Τα αναπάντητα ερωτήματα για την πτώση του Σινούκ στο Άγιο Όρος στις 11/9/2004

Must Read

Τα νερά της Σιθωνίας κρύβουν εδώ και 19 χρόνια την απάντηση στο ερώτημα γιατί έπεσε το Σινούκ που μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Πέτρο Ζ’ και 16 άτομα από την Αθήνα στις Καρυές του Αγίου Όρους.

Είναι μια ιστορία που πολλοί θέλουν να ξεχάσουν, αλλά δεν μπορούν να σβήσουν από τη μνήμη τους οι οικογένειες, αλλά και οι φίλοι των θυμάτων.

Όλα άρχισαν το πρωί της 11ης Σεπτεμβρίου 2004 από το στρατόπεδο «Σακέτα» στον Καρέα. Ήταν 9.15 το πρωί όταν απογειώθηκε το Σινούκ με προορισμό το ελικοδρόμιο των Καρυών στην πρωτεύουσα του Αγίου Όρους.

Ήταν μια συνηθισμένη πτήση με ένα από τα ασφαλέστερα πτητικά μέσα της εποχής, το καμάρι της αεροπορικής βιομηχανίας των ΗΠΑ και της «Μπόινγκ» της κατασκευάστριας εταιρείας.

Στις 10.54 καταγράφεται η τελευταία επικοινωνία του κυβερνήτη με το Χορτιάτη. Το Σινούκ βρίσκεται μόλις 15 μίλια από τον προορισμό του και αρχίζει τη διαδικασία προσγείωσης. Έκτοτε σιωπή.

Είναι εντυπωσιακό ότι κανείς δεν ενδιαφέρθηκε για την τύχη του. Ο πρώτος που ανησύχησε ήταν ο αναπληρωτής διοικητής του Αγίου Όρους, ο Αρίστος Κοσμίρογλου που επικοινωνεί με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», τη βάση ραντάρ στο Χορτιάτη, αλλά και τη διοίκηση της βάσης Μεγάρων.

Τον διαβεβαιώνουν ότι στις 11.24 από τον Χορτιάτη είχαν ενημερώσει τον Πύργο ελέγχου του «Μακεδονία» ότι το Σινούκ είχε προσγειωθεί!

Όπως αναφέρει κι ο Πάνος Σόμπολος στο βιβλίο του «Τα τραγικά γεγονότα της τελευταίας τραιακονταπενταετίας» ενώ ήδη αναζητούσαν το ελικόπτερο «ο σταθμός της Πάρνηθας μίλησε με τον Πύργο ελέγχου των Μεγάρων και ένας δεκανέας ενημέρωσε ότι, όλα βαίνουν καλώς και μόλις πριν από 10 λεπτά είχε μιλήσει με τον κυβερνήτη στο κινητό του!»

Ήταν λίγο πριν τις δύο το μεσημέρι (13.49) όταν άρχισε η πρώτη επιχείρηση έρευνας και διάσωσής που ήταν γιγαντιαία.

Δύο ώρες μετά, στις 15:46, εντοπίστηκαν τα πρώτα συντρίμμια του ελικοπτέρου και αμέσως οι πρώτες σοροί να επιπλέουν στη θάλασσα. Στην περιοχή επικρατούσαν άνεμοι έως και 7 μποφόρ. Οι έρευνες συνεχίστηκαν και την επόμενη ημέρα, γύρω στις 10:30 το πρωί, αλιευτικά σκάφη, εντόπισαν και περισυνέλλεξαν τη σορό του Πατριάρχη.

Όπως έδειξε η ιατροδικαστική έκθεση και οι 17 επιβαίνοντες πέθαναν από την πρόσκρουση του ελικοπτέρου στη θάλασσα κι όχι από πνιγμό.

Ακολούθησαν αλληλοκατηγορίες των υπεθύνων που αποδείχτηκαν ανεύθυνοι. Ο ένας μιλούσε για παραλείψεις των άλλων. Μύλος!

Το επίσημο πόρισμα που συνέταξε η επιτροπή πραγματογνωμόνων του Στρατοδικείου Θεσσαλονίκης, θεωρεί, ότι η πτώση του Σινούκ οφειλόταν σε απώλεια πίεσης στο υδραυλικό σύστημα ελέγχου πτήσης, με αποτέλεσμα το ελικόπτερο να πάρει καθοδική στροφή και μέσα σε 26 δευτερόλεπτα να καταπέσει στη θάλασσα. Στο πόρισμα επισημαινόταν ότι δεν υπήρξε δολιοφθορά ή έκρηξη ή πυρκαγιά και ότι δεν διαπιστώθηκαν παραλείψεις στη συντήρηση.

Ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής (δεξιά) με τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο

Αυτή η τελευταία πρόταση έχει τη σημασία της. Όπως συμβαίνει συχνά σε περιπτώσεις εγκληματικής αμέλειας ή και για καλυφθούν τα τεχνικά λάθη επιστρατεύονται ένα σωρό ιστορίες νια να αποπροναλατολίσουν δημοσιογράφους και κοινή γνώμη. Ακόμη και ότι με το συγκεκριμένο Σινούκ επρόκειτο να ταξιδέψει ο Βλαδιμίρ Πούτιν γράφτηκε και η δολιοφθορά είχε γίνει για να προκληθεί ο δικός του θάνατος.

