«Εκτροχιάστηκαν» οι επενδύσεις που ανέλαβαν να κάνουν οι Ιταλοί της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως αποδείχτηκε, την ώρα μάλιστα που το πανελλήνιο θρηνεί τον άδικο χαμό δεκάδων ανθρώπων και κυρίως νέων παιδιών, μετά από τη σύγκρουση τρένων στα Τέμπη.
Ενώ η αρχική συμφωνία του 2019 τους υποχρέωνε να κάνουν επενδύσεις σχεδόν 600 εκατομμυρίων ευρώ, πολλές από αυτές σε συστήματα που αφορούν την ασφάλεια των συρμών, ξαφνικά η κυβέρνηση Μητσοτάκη έφερε μία σύμβαση – ντροπής όπου τους απαλλάσσει από τις συμβατικές του υποχρεώσεις αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων, κρατούσε όμως αλώβητη την κρατική επιδότηση των 935 εκατομμυρίων ευρώ.
Το Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (νυν Hellenic Train) υπεγράφη στις 29 Νοεμβρίου 2019 από τον τότε υπουργό Κ. Καραμανλή και τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο Φίλιππο Τσαλίδη, που έχει αντικαταστάθηκε από τον Μαουρίτσιο Καποτόρτο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΦΣΥΝ, οι επενδύσεις αυτές αφορούσαν τα «Οφέλη για την Ελληνική Οικονομία από την 15ετή ανάθεση των ΥΔΥ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ» και περιλάμβαναν:
- 160-180 εκατομμύρια ευρώ για μίσθωση (από τη ΓΑΙΑΟΣΕ) τροχαίου υλικού και την αναβάθμιση μισθωμένων αμαξοστοιχιών. Με βάση τη σύμβαση, που τελικά υπογράφεται, το κόστος αυτό πέφτει στα 101 εκατομμύρια.
- 400-450 εκατομμύρια ευρώ για νέο τροχαίο υλικό και ανακατασκευές παλαιών συρμών. Το ποσό αυτό καταβαραθρώνεται στα 47,5 εκατ., όσα δηλαδή δήλωσαν οι Ιταλοί ότι τους κόστισαν τα ETR («Λευκά Βέλη») που ανακατασκεύασαν οι ίδιοι. Ολο το υπόλοιπο νέο υλικό (τρένα υδρογόνου-ηλεκτρικά) θα το αγοράσει το Δημόσιο και θα το μισθώσει στους Ιταλούς.
- 100-150 εκατομμύρια ευρώ για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες (πωλήσεις εισιτηρίων, εξοπλισμός συρμών, πληροφοριακά συστήματα, εφαρμογές συντήρησης-καθαρισμού κ.λπ.). Το ποσό αυτό συρρικνώνεται στα 15 εκατομμύρια στη σύμβαση που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή. Προφανώς, το κόστος αυτό μεταβιβάζεται στους δημόσιους φορείς (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) που θα πρέπει να ψάξουν δικούς τους πόρους.
- Οι επενδύσεις που εξαφανίζονται από την ΥΔΥ είναι εκείνες που αφορούν σιδηροδρομικά ακίνητα πάσης μορφής και στο Μνημόνιο κυμαίνονταν μεταξύ 145 και 210 εκατ. ευρώ.
Η τελική σύμβαση ΥΔΥ που ψηφίστηκε στη Βουλή, ξαλάφρωνε του Ιταλούς από τις μεγάλες επενδύσεις και κράτησε σταθερή την επιδότηση, που θα φτάσει στα 930 εκατ. σε βάθος 15ετίας, περιλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Σε αυτό το… ξαλάφρωμα, ελέγχονται οι ευθύνες όχι μόνο της πολιτικής ηγεσίας αλλά και συγκεκριμένου νομικού συμβούλου ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, εργαζόταν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενώ ταυτόχρονα εμφανίζεται ως πληρεξούσιος και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ…