Την περασμένη Τρίτη, και κατ’ εντολήν Κυριάκου Μητσοτάκη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υποτίμησε ακόμα μια φορά όχι μόνο τη νοημοσύνη, αλλά και τη μνήμη του ελληνικού λαού. Με τη συμπλήρωση δύο εβδομάδων από το έγκλημα των Τεμπών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος έκανε, με εν γνώσει του ψεύδη, την πρώτη σοβαρή απόπειρα να βγει από το κάδρο των ευθυνών ο πρωθυπουργός.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Μιλώντας σε φιλοκυβερνητικό μέσο, ο Οικονόμου υποστήριξε ανερυθρίαστα ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν ήξερε τίποτα για το μέγεθος του προβλήματος στον ΟΣΕ και για το χάος στη διοίκηση του οργανισμού, καθώς κανείς δεν τον ενημέρωσε. «Προφανώς σε επίπεδο πρωθυπουργού η εικόνα αυτή δεν είχε φτάσει. Προφανώς οι αρμόδιοι έπρεπε να ξέρουν. Δεν είχε μεταφερθεί τέτοια εικόνα στον πρωθυπουργό, δεν είχε μεταφερθεί το χάος. Ολη η αλυσίδα των υπευθύνων από τη διοίκηση του ΟΣΕ μέχρι τον υπουργό έχει ευθύνη», ήταν τα fake news του Οικονόμου.
Δυστυχώς για το Μαξίμου και την προπαγάνδα του, ο Μητσοτάκης γνώριζε επακριβώς την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Η αλυσίδα των ευθυνών δεν σταματά στον Καραμανλή, όπως προσπαθεί να χειραγωγήσει την κοινή γνώμη ο Οικονόμου, αλλά φτάνει μέχρι τον πρωθυπουργό.
Σήμερα το newsbreak.gr θα αποδείξει με επίσημα έγγραφα, επίσημο διαφημιστικό υλικό και απομαγνητοφωνήσεις ομιλιών του ίδιου του πρωθυπουργού ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν απόλυτος γνώστης για όλα τα τεράστια κενά ασφαλείας στις σιδηροδρομικές γραμμές της χώρας όχι μόνο επί της δικής του τετραετίας του στην πρωθυπουργία, αλλά και νωρίτερα. Προτού καν, δηλαδή, αναλάβει την εξουσία.
Η επιχείρηση αποφυγής των ευθυνών του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης συνολικά για τα τρένα-καρμανιόλες στο σιδηροδρομικό δίκτυο του θανάτου δεν μπορεί να πετύχει. Οι δηλώσεις του Οικονόμου περί αποποίησης των ευθυνών του Μητσοτάκη αποτελούν μια βαθύτατη προσβολή στις οικογένειες των θυμάτων. Ο πρωθυπουργός πρωταγωνιστεί στο κάδρο των ευθυνών, δεν είναι εκτός.
Ο Μητσοτάκης προσωπικά και η κυβέρνησή του γνώριζαν από την πρώτη στιγμή που ανέλαβαν τη διακυβέρνηση της χώρας ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο δεν ήταν ασφαλές και, παρά όσα ήξεραν αλλά και τις μετέπειτα προειδοποιήσεις των ειδικών, δεν έπραξαν τίποτα για να αποφευχθεί το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη με τους τουλάχιστον 57 νεκρούς.
Οταν στις 7 Ιουλίου 2019 ο πρωθυπουργός αναλάμβανε τις τύχες της χώρας, ήταν γνώστης με κάθε λεπτομέρεια τι σιδηροδρομικό δίκτυο παραλάμβανε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Και δεν έκανε το παραμικρό για να το βελτιώσει, παρά τις διαπιστώσεις του και τις εξαγγελίες του. Τα ντοκουμέντα που φέρνουμε σήμερα στο φως το αποδεικνύουν μέχρι κεραίας.
