Δύο τραγικές υπαρκτικές μορφές, ο Ιππόλυτος και η Φαίδρα, παρουσιάζονται από χθες έως τις 24 Αυγούστου στον εκθεσιακό χώρο της Επιδαύρου, με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων από την παράσταση της τραγωδίας «Ιππόλυτος» του Ευριπίδη στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Η παρουσίαση φέρει τον τίτλο «Ιππόλυτος – Φαίδρα» και προσφέρει μια γοητευτική αναδρομή στις παραστάσεις των αντίστοιχων τραγωδιών στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από τη δεκαετία του 1950 έως σήμερα. Πρόκειται για την έκθεση «Ιππόλυτος και Φαίδρα», που βασίζεται στις οκτώ μέχρι σήμερα παραστάσεις του αρχαίου δράματος «Ιππόλυτος» του Ευριπίδη και της μίας παράστασης του έργου «Φαίδρα» του Ρακίνα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Σύμφωνα με τον επίκουρο καθηγητή στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ και επιστημονικό υπεύθυνο της παρουσίασης Παναγιώτη Μιχαλόπουλο, «Ιππόλυτος και Φαίδρα, προγονός και μητριά, βλάσφημη αγνότητα και ανίερο πάθος, και εντέλει Αρτεμη και Αφροδίτη – αυτές οι αντιθέσεις υφαίνουν το δίχτυ μιας τραγωδίας που εκτυλίσσεται στα έσχατα άκρα της ανθρώπινης ύπαρξης: στα απόκρυφα βάθη της ψυχής και συνάμα στο οριακό σημείο όπου το χάος απειλεί την εύθραυστη τάξη του πολιτισμού και του κόσμου».
Οπως ειδικά επισημαίνεται, η παρουσίαση του «Ιππόλυτου» του Ευριπίδη από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, το 1954, έδωσε το έναυσμα για την επίσημη καθιέρωση των Επιδαυρίων έναν χρόνο αργότερα. Στη συνέχεια ακολούθησαν ακόμα επτά παραστάσεις του «Ιππόλυτου» στο αργολικό θέατρο και μία του έργου «Φαίδρα» του Ρακίνα. Σύμφωνα με τον μύθο, η Φαίδρα, γυναίκα του βασιλιά Θησέα και πιόνι στο σχέδιο εκδίκησης της θεάς Αφροδίτης, ερωτεύεται τον Ιππόλυτο, γιο του άντρα της και της αμαζόνας Ιππολύτης.
Ολέθριες συνέπειες
Αφιερωμένος στη λατρεία της θεάς Αρτεμης, ο Ιππόλυτος αρνείται τον έρωτα της Φαίδρας, με ολέθριες συνέπειες. Σημειώνεται ότι ο εκθεσιακός χώρος της αρχαίας Επιδαύρου επαναλειτούργησε το 2023, έπειτα από πολλά χρόνια που παρέμενε κλειστός. Επιστημονικός υπεύθυνος είναι ο Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, ενώ υπεύθυνη για την έρευνα και την τεκμηρίωση είναι η θεατρολόγος Κωνσταντίνα Νικολοπούλου. Τον εκθεσιακό σχεδιασμό και την επιμέλεια έκαναν η Θάλεια Μέλισσα και ο Γιώργος Ρυμενίδης. Παρουσιάζονται πολύτιμα τεκμήρια από τα αρχεία του φεστιβάλ και του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και άλλων πολιτιστικών οργανισμών και θιάσων, όπως κοστούμια, μάσκες, μακέτες, παρτιτούρες και οπτικοακουστικό υλικό. Η παρουσίαση είναι ανοικτή τις ημέρες των παραστάσεων και η είσοδος είναι δωρεάν.
Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Δημήτρης Πασσάς επεσήμανε ότι «σε ένα κτίριο σημαντικής αρχιτεκτονικής αξίας δίνουμε διαφορετικό προορισμό και έτσι τα Επιδαύρια αποκτούν μουσειακή παρουσία και προβολή. Το φεστιβάλ μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα ανέλαβε και διεκπεραίωσε το έργο αυτό, που συμπληρώνει την εμπειρία των επισκεπτών του αρχαίου θεάτρου». Αξίζει να αναφερθεί ότι το κτίριο σχεδιάστηκε από τον διακεκριμένο αρχιτέκτονα Αρη Κωνσταντινίδη