«Ποιος φοβάται την σύγχρονη τέχνη». Ο παραπάνω είναι ο τίτλος της ανακοίνωσης που εξέδωσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφους σχετικά με το ζήτημα της άρνησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) στον σκηνοθέτη Γιώργο Λάνθιμο προκειμένου να γυρίσει στην Ακρόπολη μέρος της νέας ταινίας του.
Στην ανακοίνωση το ΕΑΚ ζητά από την Υπουργό Πολιτισμού να εξετάσει εκ νέου το αίτημα του καταξιωμένου καλλιτέχνη κάνοντας λόγο για «φοβική σχέση της Ελληνικής Πολιτεία με την πολιτισμική μας κληρονομιά» και «εθνικό σύμπλεγμα κληρονομικής κατωτερότητας» που «καθιστά τον σύγχρονο πολιτισμό αενάως απολογούμενο» και διεκδικεί τη «δυνατότητα συνομιλίας του μνημείου της Ακρόπολης με τον σύγχρονο πολιτισμό».
Ολόκληρη η ανακοίνωση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου:
«ΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ;
Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου δηλώνει τον έντονο προβληματισμό της για την πρόσφατη άρνηση έκδοσης άδειας γυρισμάτων στην Ακρόπολη για την ταινία Bugonia του Γιώργου Λάνθιμου. Το σκεπτικό της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου αναφέρει πως “οι σκηνές που προτείνεται να κινηματογραφηθούν στον μνημειακό χώρο είναι ασύμβατες με τους συμβολισμούς που εκπέμπει και τις αξίες που προβάλλει η Ακρόπολη και ιδιαιτέρως ο Παρθενώνας, ως ένα οικουμενικό μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς”.
Οι λιγοστές αυτές φράσεις αναδεικνύουν τη φοβική σχέση που έχει η Ελληνική Πολιτεία με την πολιτισμική μας κληρονομιά. Από τη μια, περηφάνια για το ένδοξο (αρχαιοελληνικό) παρελθόν, από την άλλη, δέος και αμηχανία μπροστά στην ευθύνη να φανούμε αντάξιοι κληρονόμοι του. Αυτό το εθνικό σύμπλεγμα “κληρονομικής κατωτερότητας” θα καθιστά τον σύγχρονο πολιτισμό αενάως απολογούμενο και μετεξεταστέο.
Η οικουμενικότητα της Ακρόπολης δεν προκύπτει από το αμετάβλητο της ουσίας της στην πάροδο του χρόνου. Αντιθέτως. η Ακρόπολη είναι ένα διαχρονικό σύμβολο ακριβώς επειδή μεταλλάσσεται και μετουσιώνεται ανά τους αιώνες, γενόμενη καμβάς νέων νοημάτων και αφηγήσεων σε διάλογο με το εκάστοτε παρόν.
Με την παρούσα επιστολή, ζητάμε από την Υπουργό Πολιτισμού να αναλάβει την ευθύνη επανεξέτασης του αιτήματος. Η στέρηση της δυνατότητας συνομιλίας του μνημείου της Ακρόπολης με τον σύγχρονο πολιτισμό μόνο πλήγμα μπορεί να αποτελεί στην παγκόσμια εμβέλειά του.
Το ΔΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου».
Η απάντηση Λάνθιμου για την άρνηση
Δεν είναι τυχαίο που ο Γιώργος Λάνθιμος επέλεξε να κάνει καριέρα στο εξωτερικό… Με ανακοίνωσή του ο παγκοσμίου φήμης βραβευμένος σκηνοθέτης απαντάει σε δημοσιεύματα αλλά και τους ισχυρισμούς της υπ. Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη για το αίτημά του να κάνει γυρίσματα στην Ακρόπολη, για τη νέα του ταινία «Bugonia».
Ο Γιώργος Λάνθιμος χαρακτηρίζει «ψευδή και δυσφημιστικά δημοσιεύματα» τα όσα αναφέρθηκαν για τους λόγους που απορρήφθηκε η αίτηση του από το ΚΑΣ, ενώ χαρακτηρίζει «παντελώς αναληθείς και δυσφημιστικές» τις αναφορές ότι ήθελε να κλείσει για 4 ημέρες την Ακρόπολη, χωρίς να καταβάλει τέλος.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, ο ίδιος και οι εταιρείες παραγωγής της ταινίας Bugonia:
1] Υπέβαλαν, σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα της εφαρμοστέας ελληνικής νομοθεσίας περί κινηματογραφήσεων σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, μνημεία και ιστορικούς τόπους, εγγράφως αίτηση για κινηματογράφηση στην Ακρόπολη στις 10 ή 14 Απριλίου 2025, για έξι (6) ώρες μεταξύ 06:00 και 12:00. Δεδομένου ότι ο χώρος ανοίγει για το κοινό μετά τις 08:00, η πρόσβαση του κοινού θα περιοριζόταν μόνο για διάστημα τεσσάρων (4) ωρών.