«Ομολογία» Μητσοτάκη πριν από τις εκλογές 2019: Κακοτεχνίες, εγκατάλειψη δικτύου, απουσία καταγραφικού τρένου
Ο επικοινωνιακός μηχανισμός του Μητσοτάκη έπιασε δουλειά από τα τέλη του 2015, λίγο πριν από τις εσωκομματικές εκλογές της Ν.Δ.. Τότε, στις 29 Οκτωβρίου, εμφανίστηκε στο διαδίκτυο το προσωπικό site της εκστρατείας του για την αρχηγία του κόμματος metonkyriako.gr.
Στη συνέχεια το site έγινε το επίσημο Ι.Χ. προεκλογικό όχημά του για το 2019. Το συγκεκριμένο site του Μητσοτάκη δεν υπάρχει πια σήμερα. Φαίνεται ότι έπαψε να λειτουργεί το τελευταίο διάστημα…
Λίγο πριν από τις εκλογές του 2019, τον Μάιο εκείνης της χρονιάς, εμφανίστηκε στο συγκεκριμένο site της υποψηφιότητας Μητσοτάκη για την πρωθυπουργία μια καινούργια ενότητα με τίτλο «Υποδομές». Κάτι που διαφήμισε και ο ίδιος στο Twitter του στις 26 Μαΐου 2019, όπως φαίνεται και από τη σχετική φωτογραφία.
Ο πρωθυπουργός έκανε τότε λόγο για 10-12 δισ. ευρώ σε επενδύσεις υποδομών σε μία τετραετία. Οι αναφορές του στο σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν συγκεκριμένες και φανερώνουν την απόλυτη γνώση, πριν καν αναλάβει την πρωθυπουργία, για όλα τα κενά ασφαλείας που οδήγησαν στα Τέμπη.
Στο site του Μητσοτάκη, στην ενότητα με τα έργα «Εθνικής Προτεραιότητας», υπάρχουν και αυτά που αφορούν τον σιδηρόδρομο. Αν και η σελίδα έχει κατέβει από το διαδίκτυο, άγνωστο γιατί, εμείς καταφέραμε να την εντοπίσουμε από το ιντερνετικό αρχείο μας.
Αποδεδειγμένα, από τον Μάιο 2019 ο Μητσοτάκης κάνει συγκεκριμένες διαπιστώσεις για «κακοτεχνίες και έλλειψη συντήρησης των γραμμών», για «εγκατάλειψη του υφιστάμενου δικτύου που απαξιώνει τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες» και για ανάγκη «αναβάθμισης και συντήρησης εθνικού και προαστιακών δικτύων με ΣΔΙΤ επιπέδου υπηρεσιών».
Δεν χωρά καμία αμφισβήτηση ότι είναι σε απόλυτη γνώση του ότι δεν υπάρχει πρόγραμμα συντήρησης, ότι δεν υπάρχουν καταγραφικά στα τρένα, ότι δεν υπάρχει ανεξάρτητος πιστοποιητής που να ελέγχει την κατάσταση της υποδομής του ΟΣΕ και ότι τα έργα δεν ολοκληρώνονται εγκαίρως.
Ο Οικονόμου διαδίδει εν γνώσει του fake news, παραπλανώντας το επιβατικό κοινό και τους ψηφοφόρους, όταν ισχυρίζεται δημοσίως πως ο Μητσοτάκης δεν γνώριζε το μπάχαλο στις σιδηροδρομικές γραμμές. Το ήξερε πριν καν γίνει πρωθυπουργός της χώρας και το αποδεικνύει το ίδιο το προεκλογικό σάιτ του Μητσοτάκη και όσα αναρτήθηκαν στις 26 Μαΐου 2019:
«Σιδηροδρομικά έργα: Γρήγορος, αξιόπιστος και ανταγωνιστικός σιδηρόδρομος
Σήμερα πάμε Θεσσαλονίκη με
- Τρένο: 5:30 ώρες
- Λεωφορείο: 5:30 ώρες
- Αυτοκίνητο: 4:15 ώρες
- Αεροπλάνο: 2-2:30 ώρες
Ο λόγος που το ταξίδι με το τρένο διαρκεί τόσο πολύ είναι οι κακοτεχνίες και η έλλειψη συντήρησης των γραμμών. Η εγκατάλειψη του υφιστάμενου δικτύου απαξιώνει τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες, μειώνει τα έσοδα και αυξάνει το κόστος επαναφοράς του.
