Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ που άλλαξε την εικόνα των λαϊκών περιοδικών κυκλοφόρησε σαν σήμερα

Must Read

Υπάρχει ένα περιοδικό που άλλάξε την πορεία των λαϊκών εντύπων στην Ελλάδα. Άντεξε για δεκαετίες, με πολλές μεταμορφώσεις και οι κάπως μεγαλύτεροι σίγουρα το θυμούνται. Είναι ο «Θησαυρός» που συστήθηκε στο αναγνωστικό κοινό στις 10 Ιουνίου 1938.

Για να πετύχει ένα έντυπο πρέπει να φέρει κάτι καινούργιο. Να καλύψει ένα χώρο που έχει κοινό να το περιμένει. Μέχρι τότε, τα λαϊκά περιοδικά, αυτά που απευθύνονταν στις μεγάλες μάζες και δημοσίευσαν αισθηματικά ή αστυνομικά μυθιστορήματα σε συνέχειες, αυτοτελείς νουβέλες και άλλα σχετικά… ντρέπονταν να το πουν. Η διάταξη της ύλης τους είχε τη μορφή σοβαρού περιοδικού. Ελάχιστα τα… παιχνίδια στη σελιδοποίηση.

Το επιτελείο των πρώτων χρόνων του περιοδικού όπως αποτυπώθηκε στο Χριστουγεννιάτικο τεύχος

Ο «Θησαυρός» με ουσιαστικό διευθυντή τον Απόστολο Μαγγανάρη (έφερε τον τίτλο του Διευθυντού Σύνταξης) δεν έκρυψε την ταυτότητά του. «Έπαιξε» με τη σελιδοποίηση προσφέροντας στους αναγνώστες ένα ανάλαφρο περιοδικό που διαβαζόταν εύκολα όλη την εβδομάδα.

Δείγμα της σελιδοποίησης της πρώτης περιόδου

Ο ανταγωνισμός ήταν δύσκολος. Και δεν ερχόταν μόνο από τα ομοειδή έντυπα, αλλά και από τις εφημερίδες. Μιλάμε για το 1938. Η δικτατορία του Μεταξά είχε εδραιωθεί, οι εφημερίδες περνούσαν από λογοκρισία και οι εκδότες για να έχουν το… κεφάλι τους ήσυχο προσέφεραν ένα πλήθος αναγνωσμάτων στο κοινό τους. Ο Μαγγανάρης πόνταρε στην εμφάνιση και στο χρώμα, έστω και περιορισμένο που ήταν… απαγορευμένο, τεχνικά, για τον ημερήσιο Τύπο.

Οι πολυσέλιδες αυτοτελείς νουβέλες ήταν από τους «κράχτες» του «Θησαυρού»

Παράλληλα πήρε με τον καιρό τους καλύτερους «γραφιάδες» της εποχής. Στα πρώτα τεύχη ο Κώστας Αθάνατος έγραφε τους «κλασσικούς θρύλους» από την ελληνική μυθολογία και ιστορία. Ο Παναγιώτης Παπαδούκας και ο Ασημάκης Γιαλαμάς χιουμοριστικά κείμενα, ο Χρήστος Χαιρόπουλος «στιγμιότυπα» από τη ζωή. Ήταν το πρώτο περιοδικό που προσπάθησε να δώσει κάτι διαφορετικό. Ο Δημήτρης Γαλερίδης έβαζε δύο κόντρα μεταξύ τους τύπους, τον Κλέονα Δυσαρεστημένο και τον Χάρη Ευχαριστημένο να σχολιάζουν το ίδιο θέμα, έμμετρα, από τη δική του σκοπιά. Δημιούργησε δεκάδες τύπων που… περιφερόντουσαν στις σελίδες του και σχολίαζαν την επικαιρότητα με ποιήματα είτε με πεζά.