Πέντε χρόνια αργότερα, στις 18 Ιουνίου 2009 το Αεροδικείο της Θεσσαλονίκης αθώωσε τους πέντε κατηγορούμενους οι οποίοι στις απολογίες τους αρνήθηκαν τις κατηγορίες και επέρριψαν ευθύνες στους ελεγκτές της ΥΠΑ, υποστηρίζοντας πως αυτοί ήταν που είχαν την ευθύνη να γνωρίζουν αν προσγειώθηκε το ελικόπτερο και να σημάνουν συναγερμό. Τόνισαν μάλιστα ότι τα ραντάρ της αεροπορίας ελέγχουν την αεράμυνα της χώρας και δεν κάνουν εναέρια κυκλοφορία που είναι αποκλειστικό αντικείμενο της πολιτικής αεροπορίας. Αντίθετα όμως ο ελεγκτής της ΥΠΑ που κατέθεσε, ισχυρίστηκε πως ο Χορτιάτης είχε αναλάβει την ενημέρωση αυτή, παρότι οι συνομιλίες που επικαλέστηκε δεν βρέθηκαν στα απομαγνητοφωνημένα κείμενα.

Οι οικογένειες των θυμάτων ανέλαβαν τη διερεύνηση της υπόθεσης αντιμετωπίζοντας λογής δυσκολίες.

Βρήκαν αναφορές του διοικητή της μονάδας που σκοτώθηκε στο δυστύχημα στις οποίες μιλούσε για ελλείψεις στο τεχνικό προσωπικό που προκαλούσαν προβλήματα στη τεχνική υποστήριξη των ελικοπτέρων. Άλλα ακόμη πιο σημαντικά έγγραφα αποκαλύπτουν ότι υπήρχε πρόβλημα με συγκεκριμένες παρτίδες από πτέτυγες  που είχαν παρουσιάσει ρωγμές! Αλληλογραφία με την κατασκευάστρια εταιρεία που εκείνη την εποχή αντιπροσώπευε στην Ελλάδα ο Θωμάς Λιακουνάκος, αποκάλυπτε οδηγίες για το πως θα έπρεπε να γίνεται ο έλεγχος στις πτέρυγες με το πρόβλημα. Συνολικά 26 πτέρυγες με πρόβλημα ρωγμών είχαν εντοπιστεί σ΄ όλο το κόσμο. Οι τρεις στο μοιραίο ελικόπτερο!

Ο δικηγόρος των συγγενών Στέλιος Γρηγορίου έχει υποστηρίξει με στοιχεία ότι «υπήρχε εγγενές κατασκευαστικό πρόβλημα στο συγκεκριμένο ελικόπτερο, το οποίο δεν αντιμετωπίστηκε εγκαίρως, με ευθύνη των στρατιωτικών υπευθύνων και των πολιτικών τους προϊσταμένων».

Ένα άλλο στοιχείο που προκαλεί ερωτηματικά είναι το πως καταστράφηκε ο ένας από τους δύο καταγραφείς βλαβών DECU (Digital Engine Control Unit) που αντιστοιχούν στους δύο κινητήρες του. Ήταν ο μοναδικός που ανελκύστηκε και αχρηστεύθηκε από λάθος του αμερικανού τεχνικού που ανέλαβε να τον θέσει σε λειτουργία!

Ο άλλος μαζί με τον επίμαχο έλικα παραμένει στα νερά της Σιθωνίας.

Στην ιστορία αυτή πολλοί είχαν συμφέρον να μη βγει η αλήθεια στο φως. Καταρχήν η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία, στη συνέχεια οι Αμερικανοί και φυσικά αυτοί που είχαν αναλάβει την επιχειρησιακή ετοιμότητα του συγκεκριμένου ελικοπτέρου. Η ουσία είναι ότι με βάση τις αποφάσεις των δικασγτηρίων δεν έφταιγε κανείς!

Οι νεκροί από την συντριβή του Σινούκ:

– Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής Πέτρος Ζ’

– Μητροπολίτης Πηλουσίου Ειρηναίος
– Μητροπολίτης Καρθαγένης Χρυσόστομος
– Επίσκοπος Μαδαγασκάρης Νεκτάριος
– Αρχιμανδρίτης Αρσένιος, καθηγούμενος Ιεράς Μονής Μαχαιρά
– Αρχιμανδρίτης Καλλίστρατος Οικονόμου,
– Διάκονος Νεκτάριος Κοντογιώργος
– Γεώργιος Μαύρος, νομικός σύμβουλος του Πατριάρχη
– Πάτροκλος Παπαστεφάνου, τεχνικός σύμβουλος του Πατριάρχη
– Γεώργιος Ξενουδάκης, σύμβουλος Τύπου του Πατριάρχη και δημοσιογράφος της εφημερίδας «Τα Νέα»
– Γεώργιος Παπαπέτρου, αδελφός του Πατριάρχη
– Σπυρίδων Κουρσάρης, αστυνομικός της προσωπικής ασφαλείας του Πατριάρχη,
– Αντισυνταγματάρχης Δημήτριος Παπασπύρου, διοικητής του 4ου ΤΕΑΣ

– Ταγματάρχης (ΑΣ) Παναγιώτης Παπαναστασίου
– Ανθυπασπιστής (ΤΧ) Στυλιανός Ράπτης
– Αρχιλοχίας (ΤΧ) Παντελεήμων Χατζηβαγγάλης και
– Επιλοχίας (ΤΧ) Παναγιώτης Γολεγός.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Κάθε σχόλιο δημοσιεύεται αυτόματα. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να αφαιρέσουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

spot_img

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This