Όποιο πολιτικό μέλλον του Κώστα Αχ. Καραμανλή διαγράφηκε το βράδυ του πολύνεκρου δυστυχήματος των Τεμπών. Από εκείνη τη μαύρη νύχτα και μετά ο Καραμανλής δεν μπορεί να σταθεί ξανά στην πολιτική. Το γεγονός ότι ο ίδιος δεν το έχει καταλάβει ακόμα είναι δικό του πρόβλημα και μόνο. Κανενός άλλου. Για την πολιτική ζωή του τόπου είναι πλέον ένα καμένο χαρτί.
- του Βασίλη Γαλούπη
Αν ο Καραμανλής συνεχίζει να μη σέβεται τον εαυτό του, το κόμμα του και το ειδικό βάρος του επωνύμου του, αυτό είναι κάτι που θα φανεί το προσεχές διάστημα. Προς το παρόν, το μόνο που κάνει είναι να κρύβεται αρνούμενος να αποσύρει τη συμμετοχή του από τις εκλογές, παρά την κατακραυγή.
Η στάση του Καραμανλή προκαλεί περισσότερες υποψίες για τον ρόλο του απ’ αυτές που ήδη υπάρχουν. Αν δεν έχει τίποτα να φοβηθεί, γιατί δεν εμφανίζεται πουθενά; Γιατί π.χ. δεν πάει αύριο στη Βουλή για τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, ώστε να δώσει τις εξηγήσεις που οφείλει για το δυστύχημα των Τεμπών;
Ο Καραμανλής έσπευσε το επόμενο πρωί του δυστυχήματος στα Τέμπη και προσπάθησε να κλάψει. Δεν έπεισε. Αμέσως μετά παραιτήθηκε από υπουργός. Τότε επισημαίναμε ότι η παραίτησή του θα έχει μια κάποια αξία μόνο αν αποσυρθεί κι από τις εκλογές. Δεν το πράττει.
«Γιατί να χρεωθώ εγώ τα εγκληματικά λάθη των προηγουμένων;» φέρεται ότι αναρωτήθηκε θρασύδειλα. Μια λογικοφανής ερμηνεία είναι ότι γαντζώνεται από την υποψηφιότητά του στις εκλογές για να διατηρήσει τη βουλευτική ασυλία. Ομως η βουλευτική ασυλία δεν μπορεί να μπλοκάρει όσα θα ακολουθήσουν.
Ο Καραμανλής είναι αυτός που άλλαξε τη σύμβαση με την ιταλική Hellenic Train, όπως αποκάλυψε η «δημοκρατία» πριν από μερικές μέρες. Απ’ αυτές τις αλλαγές:
- Το Ελληνικό Δημόσιο έχασε τουλάχιστον 530.000.000 επενδύσεων που προβλεπόταν να κάνουν οι Ιταλοί.
- Το Ελληνικό Δημόσιο δεν ήταν πια υποχρεωμένο να πράξει όσα έπρεπε για τα θέματα ηλεκτρονικής ασφάλειας, με συνέπεια τα Τέμπη.
- Το Δημόσιο χάνει κάθε χρόνο 50.000.000 ευρώ, πληρώνοντας στους Ιταλούς ως άγονη διαδρομή το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Αυτή η κατάπτυστη σύμβαση που λειτουργεί σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος και της ασφάλειας των επιβατών έχει το ονοματεπώνυμο του Κώστα Αχ. Καραμανλή. Οφείλει εξηγήσεις για όσα έπραξε. Και οι ευθύνες του δεν είναι μόνο πολιτικές.
Ο οικονομικός εισαγγελέας Χαράλαμπος Βουρλιώτης ήδη ψάχνει τις συμβάσεις για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Μοιάζει αδύνατο να μη σταθεί σ’ αυτήν, την πιο κραυγαλέα όλων. Η αντιπολίτευση, από την πλευρά της, κρατά ψηλά το θέμα, όπως φάνηκε και χθες, δείχνοντας εμμέσως πλην σαφώς Ειδικό Δικαστήριο.
Αυτά τα προβλήματα δεν λύνονται με μια βουλευτική ασυλία, η οποία μπορεί να αρθεί ανά πάσα στιγμή. Και δεν υπάρχει περίπτωση να μη διερευνηθούν, ό,τι κι αν κάνει ο Καραμανλής, όσο κι αν συγκαλύπτει ο Μητσοτάκης, όσους αντιπερισπασμούς κι αν επιχειρούν οι μητσοτακικοί δημοσιογράφοι.
