Το μοίρασμα εκατομμυρίων στα μέσα ενημέρωσης με αφορμή τον κορωνοϊό καλά κρατεί, αφού το Υπουργείο Υγείας ενέκρινε στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου επιπλέον 4.960.000 ευρώ για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ακόμη μίας εθνικής εκστρατείας επικοινωνίας σχετικά με τον εμβολιασμό και πάλι με αδιαφανείς όρους.
- Της Εμμανουέλας Τσουδερού
Εν ολίγοις, η διασπάθιση δημοσίου χρήματος σε επικοινωνιακά «παιχνίδια» με πρόσχημα την πανδημία συνεχίζεται από την κυβέρνηση, ενώ το ποσό που έχει δαπανηθεί συνολικά για την επικοινωνιακή προβολή της καταπολέμησης της πανδημίας και του εμβολιασμού μπορεί και να ξεπερνά πλέον τα 47.000.000 ευρώ.
Προφανώς, το «δράμα» της λίστας Πέτσα, για την οποία εκκρεμεί ακόμη η τυπική συζήτηση των πορισμάτων της εξεταστικής επιτροπής στην Ολομέλεια της Βουλής, δεν είναι μονόπρακτο, άλλα sequel. Γι’ αυτό και δεν προκαλεί καμία απορία το γεγονός πως η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας δεν είδε τίποτα… το μεμπτό στο μοίρασμα α λα Πέτσα (!), στο δικό της πόρισμα μετά την εξεταστική.
Την άνοιξη του 2020 άρχισε το μοίρασμα
Η αρχή, λοιπόν, έγινε την άνοιξη του 2020, με την περιβόητη όσο και αμαρτωλή «λίστα Πέτσα», με την οποία μοιράστηκαν ακόμη και σε ανύπαρκτα μέσα ενημέρωσης 20.000.000 ευρώ δημοσίου χρήματος, για την περίφημη ενημερωτική καμπάνια κατά του Covid-19 «Μένουμε σπίτι». Φυσικά, τη μερίδα του λέοντος εξασφάλισαν τα μέσα εκείνα που υποστηρίζουν την κυβερνητική ρητορική.
Εν συνεχεία, το φθινόπωρο του 2020, τα κανάλια κατάφεραν να εξασφαλίσουν ακόμη περίπου 2.000.000 ευρώ, με απόφαση που συνυπέγραψαν ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης (σ.σ.: αυτός που πρόσφατα δήλωσε ότι οι φτωχοί δεν έχουν αυτοκίνητο) και ο Στέλιος Πέτσας, αφού ήταν ακόμη κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Τη σκυτάλη πήρε ο τότε υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας για να μοιράσει 18.500.000 ευρώ για την πρώτη καμπάνια εμβολιασμού. Η εν λόγω απόφαση δημοσιεύτηκε στη δημόσια ηλεκτρονική βάση «Διαύγεια» την παραμονή των Χριστουγέννων του 2020, ενώ το Μάιο του 2021 δημοσιεύτηκε μία νέα απόφαση για τη συγκεκριμένη καμπάνια, με την οποία τα 18.500.000 ευρώ αυξήθηκαν σε 19.740.000 ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση -θεωρητικά τουλάχιστον- έγινε μία προσπάθεια να είναι πιο διαφανής η επιλογή των μέσων που θα λάμβαναν κομμάτι της διαφημιστικής καμπάνιας.
Στην τελευταία απόφαση, πάντως, έγκρισης των 4.960.000 ευρώ, που στόχο έχει την υλοποίηση εκστρατείας για «τη διαμόρφωση θετικής πεποίθησης και ενεργού συμμετοχής των πολιτών στον εμβολιασμό», χρησιμοποιείται και πάλι σχετική διάταξη που είχε ψηφιστεί με τη μέθοδο της «τροπολογίας την τελευταία στιγμή», στον νόμο περί «αναδιοργάνωσης του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων».
Δικαίωμα
Σύμφωνα με αυτήν το υπουργείο συνεχίζει να ασκεί δικαίωμα να συνάπτει δύο συμβάσεις για εκστρατείες εμβολιασμού: μία για τον σχεδιασμό της εκάστοτε καμπάνιας και μία για την προώθησή της. Και στις δύο περιπτώσεις, όμως, η ανάθεση γίνεται έπειτα από απευθείας διαπραγμάτευση, ενώ δεν απαιτείται προηγούμενη δημοσίευση. Παράλληλα, «η προθεσμία άσκησης ενδικοφανών προσφυγών ορίζεται στο ήμισυ των προθεσμιών των κείμενων διατάξεων».
Επιπλέον, «οι πληρωμές των μέσων μαζικής ενημέρωσης που υλοποιούν την εκστρατεία […] διενεργούνται σύμφωνα με τη διαδικασία της προκαταβολής του άρθρου 114». Το άρθρο αυτό, κανονικά ισχύει «για υποχρεώσεις της χώρας μας προς την Ευρωπαϊκή Ενωση και τους διεθνείς οργανισμούς» ή «για υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου που προκύπτουν από καταπτώσεις εγγυήσεων σε πιστωτικά ιδρύματα του εσωτερικού ή εξωτερικού από δάνεια».
Με λίγα λόγια, η κυβέρνηση δίνει τα χρήματα όπου επιθυμεί και τα δίνει και προκαταβολικά, αρκεί να μην πρόκειται να κατευθυνθούν στο δημόσιο σύστημα υγείας (!) Ας μην απορούμε μετά γιατί ο τραγικός ημερήσιος απολογισμός σε θανάτους παραμένει σταθερά από τους υψηλότερους στον κόσμο αναλογικά με τον πληθυσμό, αλλά χαρακτηρίζεται από βουλευτές της κυβέρνησης ως ένας απλός… λεκές που οι δημοσιογράφοι τον κάνουν… μεγαλύτερο.