Μια σημαντικότατη και μεγάλης συμβολικής σημασίας για την ανάδειξη του ουκρανικού πολιτισμού και της τεράστιας συμβολής του ελληνικού στοιχείου της Οδησσού σε αυτόν έκθεση διοργανώνει το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού στην έδρα του, στην οικία Μποδοσάκη (Στρ. Καλλάρη 50, Ψυχικό).
Την έκθεση «Ελληνες ζωγράφοι στη Νότια Ουκρανία και η σχολή ζωγραφικής της Οδησσού» επιμελήθηκε η Λουίζα Καραπιδάκη και τα έργα της προέρχονται από τη συλλογή του Νικόλαου Ευσταθίου. Εκφράζουν μια ολόκληρη εποχή η οποία υπηρετήθηκε από πολλούς και σημαντικότατους Ελληνες ζωγράφους, σηματοδοτώντας με τη Σχολή της Οδησσού το πέρασμα στον μοντερνισμό. Με την έκθεση της συλλογής του Ευσταθίου δίνεται η δυνατότητα στον θεατή να γνωρίσει μια άγνωστη πτυχή μιας ακμαίας τέχνης, που μεταξύ άλλων υπηρέτησαν πολλοί Ελληνες κάτοικοι της περιοχής• μιας τέχνης απαράμιλλης ομορφιάς, που πέρασε στη λήθη μετά τη Ρωσική Επανάσταση.
Στη συλλογή του Νικόλαου Ευσταθίου υπάρχουν λαμπρά δείγματα της ζωγραφικής τέχνης του τέλους του 19ου αιώνα, φιλοτεχνημένα από Ελληνες και Ουκρανούς καλλιτέχνες της Οδησσού. Αυτά τα σπάνια έργα δεινών εικαστικών, εκπροσώπων της καλλιτεχνικής Σχολής της Οδησσού, της κάποτε γνωστής και ως «νοτιορωσικής σχολής ζωγραφικής», μεταφέρουν την υψηλή αισθητική του ακαδημαϊσμού της εποχής, με εμφανείς τις απαρχές της νεωτερικότητας. Τα έργα απεικονίζουν, όπως συνηθιζόταν εκείνη τη χρονική περίοδο, στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα, τοπία με εικόνες της υπαίθρου, προσωπογραφίες και ηθογραφικά θέματα. Τα περισσότερα έργα είναι δημιουργίες του περίφημου Αλέξανδρου Ν. Στυλιανούδη (1868-1948), ενώ στη συλλογή συμπεριλαμβάνονται και έργα των εξίσου σημαντικών καλλιτεχνών της εποχής Νικολάι Κουζνετσόβ (1850-1929), Μπορίς Εγκίζ (1869-1946), Νικόλαου Αλεξομάτη (1848-1917) και Αικατερίνης Πετροκοκκίνου (1852-1939).
Η κλασική τέχνη της Σχολής της Οδησσού, εφάμιλλη της τέχνης των κεντροευρωπαϊκών ακαδημαϊκών Σχολών Καλών Τεχνών Παρισίων και Μονάχου, θεωρήθηκε ο πρόδρομος των μετέπειτα πρωτοποριακών καλλιτεχνικών ρευμάτων. Η Οδησσός, με την τεράστια καλλιτεχνική παραγωγή και τις στενές επαφές με τον πνευματικό κόσμο της Ευρώπης των αρχών του 20ού αιώνα, λόγω των γόνιμων εικαστικών πειραματισμών των καλλιτεχνών της προς τον μοντερνισμό θεωρήθηκε η «κοιτίδα της ρωσικής πρωτοπορίας» με σημαντικούς εκπροσώπους, όπως ο Βασίλι Καντίνσκι.
Η έκθεση εγκαινιάζεται αύριο (7 μ.μ.) και θα διαρκέσει έως τις 7 Ιουνίου.