Τα 800 νέα οικολογικά λεωφορεία που βγαίνουν σύντομα στους δρόμους, η ψηφιοποίηση των αδειών οδήγησης, οι αυστηροί νόμοι για πατίνια και ποδήλατα, η ίδρυση τριών υδατοδρομίων σε Βόλο, Ρέθυμνο και Ιο αλλά και οι πρώτες πτήσεις στα υδατοδρόμια του Ιονίου είναι η πολιτική ατζέντα του. Στην προσωπική του ζωή αναζητεί εκείνη που θα τον κάνει να μείνει σταθερός κοντά της.
- Aπό τη Βίβιαν Μπενέκου
Αυτός είναι ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και βουλευτής Ρεθύμνου Γιάννης Κεφαλογιάννης, που, καθώς βρίσκεται ένα βήμα πριν σαρανταρίσει, παραδέχεται πρώτη φορά δημόσια ότι πιστεύει πολύ στη σταθερότητα των σχέσεων, αν και η μέχρι πρότινος δημοσιοποιημένη ερωτική ζωή του έδειχνε το αντίθετο.
«Ο γάμος, εκτός από τον έρωτα, προϋποθέτει και την από κοινού καλλιέργεια ενός αισθήματος συντροφικότητας και νοηματοδότησης της κοινής ζωής δύο ανθρώπων…
Δεν υπάρχουν συνταγές για τις ανθρώπινες σχέσεις, και δη τις ερωτικές» λέει σήμερα στην «Espresso» ο περιζήτητος εργένης υφυπουργός με τη βαριά πολιτική καταγωγή. Δεν αρνείται ότι αυτή η καταγωγή ήταν όντως διαβατήριο για την είσοδό του στην πολιτική, μόνο που εκείνος την καλλιέργησε έτσι ώστε να μην καταλήξει εμπόδιο για το μέλλον του.
Ο Γιάννης Κεφαλογιάννης, ως βέρος Ανωγειανός, δηλώνει δωρικός, λέει λίγα δηλαδή, κι αυτά αφού πρώτα σκεφτεί και ακούσει. Ακριβώς όπως κάνουν και οι συμπατριώτες του στα Ανώγεια, με τους οποίους μοιράζεται την αδυναμία του στο αντικριστό αρνί και στην περίφημη κρητική τσικουδιά.
Με τι θα θέλατε να σφραγίσετε την παρουσία σας στο συγκεκριμένο πόστο; Ποια είναι η νούμερο ένα προτεραιότητά σας;
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει την ευθύνη σημαντικών τομέων της οικονομικής δραστηριότητας και, ταυτόχρονα, διαχειρίζεται πολλά θέματα της καθημερινότητας. Αυτό που έχει σημασία, λοιπόν, είναι σε καθένα από αυτά τα πεδία οτιδήποτε αρχίζει να γίνεται σωστά και να τελειώνει γρήγορα. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη το μεγαλύτερο πρόγραμμα ενίσχυσης των δημόσιων συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εδώ και περίπου 12 χρόνια. Έχουν γίνει 600 νέες προσλήψεις και προστέθηκαν εκατοντάδες λεωφορεία. Θα προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για τα 800 νέα οχήματα φιλοπεριβαλλοντικής τεχνολογίας και οι συγκοινωνίες θα αποκτήσουν μια υποδομή που θα υπάρχει και μετά την πανδημία.
Ήδη υλοποιήθηκαν δύο σημαντικά έργα στην ψηφιοποίηση των αδειών οδήγησης, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το προσωρινό δίπλωμα οδήγησης, το οποίο λαμβάνει αμέσως ηλεκτρονικά όποιος πετύχει στις πρακτικές εξετάσεις, και η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για την αντικατάσταση των παλιών διπλωμάτων.
