Οι πολιτικοί πάντα έλεγαν ψέματα. Η σημερινή κυβέρνηση, όμως, με τα «εργαλεία» της επιλέγει να πάει ένα βήμα πιο μπροστά. Να απαλείψει την αλήθεια τελείως. Δεν είναι ότι η αλήθεια χειραγωγείται, παραποιείται ή αμφισβητείται όπως πάντα συνέβαινε, είναι ότι η αλήθεια απαλείφεται πλήρως…
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Όπως, για παράδειγμα, η πρόσφατη επίθεση τηλεπερσόνας με μπράβους σε θέατρο ή το σκάνδαλο με κοκαΐνη του αντιπροέδρου του ΣτΕ, ειδήσεις που απέκρυψαν τα συστημικά ΜΜΕ. Αυτή η πρακτική της μετα-αλήθειας, που, όταν ένα γεγονός δεν εξυπηρετεί πολιτικά, επιλέγουμε να το εξαφανίσουμε τελείως με σκοπό τη διαμόρφωση μιας άλλης, εικονικής πραγματικότητας, συναντάται μόνο σε αυταρχικά καθεστώτα και σε άλλου τύπου «δημοκρατίες». Δυστυχώς, στην Ελλάδα την εποχή της μετα-αλήθειας την έφερε ένα -στα λόγια- «φιλελεύθερο» πολιτικό σύστημα.
Σε αυτή την αλλοίωση πραγματικότητας φαίνεται να συμμετέχουν και τα γκάλοπ, όπως συνέβη με τις εκλογές του ΚΙΝ.ΑΛ. Ακόμα μία φορά οι εταιρίες δημοσκοπήσεων εκτέθηκαν ανεπανόρθωτα, δίνοντας έτσι το βάσιμο επιχείρημα στους πολίτες να απαξιώνουν τα αποτελέσματα αυτών των στατιστικών ερευνών και να αναρωτιούνται για σκοπιμότητες.
Η κραυγαλέα αποτυχία για τις εκλογές του ΚΙΝ.ΑΛ., μάλιστα σε μια εποχή όπου γίνεται εξεταστική επιτροπή στη Βουλή για το ρόλο των εταιριών δημοσκοπήσεων, δεν έχει προηγούμενο. Ο εμφανιζόμενος ως φαβορί Ανδρέας Λοβέρδος όχι μόνο δεν πρώτευσε, όπως εκτιμούσαν όλες οι δημοσκοπήσεις, αλλά δεν πέτυχε καν να περάσει στον β’ γύρο.
Ακόμα και από στατιστικής άποψης αν το δούμε, δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Συνεπώς, δεν μπορεί να είναι τυχαίο ότι διαρκώς οι δημοσκοπήσεις πέφτουν έξω, παρουσιάζοντας αριθμούς που δεν καταγράφουν πραγματικές τάσεις, αλλά μάλλον ευσεβείς πόθους.
Συμπτώσεις υπέρ της ΝΔ
Οπως δεν γίνεται να είναι συμπτωματικό ότι, όταν αποτυγχάνουν να βρουν ένα αποτέλεσμα οι δημοσκοπήσεις, αυτό λειτουργεί συνήθως υπέρ της Ν.Δ., άρα κατά της αντίθετης θέσης, όπως συνέβη στο δημοψήφισμα, ή του βασικού αντιπάλου της.
Καλό θα ήταν οι εταιρίες δημοσκοπήσεων σήμερα κιόλας να διεξαγάγουν και ένα γκάλοπ με το ερώτημα τι νομίζει ο κόσμος για τη δουλειά τους και πόσο εμπιστεύονται οι πολίτες όσα προβάλλονται με στόμφο δήθεν σοβαρής ανάλυσης από τα συστημικά ΜΜΕ, προκειμένου να διαμορφωθούν κλίμα και τάσεις εκεί που πολύ απλά δεν υπάρχουν.
- Το δημοψήφισμα: Η αρχή έγινε με το δημοψήφισμα του 2015, όταν καμία εκ των δημοσκοπήσεων δεν πλησίασε καν το ποσοστό υπέρ του «Οχι». Αντίθετα, σχεδόν όλες έκαναν λόγο για ντέρμπι μεταξύ «Ναι» – «Οχι», ενώ μία εξ αυτών, η Alco, είχε δώσει μικρό προβάδισμα στο «Ναι»! Για την Ιστορία, το 61% ψήφισε «Οχι» και μόλις το 38% «Ναι».