2] Ουδέποτε αιτήθηκαν απαλλαγής από την καταβολή τελών για την κινηματογράφηση στην Ακρόπολη.
3] Η αίτηση υποβλήθηκε με τη μέγιστη επιμέλεια και με πλήρη αναγνώριση της ιστορικής και πολιτιστικής σημασίας του μνημείου.
4] Οι περιγραφές των σκηνών της Ταινίας αποτελούν αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας και είναι αυστηρά εμπιστευτικές, σε αυτό το στάδιο.
5] Υποβλήθηκαν στο πλαίσιο μυστικής συνεδρίασης σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία αποκλειστικά και μόνο για τους σκοπούς αξιολόγησης της αίτησης.
6] Ουδέποτε παρείχαν άδεια στο ΚΑΣ, στο Υπουργείο Πολιτισμού ή σε οποιοδήποτε τρίτο πρόσωπο για δημοσιοποίηση ή αναπαραγωγή οποιουδήποτε μέρους αυτών.
7] Οποιαδήποτε αναπαραγωγή αναφοράς σε περιγραφές σκηνών της Ταινίας είναι μη εξουσιοδοτημένη, συνιστά παραβίαση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, ενώ αποτελεί κατάφωρη απόκλιση από τις βέλτιστες πρακτικές του κλάδου, προκαλώντας ανεπανόρθωτη ζημία στον σκηνοθέτη και τις εταιρείες παραγωγής.
Ο Γιώργος Λάνθιμος ζητά από όσα ΜΜΕ προχώρησαν στις σχετικές αναφορές να ανακαλέσουν ενώ επιφυλάσσεται παντός νομίμου δικαιώματός του για την αναζήτηση αποζημίωσης λόγω δυσφήμισης και ζημίας στη φήμη του ιδίου και των εταιρειών παραγωγής.
Αναλυτικά η δήλωση εκ μέρους του Γιώργου Λάνθιμου και των εταιρειών παραγωγής:
«Ανακοίνωση Διευκρίνισης και Αίτημα Ανάκλησης: Πρόσφατα Ψευδή και Δυσφημιστικά Δημοσιεύματα σχετικά με την Αίτηση του Γιώργου Λάνθιμου για Κινηματογράφηση στην Ακρόπολη
Η παρούσα σάς κοινοποιείται εκ μέρους της Element Pictures BG Limited και της Either Or Productions (εφεξής «οι Παραγωγοί»), καθώς και του κ. Γιώργου
Λάνθιμου (από κοινού εφεξής καλούμενοι οι «Εντολείς μας»), ως απάντηση στα
διάφορα πρόσφατα δημοσιεύματα που αφορούν στην αίτηση των Εντολέων μας για κινηματογράφηση στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης στην Αθήνα (Ελλάδα) στο πλαίσιο της επερχόμενης ταινίας μεγάλου μήκους με τίτλο Bugonia (εφεξής η «Ταινία»).
Δια της παρούσης επισημαίνουμε σημαντικές ανακρίβειες στα σχετικά δημοσιεύματα και παρακαλούμε όπως προβείτε στις απαραίτητες διορθώσεις, στο βαθμό που τούτο απαιτείται.
Οι εσφαλμένες αναφορές στα μέσα ενημέρωσης ως προς τους λόγους απόρριψης της αίτησης των Εντολέων μας ερείδονται σε ψευδή στοιχεία και μη εξουσιοδοτημένη δημοσιοποίηση πληροφοριών.
Ειδικότερα, οι αναφορές ότι οι Εντολείς μας επεδίωξαν την κινηματογράφηση στην Ακρόπολη χωρίς καταβολή τέλους ή ότι αιτήθηκαν το «κλείσιμο» της Ακρόπολης για τέσσερις (4) ημέρες είναι παντελώς αναληθείς και δυσφημιστικές.