Καταθέσαμε με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη την Εθνική Στρατηγική για την Οδική Ασφάλεια και κάναμε ήδη τα πρώτα βήματα για να αποκτήσει η Ελλάδα σταθερή πολιτική πάνω σε αυτό το εθνικό ζήτημα. Σε αυτό το πλαίσιο, καταθέσαμε νομοσχέδιο για να αλλάξει το πλαίσιο των εξετάσεων οδήγησης, στις οποίες, μεταξύ άλλων, εκσυγχρονίζεται η θεωρητική εξέταση και η πρακτική δοκιμασία θα καταγράφεται από κάμερες. Φτιάξαμε τον νόμο για τη μικροκινητικότητα και πλέον υπάρχουν κανόνες για όσους κυκλοφορούν με πατίνια και άλλα ηλεκτρικά οχήματα στις πόλεις: όριο ταχύτητας, κράνος, ανακλαστικά γιλέκα τη νύχτα. Πριν από λίγους μήνες δεν υπήρχε κανένας κανόνας γι’ αυτά τα οχήματα. Ήταν εντελώς ανεξέλεγκτα και πλέον η Ελλάδα έγινε μία από τις πρώτες χώρες παγκοσμίως που απέκτησε αυτό το νομοθετικό πλαίσιο.
Τα υδατοδρόμια, επίσης. Θα είναι ένα νέο μεταφορικό μέσο, που ταιριάζει πολύ στην Ελλάδα, και δεν σας κρύβω ότι μου δίνει ιδιαίτερη χαρά πως η πρωτοβουλία αυτή ήδη καρποφορεί, καθώς έχει υπογραφεί η υπουργική απόφαση ίδρυσης υδατοδρομίων σε Βόλο, Ρέθυμνο και Ιο, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλα εντός του καλοκαιριού. Και είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος ότι στο τέλος αυτού του καλοκαιριού θα δούμε πιλοτικά τις πρώτες πτήσεις στην περιοχή του Ιονίου.
Γιατί τα ταξί αντιδρούν στη διπλή μίσθωση που σκέφτεστε να επιβάλλετε;
Συζητάμε με τον κλάδο αν θα θεσμοθετηθεί η δυνατότητα του συνεπιβατισμού, με την προϋπόθεση ότι το επιθυμεί τόσο ο επιβάτης όσο και ο οδηγός. Η συζήτηση αυτή εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο για τη βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις, η οποία προϋποθέτει την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του στόλου των ταξί και την ταχύτερη εξυπηρέτηση του επιβάτη.
Είναι σωστό να παίρνουν δίπλωμα δεκαεπτάχρονα παιδιά και ύστερα να βγαίνουν, συνήθως επιπόλαια και χωρίς καμία αίσθηση του κινδύνου, στους δρόμους; Γιατί να οδηγεί κάποιος από τόσο νωρίς;
Δεν υπάρχει πρόβλεψη να παίρνουν δίπλωμα δεκαεπτάχρονοι. Αυτό που θεσπίζεται είναι η δυνατότητα να κάνει ένας έφηβος μαθήματα οδήγησης με τη συμπλήρωση του 17ου έτους και να μπορέσει να δώσει τις θεωρητικές εξετάσεις, ενώ για τις πρακτικές θα πρέπει να έχει συμπληρώσει τα 18 έτη. Ο λόγος που προχωρούμε σε αυτή την αλλαγή είναι ακριβώς για να εμπεδώσουν από μικρότερη ηλικία τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας, και να αποκτήσουν νωρίτερα επίγνωση του κινδύνου στους δρόμους, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι και μια έμπρακτη απόδειξη ότι εμπιστευόμαστε τη νέα γενιά της πατρίδας μας.
Γιατί η Πολιτεία διστάζει να επιβάλει εφ’ όρου ζωής τιμωρία σε όσους αποδεδειγμένα έχουν προκαλέσει ανήκεστο βλάβη σε άλλον ή και τον θάνατο οδηγώντας επικίνδυνα; (Δηλαδή, να τους αφαιρέσει τη δυνατότητα να οδηγούν.)
