Μέσα σε ακριβώς έναν χρόνο ο Κώστας Αχ. Καραμανλής άνοιξε μια μαύρη τρύπα στην «άτρωτη» εικόνα της κυβέρνησης, κατέρριψε όποια αξιοπιστία της, προκάλεσε μια βαθιά κοινωνική αποστροφή προς το πρόσωπό του και, στη συνέχεια, κατέθεσε με θράσος ψέματα στην Εξεταστική Επιτροπή.
- Από τον Βασίλη Γαλούπη
Δεν ήταν αυτό το σχέδιο. Καθισμένος από μια ευτυχή σύμπτωση στη θέση του συνοδηγού στο όχημα της επιτυχίας, ο Καραμανλής δεν σκόπευε ποτέ να διακριθεί ως το απόλυτο σύμβολο κυνισμού, θρασυδειλίας κι εξαπάτησης στο πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα.
Στην πραγματικότητα δεν είχε κανέναν λόγο να ξεχωρίσει σε τίποτα. Κληρονόμος του βαρύτερου πολιτικού οικοσήμου στη μεταπολιτευτική Ελλάδα, η πορεία του ήταν εξασφαλισμένη κι εύκολη. Χρησιμοποιώντας μόνο το επώνυμό του, ήταν σίγουρος ότι θα περνούσε την πολιτική του καριέρα ανέφελα, απασχολούμενος με τον ψηφοθηρικό μηχανισμό στις Σέρρες ή «παίζοντας» με δημόσιες συμβάσεις.
Από εκείνο το βράδυ, σαν σήμερα, της μετωπικής στα Τέμπη, η μοίρα τα ‘φερε έτσι, που ο Καραμανλής αναγκαστικά ξεχώρισε. Από τότε, κάθε φορά που εμφανίζεται μπροστά σε μια κάμερα το πραγματικό μπόι του αποκαλύπτεται. Η αντιπάθεια του κόσμου αυξάνεται και οι συγγενείς των θυμάτων εξοργίζονται. Δεν είναι απλώς ανίκανος. Είναι και αδίστακτος. Το παγωμένο αίμα του στην οκτάωρη κατάθεση στην Εξεταστική της Βουλής τρόμαζε.
Ο Καραμανλής του Αχιλλέα απέδειξε ότι ως πολιτική οντότητα είναι απλά ένας τυχαίος εξάδελφος του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή, ακόμα ένας ανιψιός του Εθνάρχη. Δεν διαθέτει κανένα λαμπρό διαπιστευτήριο πέρα από το επώνυμο.
Λίγες ώρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο Καραμανλής παραιτήθηκε. Μόνο από υπουργός. Οι αμπούλες τεχνητών δακρύων στα μάτια όταν πήγε στον τόπο της τραγωδίας στέγνωσαν μόλις σε πέντε μέρες, όταν κι ανακοινώθηκε πως θα είναι ξανά υποψήφιος βουλευτής στις Σέρρες. Για να αποδειχθεί ότι ο Κώστας Αχ. Καραμανλής αποτελεί σίγουρα τον αγαπημένο «Καραμανλή» του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Κρεσέντο νοσηρής κοροϊδίας
Οταν με θράσος έφτασε να κουνάει το δάχτυλο στη Βουλή ότι «είναι ντροπή και ντρέπομαι που θέτετε θέματα ασφαλείας. Δεν παίζουμε με την ασφάλεια των επιβατών στα τρένα», δεν καταλάβαινε ότι έγραφε ουσιαστικά το πολιτικό του τέλος. Εκείνο το κρεσέντο νοσηρής κοροϊδίας των πολιτών στις 20 Φεβρουαρίου 2023, μόλις 10 ημέρες πριν από την τραγωδία, αποκάλυπτε ότι πράγματι έπαιζε με την ασφάλεια των επιβατών στα τρένα. Καλώς ντρεπόταν, απλά το έκανε για τους λανθασμένους λόγους.
Με την ίδια μέθοδο, να κουνάει το δάχτυλο, πορεύτηκε ο μοιραίος Καραμανλής όλο αυτό το διάστημα μέχρι την Εξεταστική. Δεν υπήρξε καμία συγγνώμη, καμία αποδοχή ευθυνών και κανένας σεβασμός στην αλήθεια και στους νεκρούς από τον ατιμασμένο πρώην υπουργό.
Είναι πλέον επίσημα καταγεγραμμένο στα πρακτικά της Επιτροπής: Ο Κώστας Αχ. Καραμανλής είπε εσκεμμένα και επανειλημμένα ψέματα. Με τον πιο εμφατικό τρόπο διαβεβαίωνε στην Εξεταστική ότι κανένας δεν τον είχε ενημερώσει αρμοδίως για τον κίνδυνο δυστυχήματος. Το αμέσως επόμενο πρωί η «δημοκρατία» αποκάλυψε την επιστολή τού τότε διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Τσαλίδη, που προειδοποιούσε τον Καραμανλή από το 2021 για ένα δυστύχημα σοβαρότητας και μεγέθους Τεμπών με Intercity όπως στα Τέμπη.
