Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δείχνει να αποδέχεται την ένταξη της χρήσης των ελληνικών F-35 στην ελληνοτουρκική διαπραγμάτευση όλων των υπαρχόντων ελληνοτουρκικών προβλημάτων, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο.
- Από την Κύρα Αδάμ
Αυτό προκύπτει αβίαστα από τις πρόσφατες δηλώσεις του Τούρκου ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν και την αναιμική και όχι επίσημη αντίδραση ανώνυμων πηγών του Υπουργείου Εξωτερικών. Τα τρία συν ένα θέματα τα οποία, σύμφωνα με τον Τούρκο ΥΠΕΞ, είναι υπό ελληνοτουρκική διαπραγμάτευση είναι κατά σειρά τα ακόλουθα:
Διεκδικήσεις
Ο Φιντάν, ως προς το καθεστώς νήσων, αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο σε ιδιοκτησιακό καθεστώς των νήσων. Αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία σε συγκεκριμένα νησιά, νησίδες και βραχονησίδες, που βρίσκονται εντός των ορίων του FIR Αθηνών. Το πρόβλημα για τη χώρα είναι ότι η κυβέρνηση διαπραγματεύεται ελληνική κυριαρχία χωρίς να το γνωρίζουν οι Ελληνες και χωρίς να είναι καθορισμένο ποια κυριαρχία συζητιέται για νησιά, νησίδες, βραχονησίδες.
Προσθέτοντας στις θέσεις Φιντάν την τελευταία έκθεση του αμερικανικού Κογκρέσου προκύπτει αβίαστα ότι και οι ΗΠΑ έχουν βάλει θέμα ελληνικής κυριαρχίας στις ελληνοτουρκικές διαπραγματεύσεις, τις οποίες υποστηρίζουν ένθερμα και εμπράκτως. Και τούτο διότι το Κογκρέσο ισχυρίζεται ότι πλείστα νησιά, νησίδες και βραχονησίδες δεν είναι ελληνικά.
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» δημοσιεύει εκ νέου τον χάρτη του Κογκρέσου, στον οποίο με ροζ χρώμα φαίνονται οι αμερικανικές αμφισβητήσεις σε ελληνική κυριαρχία νήσων, νησίδων και βραχονησίδων. Η αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας, η οποία, σύμφωνα με τον Φιντάν, είναι θέμα διαπραγμάτευσης με την κυβέρνηση Μητσοτάκη, ενισχύεται και με τη δήλωση του Τούρκου ΥΠΕΞ για αποστρατιωτικοποίηση των νήσων, όπως καταγράφεται στη συνέχεια, σύμφωνα με τα επίσημα ελληνοτουρκικά και νατοϊκά στοιχεία.
Αποστρατιωτικοποίηση
Το θέμα της αποστρατιωτικοποίησης είναι η βάση στην οποία στηρίζεται η Τουρκία, προκειμένου να αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία. Και τούτο διότι το ΝΑΤΟ, από το 1980 μέχρι και σήμερα, έχει εκδώσει επτά διαταγές με τις οποίες απαγορεύει στα αεροσκάφη των χωρών του ΝΑΤΟ να πετάνε εγγύτερα των 6 ν.μ. από τα νησιά των Συνθηκών, λόγω αποστρατιωτικοποίησης.
Το γεγονός αυτό δεν δημιουργεί πρόβλημα αποστρατιωτικοποίησης, αλλά αποτελεί τον μοχλό αμφισβήτησης της ελληνικής κυριαρχίας στα νησιά και στις βραχονησίδες του ανατολικού Αιγαίου. Και τούτο διότι για να τεθεί θέμα απαγόρευσης πτήσεων από αεροσκάφη των χωρών του ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, θα πρέπει τα νησιά, νησίδες και βραχονησίδες να μην ανήκουν σε χώρα του ΝΑΤΟ, ήτοι να μην είναι ελληνικά, όπως ακριβώς αναγράφεται στις διεθνείς συμβάσεις. (Αρθρο 3 Σύμβασης Σικάγο ορίζει ότι «στρατιωτικά αεροσκάφη μιας χώρας απαγορεύεται να πετάνε στην κυριαρχία άλλης χώρας»).
Ετσι, με τις διαταγές του ΝΑΤΟ τίθεται θέμα ελληνικής κυριαρχίας νήσων, νησίδων και βραχονησίδων στο Αιγαίο, διότι απαγορεύει το ΝΑΤΟ στρατιωτικές πτήσεις στην κυριαρχία αυτών, δηλαδή πρόκειται για άλλη χώρα, ξένο κράτος, αδέσποτη κυριαρχία. Το εθνικά εγκληματικό είναι το γεγονός ότι καμιά κυβέρνηση από το 1980 ως 2024 δεν έχει αντιδράσει προκειμένου να καταργηθούν αυτές οι διαταγές του ΝΑΤΟ, οι οποίες, σύμφωνα με τη Σύμβαση Βιέννης περί Συνθηκών, είναι παράνομες. Και τούτο διότι μόνο με απόφαση του ΟΗΕ μπορεί να επιβληθεί απαγόρευση πτήσεων (No flying zone) σε συγκεκριμένες περιοχές σε καιρό ειρήνης.