Ο Ποινικός Κώδικας προβλέπει, υπό προϋποθέσεις, ιδιαίτερα αυστηρές ποινές για όσους προκαλούν τέτοιες βλάβες με την οδηγική συμπεριφορά τους. Η αφαίρεση της άδειας οδήγησης είναι μια διοικητική κύρωση η οποία πρέπει να έχει έναν αναλογικό χαρακτήρα προς αυτές τις ποινές. Συνεπώς, δεν τίθεται ζήτημα δισταγμού ή ατολμίας. Έχουμε υποχρέωση να βρούμε τη σωστή αναλογία ανάμεσα στον τιμωρητικό χαρακτήρα του μέτρου, στην αποτρεπτική ισχύ του και τη σωφρονιστική διάστασή του.
Τι απαντάτε σε εκείνους που ισχυρίζονται ότι, όταν κατάγεσαι από πολιτικό τζάκι, η ζωή σου γίνεται πιο εύκολη στην πολιτική;
Θα συμφωνήσω ότι η πολιτική καταγωγή είναι ένα είδος διαβατηρίου για την είσοδο στην πολιτική. Το διαβατήριο αυτό όμως μπορεί να αποδειχθεί και εμπόδιο. Η κληρονομιά του ονόματος συχνά δημιουργεί συγκεκριμένες προσδοκίες. Όσοι αρχικά σε έχουν στηρίξει λόγω του ονόματος περιμένουν από σένα συγκεκριμένη πολιτική συμπεριφορά, συγκεκριμένο τρόπο δράσης, ακόμη και συγκεκριμένο πολιτικό ύφος. Να πέσεις σε μια τέτοια παγίδα είναι το πιο επικίνδυνο πράγμα για έναν νέο πολιτικό. Η πρώτη μάχη, λοιπόν, που δίνει ένας νέος πολιτικός είναι αυτή. Θα μπορούσα να πω ότι είναι ο αγώνας να επικοινωνήσει με τους πολίτες για τον δικό του τρόπο αντίληψης των πραγμάτων. Να δώσει και να αφήσει το δικό του προσωπικό στίγμα.
Τι υπάρχει μέσα σας, στον χαρακτήρα σας, από την ανωγειανή καταγωγή;
Κρατώ στοιχεία της δωρικότητας των ανθρώπων τους. Λίγα λόγια, μεστά, έπειτα από σκέψη και ακοή. Τον λιτό τρόπο ζωής, που αναδεικνύει το μεγαλείο της απλότητας στις ανθρώπινες σχέσεις.
Συμβουλή του πατέρα την οποία κρατάτε στη ζωή σας;
Να δίνεις το είναι σου για την πατρίδα, την οικογένεια και τους φίλους, να σέβεσαι τους αντιπάλους και να πολεμάς την αδικία.
Κατά καιρούς έχουν βγει στη δημοσιότητα σχέσεις σας με συναδέλφους σας βουλευτές ή υπουργούς, που τελικά δεν ευοδώθηκαν. Δεν πιστεύετε στον γάμο ή δεν έχει βρεθεί η κατάλληλη;
Δεν υπάρχουν συνταγές για τις ανθρώπινες σχέσεις, και δη τις ερωτικές. Αν τις γνωρίζαμε, θα είχαμε γύρω μας μόνο ευτυχισμένα ζευγάρια.
Εδώ βρίσκεται όμως και η γοητεία στα ανθρώπινα πράγματα. Είμαι αρκετά ώριμος για να γνωρίζω ότι η πραγματικότητα είναι πιο ευφάνταστη και δημιουργική από τις επιθυμίες μας. Από εκεί και πέρα πιστεύω πολύ στη σταθερότητα των σχέσεων. Ο γάμος όμως, εκτός από τον έρωτα, προϋποθέτει και την από κοινού καλλιέργεια ενός αισθήματος συντροφικότητας και νοηματοδότησης της κοινής ζωής δύο ανθρώπων.