Το ίδιο ισχύει και για τους άλλους δύο που κρύβονται πίσω από τη σκιά του Καραμανλή, τον άφαντο αρμόδιο για ζητήματα Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο και τον γενικό γραμματέα Μεταφορών Ιωάννη Ξιφαρά. Οσο και να κρύβονται οι τρεις τους, δεν πρόκειται να τους ξεχάσει κανείς.
Οι συνδικαλιστές των μηχανοδηγών έστειλαν εξώδικο στις 31 Οκτωβρίου 2022 όπου ενημέρωναν με δικαστικό επιμελητή και την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών για τα μεγάλα κενά ασφαλείας που υπήρχαν και για το δυστύχημα που ερχόταν. Από πού κι ως πού θεωρεί ο Καραμανλής ότι έχει δραπετεύσει και απ’ αυτή την ευθύνη; Πώς υποθέτει ότι θα τον σώσει μια νέα εκλογή του;
Ο Καραμανλής είναι ένας άνθρωπος που πάνω απ’ όλα διαθέτει ένα ισχυρό αίσθημα αυτοσυντήρησης. Μπροστά στην προοπτική να χάσει τα προνόμια και την ασυλία του βουλευτή άφησε να διαρρεύσει ότι πρόκειται ξανά να είναι υποψήφιος, ελάχιστα 24ωρα μετά τη δακρύβρεχτη παραίτηση. Γνωρίζει φυσικά ότι έτσι αυτοεξευτελίζεται, αλλά αυτό κρίνεται προφανώς ως μικρό τίμημα μπροστά στη βολή του.
Ο πρώην υπ. Μεταφορών είναι ένας νέος άνθρωπος που έχει επωφεληθεί από όλα τα προνόμια στα οποία γεννήθηκε. Εγγράμματος, μορφωμένος, εύπορος και με διασυνδέσεις, θα μπορούσε στο εξής να ασχοληθεί με οτιδήποτε. Κι όμως. Ακόμα και τώρα προτιμά τον αυτοδιασυρμό από το να κάνει ένα διάλειμμα από την πολιτική.
Ο Καραμανλής αντιμετώπισε την παραίτησή του ως μία σύμβαση, μια τυπική υποχρέωση που κράτησε μόλις λίγες μέρες. Η στάση του αποτελεί κοροϊδία. Αναλαμβάνει, τυπικά, την ευθύνη με την παραίτηση μόνο και μόνο για να την απαρνηθεί αμέσως μετά. Ούτε οι 57 νεκροί ούτε οι τραυματίες στις ΜΕΘ δεν στάθηκαν ικανοί να αλλάξουν την προτεραιότητά του να μη βάλει εκ νέου υποψηφιότητα.
Ακόμα και μετά την παταγώδη αποτυχία του ως υπουργός, το πώς συμπεριφέρεται τώρα έχει σημασία για τη δημοκρατία και για τα πρότυπα στη δημόσια ζωή. Αλλά τα στάνταρ για τον Καραμανλή αποδεικνύονται εξαιρετικά χαμηλά και ηγεσία γι’ αυτόν δεν σημαίνει τίποτε άλλο από το να «ξεφύγει» από τη δύσκολη θέση. Μπορεί να του έλαχε να γεννηθεί με ένα επώνυμο που ανοίγει πόρτες, αλλά προφανώς δεν γεννήθηκε ηγέτης.
Βιογραφικό
Γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Εχει καταγωγή από την Πρώτη Σερρών και είναι γιος του Αχιλλέα Καραμανλή, αδελφού του Εθνάρχη Κωνσταντίνου Καραμανλή. Σπούδασε Ιστορία και Οικονομικά στη Νέα Υόρκη, με μεταπτυχιακά στη Βοστόνη. Το 2002-04 εργάστηκε σε επενδυτική τράπεζα στο Λονδίνο. Το 2012 ήταν υποψήφιος με τη Ν.Δ., αλλά δεν εξελέγη. Βουλευτής στον νομό Σερρών έγινε το 2015 και από την επόμενη χρονιά ανέλαβε καθήκοντα υπεύθυνου τομέα Υποδομών – Μεταφορών. Από τις 9 Ιουλίου 2019 διετέλεσε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη υπέβαλε την παραίτησή του.