Σε μικρό χαλιφάτο, με υπερεξουσίες που θα μπορούσαν να αγγίζουν ακόμη και τον ευαίσθητο τομέα της ενέργειας, που τόσο μας έχει απασχολήσει τις τελευταίες ημέρες λόγω των σεναρίων για τοποθέτηση ανεμογεννητριών στις καμένες εκτάσεις, φαίνεται πως θα μετατραπεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού με χαλίφη τον πρόεδρό της Ιωάννη Λιανό, όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε προς δημόσια διαβούλευση στις 6 Αυγούστου και το οποίο υπογράφει ο εποπτεύων την ανεξάρτητη Αρχή υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης.
- Από τη
Μαρία Παναγιώτου
Αυτό, τουλάχιστον, προκύπτει από την ερμηνεία του άρθρου 4 του νομοσχεδίου, στο οποίο εισάγεται ο όρος «οικοσύστημα δομικής σημασίας», το οποίο στη συνέχεια ορίζεται ως «ένα σύμπλεγμα αλληλένδετων και σε σημαντικό βαθμό αλληλοεξαρτώμενων οικονομικών δραστηριοτήτων». Φυσικά, δεν υποθέτουμε πως τα οικοσυστήματα που ενδιαφέρουν την επιτροπή (και τον κ. Λιανό προσωπικά) είναι τα ψιλικατζίδικα και τα σουβλατζίδικα της χώρας και οι προμηθευτές τους.
Προφανώς, ο ένας κλάδος ενδιαφέροντός του θα μπορούσε να είναι οι τηλεπικοινωνίες (έχει εκδηλώσει άλλωστε το ενδιαφέρον του σε συνέντευξη) και ο άλλος -όπως προαναφέραμε- η ενέργεια. Ο μεν κλάδος των τηλεπικοινωνιών ρυθμίζεται σήμερα από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) και η ενέργεια από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), όπου νομική σύμβουλος είναι η σύζυγος του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν, βεβαίως, είναι: Ποια ακριβώς υπηρεσία έχει προσφέρει ο κ. Λιανός στο Μαξίμου, ώστε να αποφασίζεται τώρα να του δοθούν παραπάνω αρμοδιότητες; Γιατί βιάστηκε να περιλάβει ο κ. Λιανός διατάξεις για τα οικοσυστήματα, ενώ πρόκειται σύντομα να υπάρξει κοινοτική Οδηγία για αυτά; Ποια σχέδια βρίσκονταν έτοιμα στο συρτάρι κι έπρεπε να τεθούν εν κρυπτώ σε εφαρμογή, εν μέσω καταστροφικών πυρκαγιών και καλοκαιρινών διακοπών; Ο κ. Γεραπετρίτης είχε κάποια συμμετοχή στη σύνταξη του εν λόγω νομοσχεδίου; Γιατί επιλέχτηκε αυτή η ημέρα κατάθεσης στη διαβούλευση; Ας μην ξεχνάμε πως ειδικώς η 6η Αυγούστου ήταν η ημέρα που ξεδιπλωνόταν το μέγεθος της πύρινης τραγωδίας με παράλληλα μέτωπα στην Αττική, στην Εύβοια και την Ηλεία.
Αποδεικτικό της ύπαρξης συγκεκριμένου σχεδιασμού είναι το γεγονός πως η έναρξη της διαδικασίας δεν ανακοινώθηκε ποτέ από τη δραστήρια -σε ό,τι αφορά μόνο τη δημοσιότητα- Επιτροπή Ανταγωνισμού και πως, ενώ αρχικά η ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαβούλευσης είχε οριστεί για τις 20 Αυγούστου, η ημερομηνία άλλαξε για τις 27 Αυγούστου, έπειτα από σχετικό δημοσίευμα που κατακεραύνωνε το στήσιμο της διαδικασίας.
Ακόμη και με αυτή την παράταση, όμως, είναι αμφίβολο εάν το νομοσχέδιο θα συγκεντρώσει τα επιθυμητά για την τήρηση των δημοκρατικών διαδικασιών σχόλια, αφού όσοι θα μπορούσαν να συνδράμουν στον σχολιασμό του είναι είτε διακοπές, είτε απασχολημένοι με την επικαιρότητα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως μόνο ένας ιδιώτης είχε σχολιάσει έως χθες κάποια άρθρα.