Από τον παλιό αθλητή τι κρατήσατε στην καθημερινότητά σας;
Τον… παλιό αθλητή. Αθλούμαι και σήμερα όποτε βρίσκω ευκαιρία. Αγαπώ το μπάσκετ και το πόλο, αν και στην περίοδο της καραντίνας περιορίστηκα, όπως όλοι, στο περπάτημα. Για μένα όμως ο αθλητισμός είναι κάτι πολύ περισσότερο από την εκγύμναση του σώματος. Σε διδάσκει να βάζεις στόχους και να δουλεύεις με μεθοδικότητα για να τους πετύχεις. Και σε μαθαίνει, πρώτα απ’ όλα, να κοιτάζεις προς τον εαυτό σου όταν πάει κάτι στραβά και, ταυτόχρονα, να μαθαίνεις να λειτουργείς ως μέρος μιας ομάδας και όχι ως μονάδα.
Ποια θεωρείτε ως την πιo ενδιαφέρουσα γυναίκα της Βουλής;
Γνωρίζουμε και οι δυο μας καλά ότι η απάντηση θα δημιουργήσει περισσότερες ερωτήσεις και προβλήματα από αυτήν που καλείται να απαντήσει. Δεν μπλέκεις με αυτά!
Αυτή η πολιτική παρέα (Ζέττα Μακρή, Κώστας Κουκοδήμος, Μαρία Αντωνίου, Μισέλ Ασημακοπούλου, Κώστας Σκρέκας, Χρήστος Κέλλας κ.λπ.) που υπήρχε και ερχόταν κάθε καλοκαίρι στο σπίτι σας στο Ρέθυμνο υπάρχει ακόμη;
Είμαι τυχερός, γιατί σε έναν τόσο ανταγωνιστικό στίβο όπως αυτός της πολιτικής κατάφερα και δημιούργησα αληθινές φιλίες με συναδέλφους, οι οποίες όχι μόνο έχουν διατηρηθεί με τα χρόνια, αλλά πλέον τους θεωρώ οικογένειά μου.
Υπήρξατε συνεργάτης του Αλέξανδρου Λυκουρέζου. Θυμάστε κάτι από εκείνη την περίοδο;
Είχα την ευλογία να κάνω την πρακτική μου άσκηση και να ασκήσω μάχιμη δικηγορία επί χρόνια σε έναν από τους ζωντανούς μύθους της ελληνικής δικηγορίας, τον Αλέξανδρο Λυκουρέζο, ο οποίος με δίδαξε τόσα πράγματα, που δεν τα μαθαίνεις στη Νομική Σχολή.
Αντικριστό ή τσικουδιά;
Αντικριστό και τσικουδιά. Αλλιώς, τσικουδιά και αντικριστό, καθώς και τα δύο είναι αναπόσπαστα στοιχεία του κρητικού τραπεζιού, ιδιαίτερα στις κτηνοτροφικές περιοχές του νησιού.
Λουδοβίκος των Ανωγείων, Ξυλούρης ή Ζωιδάκης κ.ά.;
Στην Κρήτη καταφέραμε όχι μόνο να διατηρήσουμε την τοπική μας παράδοση μέσα από τα ήθη και τα έθιμα, τους χορούς και τη μουσική, αλλά και να την εξελίξουμε και πλέον να θεωρείται αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής ζωής και όχι μουσειακό είδος. Ολοι οι καλλιτέχνες που μου αναφέρατε, και βεβαίως πολλοί άλλοι, συνέβαλαν σε αυτό, καθώς οι νεότεροι πατούσαν σε αυτό που έχτιζαν οι προηγούμενοι και το πήγαιναν όλο και ψηλότερα. Ο τόπος καταγωγής μου, τα Ανώγεια, είχε και έχει κεντρικό, αν όχι τον κεντρικότερο, ρόλο στη διαδικασία αυτή και σίγουρα έχει πολλά να δώσει ακόμα.
Με τι θα νιώθατε πλήρης και ευτυχισμένος σήμερα;
Με το να είμαι ένας χρήσιμος προς την κοινωνία πολίτης.