«Η Ελλάδα είναι σταθερός υποστηρικτής της υιοθέτησης ενιαίων διεθνών κανόνων, είναι βασικός πυλώνας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)», επισήμανε ο Yπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, στο βιντεοσκοπημένο μήνυμα του, που προβλήθηκε στο «Southeast Europe Connectivity Forum» (SECF), στη θεματική ενότητα για τις θαλάσσιες μεταφορές και την απεξάρτηση από τον άνθρακα.
«Η Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση, ο πρωθυπουργός έχει αποδείξει ότι συμμερίζεται πλήρως την ανάγκη βιώσιμης ανάπτυξης στη ναυτιλία. Επιδιώκουμε ενεργά τα ψηλότερα πρότυπα για την προστασία του περιβάλλοντος. Η πρόσφατη συμφωνία του IMO, του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, για τη μείωση εκπομπών αερίου από τα πλοία αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο και δέσμευση για όλα τα μέλη και αυτή η συμφωνία είναι η έμπρακτη συνεισφορά του ναυτιλιακού κλάδου και των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών στην επίτευξη των στόχων που απορρέουν από τη Συμφωνία των Παρισίων», εξήγησε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι παράλληλα «υποστηρίζουμε ενεργά και τη διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη για την ανάπτυξη ρεαλιστικών μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων που θα οδηγήσουν την παγκόσμια ναυτιλία στο ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα μέχρι το 2050».
Παραπέμποντας στην τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη διεθνή διάσκεψη για το Κλίμα, που είχε πραγματοποιηθεί στην Αίγυπτο, τόνισε ότι «χρειαζόμαστε και ριζοσπαστισμό και ρεαλισμό», προσθέτοντας ότι για την Ελλάδα η υλοποίηση των στόχων της πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία «έχει προϋπόθεση τη διαθεσιμότητα ασφαλών και οικονομικά προσιτών καυσίμων με χαμηλές και μηδενικές εκπομπές άνθρακα παντού» και για αυτό «θα πρέπει όλοι να συνεργαστούμε με συντονισμένο τρόπο – πολιτικοί, δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς, λιμενικές αρχές, οι παραγωγοί τεχνολογίας, η επιστημονική κοινότητα, τα ερευνητικά ιδρύματα, τα πανεπιστήμια».
Ο κ. Στυλιανίδης παρατήρησε ότι υπάρχει αβεβαιότητα ως προς το ποιο θα είναι το πράσινο καύσιμο του μέλλοντος για τη ναυτιλία και υπογράμμισε την αναγκαιότητα η τεχνολογία να δώσει το συντομότερο δυνατό την απάντηση.
«Βρισκόμαστε σε σταυροδρόμι», είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι στο πλαίσιο αυτό «γνωρίζουμε ότι η πράσινη μετάβαση απαιτεί μεγάλες πηγές χρηματοδότησης, τι οποίες πρέπει να βρούμε, γιατί η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, η εγκατάσταση πρωτοποριακού τεχνολογικού εξοπλισμού, καθώς και η ναυπήγηση πλοίων με καινοτόμο σχεδιασμό προϋποθέτει και απαιτεί καινοτόμους μηχανισμούς χρηματοδότησης».
«Πρέπει να πάμε πέραν των παραδοσιακών απόψεων περί της χρηματοδότησης. Εμείς πιστεύουμε ότι θα χρειαστεί ένα μείγμα χρηματοδοτικών μέσων και εργαλείων. Η ιδιωτική χρηματοδότηση θα πρέπει να παραμείνει στοχοθετημένη και ευέλικτη, ενώ η δημόσια θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις ιδιαιτερότητες της ναυτιλίας ειδικά σε αυτή την κρίσιμη φάση. Πρέπει να κατευθύνει τα έσοδα από μέτρα που βασίζονται στην αγορά, όπως η τιμολόγηση του άνθρακα, στη χρηματοδότηση της πράσινης ναυτιλίας και την απανθρακοποίηση», υπογράμμισε.