Αναβάθμιση και συντήρηση εθνικού και προαστιακών δικτύων με ΣΔΙΤ επιπέδου υπηρεσιών.
Το 2013-14 είχε ετοιμαστεί ένα πρόγραμμα συντήρησης μέσω συμβολαίου επιπέδου υπηρεσιών και, ενώ είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του με 100.000.000 ευρώ, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το εγκατέλειψε.
- Με καταγραφικό τρένο και ανεξάρτητο πιστοποιητή που ελέγχει την κατάσταση της υποδομής, την απόδοση του αναδόχου και πιστοποιεί τις διενεργούμενες πληρωμές.
- Χρήση προδιαγραφών επιπέδου και ποιότητας των στοιχείων της υποδομής, που θα πιστοποιούνται από ανεξάρτητο πιστοποιητή.
- Ο ανάδοχος θα πληρώνεται μόνον όταν η υποδομή θα βρίσκεται εντός των προβλεπόμενων ορίων. Χωρίς μετρήσεις υλικών, χρόνων και άλλα πεδία αιωνίων διαφωνιών.»
Οταν ο Κυριάκος υποσχόταν έργα ύψους 1,1 δισ. ευρώ: Τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση και αναβάθμιση δικτύου
Εκείνη τη μέρα, στις 26 Μαΐου 2019, μόλις ενάμιση μήνα πριν από τις εκλογές, ο πρωθυπουργός υποσχέθηκε μέσα από το προεκλογικό site του ότι στην τετραετία 2019-23 θα γίνουν έργα αναβάθμισης και συντήρησης εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου και προαστιακών δικτύων 500.000.000 ευρώ.
Ανακοίνωσε επίσης ότι θα ολοκληρωθούν, πάλι εντός τετραετίας, τα συστήματα ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας ΠΑΘΕΠ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας) με 500-600 εκατομμύρια ευρώ.
Από πού προκύπτει ότι ο Μητσοτάκης δεν γνώριζε τα προβλήματα με τη σηματοδότηση, την τηλεδιοίκηση και τα απαιτούμενα έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου, όταν ο ίδιος έκανε συγκεκριμένες εξαγγελίες με συγκεκριμένες αναφορές στις κακοτεχνίες, στην έλλειψη συντήρησης και την εγκατάλειψη του δικτύου.
Πώς ο Οικονόμου τολμά να ισχυριστεί ότι ο πρωθυπουργός «δεν γνώριζε για το χάος στον σιδηρόδρομο»; Ολα αυτά που περιέγραφε από τότε ο Μητσοτάκης αποτύπωναν ακριβώς αυτό το χάος που υπήρχε με τα τεράστια ζητήματα για την ασφάλεια των επιβατών. Αυτό ακριβώς το χάος που είδαμε στα Τέμπη.
10 Ιουλίου 2019: Η εντολή στον Καραμανλή για τα συστήματα ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου
Πράγματι, ο Μητσοτάκης έγινε πρωθυπουργός στις 7 Ιουλίου 2019. Ορισε υπουργό Μεταφορών τον Κώστα Αχ. Καραμανλή. Στις 10 Ιουλίου ο Μητσοτάκης έκανε την εισηγητική ομιλία του στο νέο υπουργικό συμβούλιο.
Είπε, μεταξύ άλλων, ο πρωθυπουργός απευθυνόμενος στους υπουργούς του: «Σήμερα θα παραλάβετε όλοι από έναν φάκελο με τους στόχους ανά υπουργείο, αλλά και τις εκκρεμότητες και τις δεσμεύσεις που εγκαταλείπει η απελθούσα κυβέρνηση. Μαζί, θα υπάρχει το πρόγραμμα δράσης μας ως τον Δεκέμβριομ όπως και ένα εξάμηνο σχέδιο πρωτοβουλιών, καθώς και ένα ειδικό έντυπο με τις προτάσεις σας και τις σκέψεις σας εν όψει των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης. Θα μιλήσουμε επίσης στη συνέχεια και για το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης της προόδου ανά τομέα».