Η «απενεργοποίηση» της αντιπολίτευσης στο θέμα δηλώσεων Φιντάν είναι εντυπωσιακή, δεδομένου ότι ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ., που έχουν ασκήσει εξουσία, δεν έχουν κάνει καμιά ενέργεια για άρση των διαταγών ΝΑΤΟ που αφορούν την αποστρατιωτικοποίηση νήσων και περιλαμβάνουν την αμφισβήτηση ελληνικής κυριαρχίας τους, με αποτέλεσμα οι διαταγές αυτές του ΝΑΤΟ να βρίσκονται σήμερα σε ισχύ και να εφαρμόζονται από τα αεροσκάφη των χωρών του ΝΑΤΟ, με σύσσωμο το πολιτικό σύστημα να παριστάνει τον ανήξερο.
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» παρουσιάζει τη διαταγή τού τότε γενικού γραμματέα του ΝΑΤΟ, Ξαβιέ Σολάνα, που απαριθμεί παρανόμως αποστρατιωτικοποιημένα ελληνικά νησιά. Στις διαταγές του ΝΑΤΟ, τα 10 ν.μ. τα οποία έχουν οριστεί από το 1931 με Π.Δ., τίθενται στα άχρηστα, όπως θα καταγραφεί στη συνέχεια με βάση τα επίσημα ενυπόγραφα έγκυρα στοιχεία.
Εναέριος χώρος 10 ν.μ.
Ο Φιντάν δήλωσε ότι στις ελληνοτουρκικές διαπραγματεύσεις συζητείται ο ορισμός του εναερίου χώρου. Η τουρκική θέση περιλαμβάνει τον καθορισμό του εθνικού εναερίου χώρου στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου και τον ορισμό ελέγχου του διεθνούς εναερίου χώρου.
Η Τουρκία βασίζεται για τον εθνικό εναέριο χώρο στη Σύμβαση Σικάγο 1947 και Θάλασσας 1992, που ορίζουν ότι η κάθε χώρα ασκεί πλήρη και αποκλειστική κυριαρχία πάνω από την ξηρά και τα χωρικά ύδατα, γεγονός το οποίο έχει αποδεχτεί η Ελλάδα το 1947 και το 1996 με την κύρωση, αντίστοιχα, των Συμβάσεων αυτών.
Εντεχνα και πονηρά η κυβέρνηση Μητσοτάκη ταυτίζεται με τις θέσεις Φιντάν για τα 6 ν.μ. εναερίου χώρου και όχι 10 ν.μ. Αυτό αποδεικνύεται από τις δηλώσεις Μητσοτάκη και Γεραπετρίτη στη Βουλή, ότι η Ελλάδα έχει κυριαρχία μόνο στα 6 ν.μ. Υπάρχει έτσι ισχυρή απόδειξη ότι τα 10 ν.μ. μας έχουν αποχαιρετήσει, κάτι που συνεπάγεται ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει κοντύνει την ελληνική κυριαρχία. Βέβαια, υπάρχει μια ισορροπία από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, διότι στο Αιγαίο κονταίνει την ελληνική κυριαρχία 4 ν.μ. και στο Ιόνιο τη μεγαλώνει κατά 2 ν.μ.
Το θέμα του ορισμού του εναερίου χώρου πέραν του εθνικού χώρου περιλαμβάνει και τον διεθνή εναέριο χώρο, δηλαδή ποιος θα ελέγχει τον διεθνή εναέριο χώρο. Αυτό προκύπτει αβίαστα εκ του γεγονότος ότι η Ελλάδα απαιτεί σχέδια πτήσης από τα τουρκικά αεροσκάφη, όταν αυτά εισέρχονται στο FIR Αθηνών, μέσω διεθνούς εναερίου χώρου, π.χ. Λέσβου.
Η Τουρκία με βάση τον ΙCΑΟ ισχυρίζεται ότι οι Κανόνες Aέρος της Σύμβασης του Σικάγο εφαρμόζονται μόνο στα πολιτικά αεροσκάφη και όχι στα στρατιωτικά αεροσκάφη, με αποτέλεσμα η Τουρκία να μην καταθέτει σχέδια πτήσης. Με τη μη κατάθεση σχεδίων πτήσης, δηλαδή σημείο εισόδου – εξόδου από το FIR Αθηνών και σημεία πτήσης εντός του διεθνούς εναερίου χώρου μέσα στο FIR Αθηνών, αυτομάτως αμφισβητούνται και τα όρια του FIR Αθηνών.
Ο Φιντάν, με τον ορισμό του εναερίου χώρου, θέτει τρία θέματα:
- Πρώτον, με βάση τη Σύμβαση Σικάγο, η Ελλάδα μπορεί να έχει μόνο 6 ν.μ. εθνικό χώρο.