Ο κ. Λάνθιμος είναι ένας εξαιρετικά καταρτισμένος και διεθνώς αναγνωρισμένος σκηνοθέτης, ο οποίος διατηρεί ιδιαίτερο ζήλο για την κινηματογράφηση στη γενέτειρά του, την Ελλάδα. Διαψεύδουμε κατηγορηματικά οποιονδήποτε υπαινιγμό ότι ο ίδιος ή/και οι Παραγωγοί δεν ακολούθησαν τις προβλεπόμενες διαδικασίες υποβολής αίτησης για κινηματογράφηση στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης με έγκαιρο και σύννομο τρόπο.
Αναφορικά με την αίτηση των Εντολέων μας προς το Υπουργείο Πολιτισμού:
Αίτημά μας για Άμεσες Ενέργειες:
Δια της παρούσας, αιτούμαστε από τα οικεία μέσα ενημέρωσης:
1. Άμεση Ανάκληση: Αιτούμαστε την άμεση, πλήρη και ρητή ανάκληση των ανακριβών και παραπλανητικών αναφορών που δημοσιεύθηκαν σχετικά με την αίτηση των Εντολέων μας για κινηματογράφηση στον Ιερό Βράχο της Ακροπόλεως. Η εν λόγω ανάκληση θα πρέπει να δημοσιευθεί με τρόπο ισοδύναμο, σε προβεβλημένο σημείο, αντίστοιχο με εκείνο όπου εμφανίστηκαν οι αρχικές δημοσιεύσεις.
2. Αποχή από Περαιτέρω Διάδοση: Αιτούμαστε την άμεση παύση και αποχή
από οποιαδήποτε περαιτέρω δημοσίευση, αναπαραγωγή ή διασπορά ψευδών
ή/και παραπλανητικών πληροφοριών σχετικών με το εν λόγω ζήτημα.
Εκτιμούμε ότι θα ενεργήσετε με την προσήκουσα ταχύτητα και υπευθυνότητα προς αποκατάσταση της αλήθειας και αποτροπή περαιτέρω βλάβης στην επαγγελματική υπόσταση του κ. Λάνθιμου, της Either Or Productions και της Element Pictures BG Limited. Επιφυλασσόμαστε παντός νομίμου δικαιώματός μας για την αναζήτηση αποζημίωσης λόγω δυσφήμισης και ζημίας στη φήμη των Εντολέων μας.
Με τιμή,
Η πληρεξουσία δικηγόρος
Έλλη Φιλιπποπούλου».
Δείτε επίσης:
- Ο Λάνθιμος απαντάει για την Ακρόπολη και «καίει» ΚΑΣ και Μενδώνη
- Το υπουργείο Πολιτισμού απέρριψε οριστικά τα γυρίσματα του Λάνθιμου στην Ακρόπολη
- Απάντηση Λάνθιμου στο ΥΠΠΟ για την Ακρόπολη: «Δεν μας έχει κοινοποιηθεί καμία επίσημη απόφαση»
- Σάλος με το «όχι» του ΚΑΣ στον Γιώργο Λάνθιμο για γυρίσματα στην Ακρόπολη
Ο φόβος φυλάει τα έρημα!
Παιδιά, ἄς ἀφήσομε ἥσυχο τό μνηνεῖο! Ἀρκετά τό ταλαιπωροῦμε μέ τήν ‘ἐθνική βιομηχανια’.
Δέν μπορῶ νά πιστέψω ὅτι χωρίς τόν Παρθενῶνα δέν μπορεῖ νά κάνει ὁ Λάνθιμος τήν ταινία του! Ἔλεος μέ τίς ὑπερβολές…
Ποια Σύγχρονη τέχνη ρε ΤΕΝΕΚΙΕΔΕΣ…έχετε δει τι..ΜΠΟΥΡΔΕΣ “Δειχνει” αυτός ο Τύπος….
Αν και δεν είμαι φαν του, αυτό που λες είναι τελείως υποκειμενική άποψη για να μην πω καφενειακή. Σύμφωνοι, μπορεί να είναι μπούρδες οι ταινίες του για αρκετούς όμως για άλλους είναι “σύγχρονη τέχνη”. Μπορείς να αντιπαραθέσεις άλλα επιχειρήματα πολύ καλύτερα, όμως έτσι όπως το έθεσες, άστο. Ξαναλέω, ούτε εμένα μου κάνει αυτό που περνάει στις ταινίες του. Τεχνικά βεβαίως είναι άψογος αλλά δεν είναι μόνο αυτό.