για ένα ζήτημα σαν αυτό των αλυτρωτικών αναφορών στα σχολικά της βιβλία.