- Δεύτερον, η Ελλάδα δεν μπορεί να ζητά σχέδια πτήσης.
- Τρίτον, τον έλεγχο στο FIR Αθηνών τον έχει η Ελλάδα μόνο για εναέρια κυκλοφορία της πολιτικής αεροπορίας και για πτήσεις μέσω αεροδιαδρόμων (GΑΤ, που σημαίνει General Air Traffic).
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» αποκαλύπτει την τουρκική Αγγελία Α 0447/24 με την οποία η Αγκυρα δηλώνει διεθνώς ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε διεθνή παρανομία και η Τουρκία σέβεται μόνο τα 6 ν.μ. εθνικού εναερίου χώρου της Ελλάδας και τα στρατιωτικά αεροσκάφη δεν θα καταθέτουν σχέδια πτήσης – που πέραν των άλλων συνεπάγεται και ανεξέλεγκτες πτήσεις στο Αιγαίο (F-16 και UAV), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια της χώρας.
Ο Τούρκος ΥΠΕΞ έβαλε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τη χρήση των F-35
Ο Φιντάν έθεσε θέμα για τα ελληνικά F-35, τα οποία θα προμηθευτεί η Ελλάδα μετά το 2030 και θα αποτελούν αποκλειστικά επιθετικό όπλο. Ο Τούρκος ΥΠΕΞ ανέφερε ότι μέχρι να γίνει η παράδοση των ελληνικών F-35 στην Ελλάδα, το 2030, «πρέπει να παρακολουθούμε τι θα γίνει και πώς θα αλλάξουν οι ισορροπίες. Το θέμα που εξετάζουμε είναι να βελτιώσουμε τις δυνατότητές μας ειδικά σε συστήματα αεράμυνας και συστήματα αεροπορικής επίθεσης, εστιάζοντας στα μαχητικά αεροσκάφη. Ως απαίτηση της εθνικής εξωτερικής πολιτικής μας είμαστε υποχρεωμένοι να αγοράζουμε κάθε είδους συστήματα και πολεμικό εξοπλισμό, προκειμένου να διασφαλίσουμε την ασφάλεια της χώρας μας…».
Το ελληνικό ΥΠΕΞ επέλεξε να μην απαντήσει με επίσημη ανακοίνωση στις αποκαλυπτικές δηλώσεις Φιντάν για τον ελληνοτουρκικό διάλογο. Υποβαθμίζοντας εμφανώς το θέμα και προκειμένου να υπεκφύγει, απάντησε μέσω υποβαθμισμένων «ανώνυμων διπλωματικών πηγών» μόνο σε επιλεκτικά ερωτήματα κρατικού καναλιού για τις θέσεις Φιντάν περί αποστρατιωτικοποίησης και F-35.
Οι ανώνυμες διπλωματικές πηγές αναφέρθηκαν μόνο στην αποστρατιωτικοποίηση και στα F-35 και όχι στα σχόλια Φιντάν για το καθεστώς των νήσων (δηλαδή την ελληνική κυριαρχία και τον ορισμό του εναερίου χώρου), διαβεβαιώνοντας ότι «προσπαθούμε να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας… (αλλά αυτό) δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σοβαρές διαφορετικές απόψεις σε συγκεκριμένα θέματα…».
Κερκόπορτα
Δι’ αυτού του σκόπιμου ή και απρόσεκτου (;) τρόπου, το ΥΠΕΞ εισήγαγε από την κερκόπορτα το θέμα της χρήσης των ελληνικών F-35 στην ελληνοτουρκική διαπραγμάτευση, δεδομένου ότι επέλεξε να απαντήσει για τα F-35, όχι όμως και για την ελληνική κυριαρχία και εναέριο χώρο, που έθεσε ωμά ο Φιντάν στη συνέντευξή του.
Η ελληνική απάντηση καταγράφει εξωφρενική αδυναμία υποστήριξης των εθνικών θέσεων για την προμήθεια εξοπλιστικών προγραμμάτων για τα F- 35, δεδομένου ότι πληρώνουν οι Ελληνες πανάκριβα τα F-35 και η Αγκυρα επιχειρεί να βάλει περιορισμούς στη χρήση τους, ενώ αυτό μπορεί να το κάνει μόνο η χώρα παραγωγής. Και επιπλέον εγείρει το ερώτημα με ποιο δικαίωμα η κυβέρνηση αποδέχεται να μπει στην ελληνοτουρκική διαπραγμάτευση η χρήση των F-35 που θα αποκτήσει από 2030 και μετά.
Τέλος, η επιλεκτική ελληνική απάντηση που γίνεται μόνο για αποστρατιωτικοποίηση και F-35 επιβεβαιώνει τον Φιντάν, ότι οι ελληνοτουρκικές διαπραγματεύσεις γίνονται επί όλων των θεμάτων και τούτο διότι οι διπλωματικές πηγές άφησαν εκτός απάντησης τα θέματα που έθεσε ο Φιντάν, δηλαδή καθεστώς και κυριαρχία νήσων και ορισμό FIR.