Το φεστιβάλ της Βιέννης ακύρωσε την συμμετοχή του Ελληνορώσου μαέστρου Θεόδωρου Κουρεντζή και της συμφωνικής ορχήστρας της Ραδιοφωνίας Νοτιοδυτικής Γερμανίας SWR, καθώς ο διεθνούς φήμης διευθυντής ορχήστρας δεν έχει λάβει σαφείς αποστάσεις από τον πόλεμο της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας. Ο νέος διευθυντής του Φεστιβάλ της Βιέννης, ο Ελβετός Μίλο Ράου, είχε προγραμματίσει δύο συναυλίες με θέμα τον πόλεμο, που θα επιδίωκαν «να πραγματευτούν το θέμα της ευθύνης και τα όρια της τέχνης ως ουτοπικού χώρου»: μία της ορχήστρας του SWR με το «Ρέκβιεμ του Πολέμου» του Μπένζαμιν Μπρίτεν (έργο του 1961) υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή και μία της Συμφωνικής Ορχήστρας του Κιέβου με το έργο «Μπάμπι Γιαρ» του Γεβγέν Στάνκοβιτς (έργο του 1991) που θα διηύθυνε η Ουκρανή Οκσάνα Λίνιβ, η οποία εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για τη συμμετοχή του Ελληνορώσου συναδέλφου της λέγοντας: «Ο Ελληνας, ο οποίος κατέχει και ρωσικό διαβατήριο, δεν έχει ακόμη αποστασιοποιηθεί δημοσίως από τη ρωσική πολεμική επίθεση στην Ουκρανία».
«Σεβόμαστε την επιθυμία της κυρίας Λίνιβ να μην εμφανιστεί στο ίδιο φεστιβάλ με τον κ. Κουρεντζή αυτή τη στιγμή. Δυστυχώς, αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να ακυρώσουμε την προγραμματισμένη συναυλία υπό την διεύθυνση του Θεόδωρου Κουρεντζή, τον οποίο εκτιμούμε πολύ ως καλλιτέχνη» δήλωσε ο Μίλο Ράου. Ωστόσο, εξακολουθεί να θεωρεί ορθή την αρχική επιλογή του για τη συμμετοχή των δύο μαέστρων στο φεστιβάλ. Οπως διευκρίνισε, δεν ήταν μόνο η Ουκρανή μαέστρος που οδήγησε στην απόφαση αποκλεισμού του Θεόδωρου Κουρεντζή, καθώς πολλοί από τους Ουκρανούς μουσικούς αρνήθηκαν επίσης να παίξουν στο φεστιβάλ.
«Στις συζητήσεις των τελευταίων ημερών κατέστη σαφές ότι η παρουσίασις και των δύο συναυλιών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ της Βιέννης δεν είναι επί του παρόντος εφικτή» αναφέρεται στην ανακοίνωση των διοργανωτών. Σύμφωνα με την αρχική ανακοίνωση του φεστιβάλ, οι δύο συναυλίες που επρόκειτο να πραγματοποιηθούν τον προσεχή Ιούνιο είχαν στόχο «να πραγματευτούν το θέμα της ευθύνης και τα όρια της τέχνης ως ουτοπικού χώρου».
Από την πλευρά του SWR η διευθύντρια του Προγράμματος Πολιτισμού Ανκε Μάι εξέφρασε τη λύπη της για την ακύρωση της συμμετοχής της ορχήστρας, σημείωσε ωστόσο ότι κατανοεί πως τόσο η κυρία Λίνιβ όσο και η Συμφωνική Ορχήστρα του Κιέβου θα ήθελαν μια δημόσια δήλωση από τον Θεόδωρο Κουρεντζή κατά της ρωσικής επίθεσης στην Ουκρανία.
Αξίζει να σημειωθεί πως το έργο που θα διηύθυνε ο Θεόδωρος Κουρεντζής δεν έχει τίποτα ρωσικό. Είναι ένα αντιπολεμικό έργο, γραμμένο από έναν πασιφιστή Αγγλο συνθέτη το 1961, ο οποίος χρησιμοποίησε ως λιμπρέτο αποσπάσματα από τη νεκρώσιμη ακολουθία της Καθολικής Εκκλησίας και ποιήματα του Αγγλου ποιητή Γουίλφρεντ Οουεν, που σκοτώθηκε τον Νοέμβριο του 1918, λίγο πριν από το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οπως είναι προφανές, το πρόβλημα δεν ήταν το έργο (βρετανικό αντιπολεμικό με έντονο θρησκευτικό χρώμα) και η ορχήστρα (γερμανική), αλλά ο μαέστρος, ο οποίος δεν δέχτηκε να «αποστασιοποιηθεί» από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
«Οταν πήρα τη ρωσική υπηκοότητα, έγινα συμπολίτης των Τσαϊκόφσκι, Ντοστογιέφσκι, Μάλεβιτς, Σοστακόβιτς, Στραβίνσκι, Λότμαν, Μέλνικοφ, Μπρόντσκι και Μπαταγκόφ. Αυτή είναι η Ρωσία για την οποία μιλάω» έλεγε ο Κουρεντζής -ο ροκ σταρ του πόντιουμ, όπως τον αποκαλούν- όταν πήρε τη ρωσική ιθαγένεια το 2014. Οσο για την Ελλάδα, την έχει μέσα στην καρδιά του, είναι ο τόπος αναφοράς του, «ο τόπος του ονείρου μου, της γραφής μου, της θρησκείας μου, ο μελλοντικός τόπος της ζωής μου και ο αρχέγονος τόπος μου».
Από τότε, δε, που άρχισε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ο Θεόδωρος Κουρεντζής βρίσκεται συνεχώς υπό απειλή και πίεση, μολονότι πλέον δραστηριοποιείται κυρίως στη δυτική Ευρώπη.