Ο φάκελος που έδωσε ο πρωθυπουργός στον Καραμανλή, σύμφωνα με την επίσημη διαρροή Μαξίμου, περιελάμβανε:
Στρατηγικές επιλογές:
- Ισχυρή ανάπτυξη με περισσότερες επενδύσεις και νέες καλύτερες δουλειές
- Σύγχρονο κράτος, λιτό και αποτελεσματικό στην υπηρεσία του πολίτη
Στόχοι:
- Βελτίωση ποιότητας σχεδιασμού έργων υποδομών
- Στήριξη έργων εθνικής προτεραιότητας
- Καλύτερες υπηρεσίες με σεβασμό στα χρήματα του πολίτη
Αμεσες κυβερνητικές προτεραιότητες – Σιδηροδρομικά έργα:
- Ολοκλήρωση συστημάτων (ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης)
- Αναβάθμιση και συντήρηση εθνικού και προαστιακών δικτύων
- Ρίο – Νέο λιμάνι Πάτρας
- Αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη (νέα πεδινή χάραξη Θεσ/νίκη – Καβάλα)
Στο Υφυπουργείο Συντονισμού του Κυβερνητικού Εργου που είχε αναλάβει ο Σκέρτσος ένας από τους στόχους που τέθηκαν ήταν η βελτίωση ποιότητας του σχεδιασμού των έργων υποδομών, όπου υπάγεται και η κατάρτιση για το Εθνικό Σχέδιο Υποδομών. Εκτός από αυτό υπάγεται και η κατάρτιση Εθνικού Σχεδίου Δικτύων και Εθνικών Πόρων.
Σύμφωνα με τα ανακοινωθέντα, η διαχείριση και η παρακολούθηση των υποδομών θα πραγματοποιείται από μία ειδική επιτροπή, δίπλα στο Γραφείο του Πρωθυπουργού, και τα έργα θα εγκρίνονται από το αρμόδιο πάντα υποσύνολο του υπουργικού συμβουλίου.
Είναι ολοφάνερο ότι η πρώτη δουλειά που ανέθεσε ο Μητσοτάκης στον Καραμανλή ήταν η ολοκλήρωση των συστημάτων ασφαλείας, δηλαδή ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Είναι τα συστήματα που ο πρωθυπουργός παραδέχτηκε πως, αν λειτουργούσαν, δεν θα υπήρχε το δυστύχημα στα Τέμπη.
Η δεύτερη ανάθεση από τον Μητσοτάκη στον Καραμανλή είχε να κάνει με την αναβάθμιση και τη συντήρηση του εθνικού και του προαστιακού δικτύου. Και τα δύο πρώτα «θέλω» του πρωθυπουργού είχαν να κάνουν με θέματα ασφαλείας. Μάλιστα, στο πλαίσιο του επιτελικού κράτους ο ίδιος ο πρωθυπουργός θα ήλεγχε την πρόοδο των έργων, ενώ θα υπήρχε παρακολούθηση και από ομάδα στενής επίβλεψης μέσα στο Μαξίμου, σύμφωνα με τα ανακοινωθέντα.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι: Τι έκανε επί τέσσερα χρόνια ο πρωθυπουργός και δεν προχώρησε τίποτα στα ζητήματα ηλεκτρονικής ασφάλειας; Οχι μόνο ήξερε, αλλά έχει και τη μεγαλύτερη ευθύνη που ο Καραμανλής δεν πέτυχε καμία πρόοδο, με συνέπεια το δυστύχημα για το οποίο οι μηχανοδηγοί προειδοποιούσαν.
Επίσης, ο πρωθυπουργός έχει ευθύνη και για τη σκανδαλώδη σύμβαση με την Hellenic Train τον Ιούλιο του 2022, που αποκάλυψε η «δημοκρατία». Με τη δική του συναίνεση ο Καραμανλής αφαίρεσε όλες τις υποχρεώσεις της κυβέρνησης για ασφάλεια και βελτίωση του δικτύου.