Ο Κλέων Δυσαρεστημένος και ο Χάρης Ευτυχισμένος σχολιάζουν το… καφενείο

Λίγα τεύχη αργότερα ξεκίνησε τη συνεργασία του και ο Δημήτρης Ψαθάς. Ο πρώτος του ήρωας, ο Αριστείδης ο ατυχής δεν είχε μεγάλη επιτυχία. Το 1939 όμως ξεκίνησε να γράφει τον «Βίο και την πολιτεία της κας Σουσούς». Ήταν η Μαντάμ Σουσού, η μεγαλύτερη ίσως επιτυχία του που δημοσιευόταν για χρόνια και τον υτοχρέωσε να την επαναλάβει και στο περιοδικό «Ρομάντσο» χρόνια αργότερα. Έγινε βιβλίο, κινηματογραφική ταινια, θεατρική παράσαση και δύο φορές σήριαλ στην τηλεόραση!

Αριστερά η πρώτη προσπάθεια του Δημήτρη Ψαθά να δημιουργήσει έναν ήρωα που θα περιμένει το κοινό μια εβδομάδα για να διαβάσει τις καινούργιες περιπέτειες. Ατύχησε με τον «Αριστείδη», το πέτυχε, και με το παραπάνω, στην «Μαντάμ Σουσού»

Από το τεύχος 212 ο Παύλος Παλαιολόγος είχε την στήλη του χρονογραφήματος στην 3η θεσλίδα με τίτλο «το κοζερί της εβδομάδος».

Η Ιωάννα Μπουκουβάλα, από εκεί ξεκίνησε, ουσιαστικά, τη μεγάλη καριέρα με μυθιστορήματα συνεχείας και τεράστια παραγωγή.

Το 1949 άρχισε να δημοσιεύει ιστορίες από τα χρόνια της κατοχής με την αντιστασιακή δράση διαφόρων οργανώσεων, κυρίως στην Αθήνα με τίτλο «Έλληνες κατάσκοποι στην Ελλάδα». Η σειρά συνεχίστηκε για χρόνια μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’70 στο «Ρομάντσο». Ο συγγραφέας τους ο Γιάννης Β. Ιωαννίδης, είχε πάρει μέρος στην Αντίσταση, στην οργάνωση «Βύρωνες» και μπορούσε να έχει ιστορίες από… πρώτο χέρι.

Το «βαρύ πυροβολικό» δεν ήταν μια σειρά, ούτε ένα μυθιστόρημα, αλλά μια γελοιογραφία. «Η χοντρή», δημιούργημα του Μιχάλη Γάλλια ενός έξοχου ζωγράφου που έπιασε το πνεύμα της εποχής. Η τεραστίων διαστάσεων ηρωΐδα του είχε για σύζυγο τον μικροσκοπικό Ζαχαρία που δεχόταν κάθε εβδομάδα μπούλινγκ κανονικό.

Στη δεκαετία του ’50, το περιοδικό, απέκτησε δικές του εγκαταστάσεις. Ο Γιάννης Παπαγεωργίου, ο ιδιοκτήτης και πρώτος διευθυντής έγινε και εκδότης εφημερίδας. Η «Αθηναϊκή» για χρόνια είχε την πρώτη κυκλοφορία.

Μόνο που ο μεγάλος ανταγωνσιτής, το «Ρομάντσο» τον Σεπτέμβριο του 1956 έκανε τη μεγάλη κίνηση. Μείωσ ετην τιμή του κι απογείωσε την κυκλοφορία του (περισσότερα εδώ). Σταδιακά ο ανταγωνιστής έγινε οδηγός στην κούρσα των κυκλοφοριών. Ο Παπαγεωργίου είχε ρίξει το βάρος του στην «Αθηναϊκή» που είχε κάθε τόσο… καυγάδες με τα «Νέα» αφού κινούνταν στον ίδιο ιδεολογικό χώρο.

Το 1967 με την δικατορία ο εκδότης έκλεισε και την «Αθηναϊκή» και τον «Θησαυρό». Πολλά από τα στελέχη του κυκλοφόρησαν τον δικό τους «Θησαυρό» βάζοντας μπροστά τον τίτλο «Οικογενειακός». Συνέχισε να κυκλοφορεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This