Η αντιπολίτευση ζήτησε άμεσα ψηφοφορία προκειμένου να παραπεμφθεί για ψευδορκία ο Καραμανλής. Αλλά οι βουλευτές της Ν.Δ. στην Εξεταστική έσπευσαν, ως συνένοχοι πια κι αυτοί, να τον σώσουν απορρίπτοντας το αίτημα.
Στην πραγματικότητα, αυτός που στηρίζει, καλύπτει κι ενορχηστρώνει τον τρόπο με τον οποίο θα γλιτώσει ο Καραμανλής είναι ο Μητσοτάκης. Ο πρωθυπουργός έδωσε στον βουλευτή τη δυνατότητα, μετά την παραίτηση-παρωδία, να κατέβει πάλι υποψήφιος. Οπως τον προστάτεψε και αργότερα, τον Νοέμβριο, όταν ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ έκαναν αίτημα για σύσταση προανακριτικής επιτροπής, προκειμένου να διερευνηθούν τα αδικήματα της απιστίας και της παράβασης καθήκοντος.
Τις τελευταίες μέρες είδαν το φως της δημοσιότητας κι άλλες παρεμβάσεις. Αυτή της κυβέρνησης στη Δικαιοσύνη, σύμφωνα με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου, και αυτή του ίδιου του Κώστα Αχ. Καραμανλή, με την πειρατική αφαίρεση διάταξης σε ευρωπαϊκή οδηγία περί κυβερνητικής ευθύνης στην σιδηροδρομική ασφάλεια.
Αν και το στιλ διακυβέρνησης Μητσοτάκη είναι να περιστοιχίζεται από αναλωσίμους, τους οποίους «καίει» χωρίς κανέναν δισταγμό όποτε χρειαστεί να περιορίσει τη ζημιά, κρατάει τον Καραμανλή γιατί δεν μπορεί να διασφαλίσει ότι θα αποσιωπηθούν οι ευθύνες του Μαξίμου, τόσο για τις συμβάσεις όσο και για την εντολή μπαζώματος του τόπου του εγκλήματος.
Χάρισε στους Ιταλούς πάνω από 500.000.000 ευρώ
Η σύμβαση με τη Hellenic Train πέρασε από τη Βουλή τον Ιούλιο 2022 «ξαλαφρωμένη» από τον Καραμανλή. Το κράτος δεν είχε πια την υποχρέωση του κράτους να ολοκληρώσει τα συστήματα σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης και ETCS, που θα απέτρεπαν την τραγωδία των Τεμπών. Σε αντάλλαγμα, χάρισε στους Ιταλούς πάνω από 500.000.000 ευρώ.
Ο Καραμανλής, αν και γνώριζε όλα τα ελλείμματα ασφαλείας, επέτρεψε να υπάρξει μια ανείπωτη τραγωδία. Αρχισε να θάβει προειδοποιητικές επιστολές, «πειράζοντας» ταυτόχρονα νόμους και συμβάσεις, με στόχο την αποποίηση ευθυνών. Ωστόσο, αντί να αντιμετωπίσει κατηγορίες, θωρακίζεται με μεθοδεύσεις από το Μαξίμου, που τον έχει συμπεριλάβει στην κλειστή κλίκα η οποία πρέπει να διασωθεί για να μη φτάσουν οι ευθύνες στον πρωθυπουργό.
Οση ενοχική τόλμη επεδείκνυε ο Καραμανλής όταν αφαιρούσε από τις συμβάσεις όλες τις υποχρεώσεις για ασφαλή σιδηροδρομικά δίκτυα, παίζοντας με τις ζωές των άλλων, τόση δειλία δείχνει προκειμένου να διασφαλίσει τον εαυτό του. Ομως, τα δύο τρένα που συγκρούστηκαν έγραφαν πάνω τους το όνομά του, ένα τυπικό παράδειγμα για το πώς άνθρωποι που, στ’ αλήθεια, είναι τόσο μικροί συνδέονται με καταστροφές που είναι τόσο μεγάλες.
Βιογραφικό
Βουλευτής Ν.Δ.
Γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Εχει καταγωγή από την Πρώτη Σερρών και είναι γιος του Αχιλλέα Καραμανλή, αδερφού του Εθνάρχη Κωνσταντίνου Καραμανλή. Σπούδασε Ιστορία και Οικονομικά στη Νέα Υόρκη, με μεταπτυχιακά στην Βοστόνη. Το 2002-04 εργάστηκε σε επενδυτική τράπεζα στο Λονδίνο. Το 2012 ήταν υποψήφιος με τη Ν.Δ., αλλά δεν εξελέγη. Βουλευτής στον νομό Σερρών έγινε το 2015 και από την επόμενη χρονιά ανέλαβε καθήκοντα υπεύθυνου τομέα Υποδομών και Μεταφορών. Στις 9 Ιουλίου 2019 ανέλαβε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη υπέβαλε την παραίτησή του. Επανεξελέγη βουλευτής Σερρών στις βουλευτικές εκλογές του 2023.