Προφανώς, κάποιοι δεν ορρωδούν προ ουδενός προκειμένου να πετύχουν τις φιλοδοξίες τους κι αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός πως δεν διστάζουν να εκμεταλλευτούν ακόμη και τη στιγμή που η χώρα μας συρρικνώνεται μέσα από καπνούς. Αποδεικνύεται ακόμη από το γεγονός ότι, ενώ γενικώς το νομοσχέδιο τιτλοφορείται ως η ενσωμάτωση της Οδηγίας της Ε.Ε. 2019/1, η οποία δημιουργήθηκε για να θωρακιστεί περαιτέρω η ανεξαρτησία των Επιτροπών Ανταγωνισμού των κρατών-μελών, στην πραγματικότητα και ακροβατικούς αυτοσχεδιασμούς περιέχει και δεν τηρεί ούτε το γράμμα ούτε καν το πνεύμα του ευρωπαϊκού κειμένου.
Και κυρίως, καθιστά την επιτροπή ακόμη πιο εξαρτώμενη από τις κυβερνητικές δυνάμεις. Φυσικά, εάν πραγματικά ενσωματωνόταν η Οδηγία, τα μέλη της επιτροπής, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος και η αντιπρόεδρος, που διορίστηκαν από την κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2019, θα έπρεπε να αποχωρήσουν από τη θέση τους.
Τι προβλέπει το Ευρωπαϊκό Δίκαιο
Το άρθρο 4 (στην παράγραφο 3 και 4) αλλά και το άρθρο 17 του προοιμίου της κοινοτικής Οδηγίας ορίζουν εν ολίγοις πως οι όροι επιλογής, αλλά και παύσης των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού πρέπει να ορίζονται εκ των προτέρων στην εθνική νομοθεσία, προφανώς για να διασφαλιστεί πως οι κυβερνήσεις δεν θα χειραγωγήσουν τη σύνθεσή της. Ορίζουν, δηλαδή, πως δεν μπορεί να υπάρχει ασυμβίβαστο με αναδρομικότητα.
Να θυμίσουμε εδώ ότι η πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Βασιλική Θάνου είχε εκδιωχθεί τον Αύγουστο του 2019 από τη θέση της με «φωτογραφική» διάταξη, που όριζε, μεταξύ άλλων, ως ασυμβίβαστο την πρότερη άμισθη υπηρεσία της ως επικεφαλής στη νομική υπηρεσία του Γραφείου του πρωθυπουργού. Και προφανώς η διάταξη αυτή είναι αντίθετη προς την κοινοτική Οδηγία.
Στο νομοσχέδιο, όμως, που κατατέθηκε στη διαβούλευση, οι κύριοι Λιανός και Γεωργιάδης αποφάσισαν αυθαίρετα όχι απλώς να αποφύγουν την ενσωμάτωση των συγκεκριμένων άρθρων της Οδηγίας, όπως είχαν αποφύγει την ίδια την ενσωμάτωση έως τις 4 Φεβρουαρίου 2021, όταν έληγε η προθεσμία για όλα τα κράτη-μέλη και φυσικά για τη χώρα μας, αλλά επιπρόσθετα να την παραβιάσουν. Έτσι, στο σχετικό άρθρο 10 του νομοσχεδίου, όχι μόνο δεν αναφέρεται τίποτα από τα παραπάνω περί ορισμού εκ των προτέρων του ασυμβίβαστου, αλλά αντίθετα ορίζεται πως τα ασυμβίβαστα ισχύουν και για τα υπηρετούντα μέλη (παρ. 7). Επιπλέον ορίζεται πως τα μέλη που έχουν εκπέσει λόγω κάποιου ασυμβίβαστου (παρ. 2) δεν μπορούν να διοριστούν ποτέ ξανά στην Επιτροπή Ανταγωνισμού(!).
Εν ολίγοις, απλώς εφευρέθηκε ένας τρόπος, ώστε ο κ. Λιανός, αλλά και τα υπόλοιπα μέλη που ορίστηκαν κατά παράβαση της ευρωπαϊκής Οδηγίας να μείνουν στη θέση τους και παράλληλα να μη διοριστούν ποτέ ξανά τα προηγούμενα -έκπτωτα- μέλη στην ανεξάρτητη Αρχή! Υποθέτουμε πως δεν είχε αυτό ο Ευρωπαίος νομοθέτης στο μυαλό του, όταν αποφάσισε να θωρακίσει την ανεξαρτησία των Αρχών έναντι των κυβερνήσεων. Αναρωτιόμαστε, ωστόσο: στην Ευρώπη, όπου δεν έχουν φτάσει οι καπνοί από την καμένη γη της χώρας μας, θα περάσει όλο αυτό απαρατήρητο;