Το 2026 και βλέπουμε η τηλεδιοίκηση στο Ρίο – Ροδοδάφνη
Στις 22 Νοεμβρίου 2022 ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε την Αχαΐα. Σκοπός ήταν η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα Ροδοδάφνη – Ρίο. Το δαπανηρό έργο έχει πρόβλεψη ολοκλήρωσης τους 36 μήνες, δηλαδή το… 2026, αν όλα πάνε καλά.
«Αυτό το οποίο τελικά ενδιαφέρει τους κατοίκους της περιοχής είναι να μπορούν να πηγαίνουν από την Πάτρα στην Αθήνα σε κάτι παραπάνω από δύο ώρες με απόλυτη ασφάλεια» δήλωσε ο πρωθυπουργός: «Θέλω να τονίσω ότι έχουμε πετύχει στον αστικό ιστό της Πάτρας τη μέγιστη δυνατή υπογειοποίηση».
Τον πρωθυπουργό συνόδευαν τόσο ο υπουργός Επικρατείας Σκέρτσος όσο και ο υφυπουργός Μεταφορών αρμόδιος για τις Υποδομές Καραγιάννης, αλλά και ο πρόσφατα παραιτηθείς διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Βίνης. Το έργο προβλέπει για το… 2026 (και βλέπουμε) σύστημα αμφίδρομης σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση και ETCS.
Την ίδια μέρα η κυβέρνηση εξήγγειλε κι ένα δεύτερο έργο, της εγκατάστασης συστήματος ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, με άμεση υπογραφή της ΕΡΓΟΣΕ και της αναδόχου εταιρίας. Στις δηλώσεις που έκανε στη συνέντευξη Τύπου ο Μητσοτάκης εκείνη τη μέρα είχε ρίξει πάλι ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις: «Τα σιδηροδρομικά έργα είναι εξαιρετικά περίπλοκα. Κληρονομήσαμε πολλές εκκρεμότητες από το παρελθόν με αλληλοκαλυπτόμενες εργολαβίες. Υπογράψαμε χθες σύμβαση για τηλεμετρία, ράγες, συστήματα σήμανσης για το Αίγιο – Ρίο. Εχουμε πλήρη εικόνα τι θέλουμε να κάνουμε. Είναι έργο που αφορά την εμπορευματική κίνηση και τους επιβάτες».
Με λίγα λόγια, η τετραετία πλησιάζει στο τέλος της, όμως η κυβέρνηση Μητσοτάκη ακόμα δεν έχει κάνει το παραμικρό για την ολοκλήρωση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που είχε εξαγγείλει προεκλογικά. Οσα έργα είναι να γίνουν θα ολοκληρωθούν, αν ολοκληρωθούν, πολύ μετά τη λήξη της θητείας της κυβέρνησης.
Οι δηλώσεις του πρωθυπουργού στην Αχαΐα περί «απόλυτης ασφάλειας» ήταν ξανά κενές νοήματος. Επί τέσσερα χρόνια γνωρίζει ότι τα τρένα ταξιδεύουν σαν κινούμενες βόμβες. Ξέρει ότι η κυβέρνησή του δεν έκανε έργα ασφαλείας, όπως το γνώριζε και ο Καραμανλής όταν έκανε τις παραπλανητικές για τους επιβάτες δηλώσεις περί «διασφάλισης της ασφάλειας» στη Βουλή τον Φεβρουάριο.
Στην πραγματικότητα, η επιτροπή Γεραπετρίτη είναι αχρείαστη. Το πόρισμα μπορεί να το ετοιμάσει ο ίδιος ο Μητσοτάκης και να το παραδώσει ιδιοχείρως στον Ντογιάκο. Ο πρωθυπουργός εδώ και τέσσερα χρόνια γνωρίζει ότι τα τρένα κινούνται δίχως κανόνες και συστήματα ασφάλειας. Εχει εντοπίσει από το 2019 όλες τις ελλείψεις. Και δεν έκανε το παραμικρό.