- Οι εκλογές του 2015: Στις βουλευτικές εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015 δημοσκόπηση της Pulse έδινε σε ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ. από 28%, της Metron Analysis προβάδισμα της Ν.Δ. με διαφορά 0,3% και της Alco ένα ισχνό 0,3% υπέρ ΣΥΡΙΖΑ. Στις κάλπες, και όχι στην επιστημονική… φαντασίωση των δημοσκοπήσεων, ο ΣΥΡΙΖΑ έλαβε 35% και η Ν.Δ. 28%, μια διαφορά 7% ποσοστιαίων μονάδων.
- Οι εκλογές του 2019: Μετά τις ευρωεκλογές του Μαΐου του 2019, όπου ο ΣΥΡΙΖΑ άγγιξε τα όρια της συντριβής, οι δημοσκοπήσεις έδιναν στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης μάξιμουμ 27% (Pulse, Public Issue) για τις βουλευτικές εκλογές του Ιουλίου. Oι άλλες μεγάλες εταιρίες (MRB, Metron Analysis, Alco, Marc, κ.ά.) παρουσίαζαν δημοσκοπήσεις με ταβάνι το 25,5%. Στην κάλπη ο ΣΥΡΙΖΑ έλαβε 31,5%. Μια… απόσταση 6% από τις δημοσκοπήσεις.
Κανείς δεν «βλέπει» φθορά του Κυριάκου
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις στη χώρα μας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο μοναδικός ηγέτης στα χρονικά της παγκόσμιας Ιστορίας του οποίου το κόμμα έπειτα από 2,5 χρόνια διακυβέρνησης δεν έχει υποστεί την παραμικρή φθορά. Μάλιστα, εν μέσω πανδημίας, με χιλιάδες νεκρούς και κατάχρηση επιβολής μέτρων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μια κοινωνία που «βράζει».
Σε έρευνα της MRB τον Νοέμβριο η κυβέρνηση συγκέντρωνε το 38,2%, όταν στις εκλογές η Ν.Δ. είχε λάβει 39,8%. Η Pulse τον ίδιο μήνα υπολόγιζε τη Ν.Δ. στο 36,5%, ενώ τον Οκτώβριο η Marc έκανε εκτίμηση για 41%! Οι δημοσκοπήσεις, μάλιστα, τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο προσπαθούσαν, πέρα από τα φαβορί, να… διαγνώσουν και τι θέλουν οι ψηφοφόροι του ΚΙΝ.ΑΛ. Και οι ψηφοφόροι ΚΙΝ.ΑΛ. παρουσιάζονταν πιο μητσοτακικοί και από τον Μητσοτάκη!
Τον Νοέμβριο η Opinion Poll συμπέραινε πως το 48,7% των ψηφοφόρων του ΚΙΝ.ΑΛ. δηλώνει ικανοποιημένο από το κυβερνητικό έργο και ότι το 61,5% προτιμά τον Κυριάκο Μητσοτάκη για πρωθυπουργό, ενώ το 46,5% επιλέγει κυβέρνηση συνεργασίας Ν.Δ – ΚΙΝ.ΑΛ., το 17,7% αυτοδύναμη κυβέρνηση Ν.Δ. και το 12,7% κυβέρνηση συνεργασίας ΣΥΡΙΖΑ – ΚΙΝ.ΑΛ. – ΜέΡΑ25.
Ακόμα και οι στοιχηματικές τούς «έβαλαν τα γυαλιά»
Με στοιχηματικούς όρους θα έλεγε κάποιος χαριτολογώντας ότι οι εταιρίες δημοσκοπήσεων «δεν πετυχαίνουν ούτε βαλσαμωμένο πουλί». Και το λέμε αυτό διότι οι στοιχηματικές εταιρίες, που δεν αυτοπαρουσιάζονται ως επιστημονικές ομάδες στατιστικής έρευνας, αλλά ούτε και έχουν ανοιχτή γραμμή με κόμματα, βρήκαν ακριβώς την πρώτη τριάδα.
Την Παρασκευή το βράδυ έδιναν φαβορί τον Ανδρουλάκη με απόδοση 1,70, 2ο τον Παπανδρέου με 2,30 και τρίτο τον Λοβέρδο με 6,50. Εκατό τοις εκατό επιτυχία…
Το πρόβλημα είναι ότι ακόμα και μια «fake» ή «αποτυχημένη» δημοσκόπηση «δουλεύει». Αποκτά πραγματική επιρροή στην κοινή γνώμη, φτιάχνοντας κλίμα και παραπλανώντας επί μήνες, μέχρι εν τέλει να συντριβεί ένα βράδυ από την πραγματικότητα.
Με τη διαφορά ότι ο κόσμος από το 2015 κι έπειτα κατάλαβε το παιχνίδι…