Έχοντας αφήσει πίσω της εδώ και πολλά χρόνια τα λαμπερά φώτα της τηλεόρασης, η Γιούλη Ηλιοπούλου έχει αφιερωθεί στα παιδιά και «εξαντλεί» την δημιουργικότητά της στο παιδικό θέατρο. Όπως περιγράφει μιλώντας στο newsbreak.gr, έναυσμα για τη αυτή την ενασχόλησή της, ήταν η ανάγκη που αισθάνθηκε να υπάρχουν αξιόλογες παραστάσεις για τα παιδιά, όταν έφερε στον κόσμο την κόρη της.
- Συνέντευξη στην Πωλίνα Χρήστου
«Το να δημιουργείς θέατρο για τα παιδιά είναι μεγάλη ευθύνη, αλλά και μεγάλη τύχη» τονίζει η σκηνοθέτις που έχει δημιουργήσει την δική της παιδική σκηνή και εργάζεται με σεβασμό και αγάπη για τους μικρούς θεατές. Άλλωστε, η «δουλειά» της είναι να βοηθήσει τα παιδιά «να αντιληφθούν τα σημαντικά μηνύματα ζωής των μεγάλων συγγραφέων της κλασσικής παιδικής λογοτεχνίας», όπως για παράδειγμα ο «Όλιβερ Τουίστ» που «ανεβαίνει» στο θέατρο Πειραιώς 131 και «Τα Χριστούγεννα του Σκρουτζ» που παρουσιάζεται στο Ιντεάλ για 6η χρόνια. Παράλληλα, η ίδια ετοιμάζει το πρώτο της παιδικό βιβλίο.
Σχολιάζοντας τα φαινόμενα κακοποίησης ανηλίκων που έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, η Γιούλη Ηλιοπούλου εκφράζει την άποψη ότι είναι απαραίτητο να υπάρχει περισσότερη ενημέρωση στα σχολεία αλλά και περισσότερες δράσεις κοντά στον πολιτισμό. «Θυμώνω παρά πολύ με τους άθλιους αυτούς ανθρώπους που εκμεταλλεύονται την ανάγκη ενός παιδιού να εργαστεί πάνω σε κάτι που ονειρεύεται και κακοποιούν την αθώα του ψυχή» αναφέρει για τα φαινόμενα κακοποίησης και παρενόχλησης στον χώρο του θεάτρου.
Κ. Ηλιοπούλου εδώ και χρόνια ασχολείστε με το παιδικό θέατρο. Τι μάθατε μέσα από αυτό το εγχείρημα;
Φέτος η παιδική μου σκηνή έγινε είκοσι ετών. Η ανάγκη μου να δημιουργήσω αξιόλογες παραστάσεις για παιδιά και εφήβους δημιουργήθηκε όταν η κόρη μου ήταν μικρή. Σήμερα νιώθω ευλογημένη για αυτή μου την ενασχόληση που είναι και η προτεραιότητά μου και η μεγάλη μου αγάπη. Το να δημιουργείς θέατρο για τα παιδιά είναι μεγάλη ευθύνη αλλά και μεγάλη τύχη. Το περιβάλλον των θρυλικών έργων της παιδικής λογοτεχνίας είναι μαγευτικό.
Πώς έχει εξελιχθεί το παιδικό θέατρο τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας; Τι θεωρείτε ότι επιθυμούν να βλέπουν τα παιδιά;
Έχει εξελιχθεί πολύ καλά το θέατρο για παιδιά στην χώρα μας και ευτυχώς είναι πια σε υψηλό, θα έλεγα, επίπεδο. Τα παιδιά επιθυμούν να ξεδιπλώνουν την φαντασία τους, να ταξιδεύουν και να διασκεδάζουν. Η δουλειά μας μέσα σε αυτό το μαγευτικό ταξίδι, είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να αντιληφθούν τα σημαντικά μηνύματα ζωής των μεγάλων συγγραφέων της κλασσικής παιδικής λογοτεχνίας.
Με ποιον τρόπο μπορεί το θέατρο να συμβάλλει στην πνευματική καλλιέργεια του παιδιού και ποια ηλικία είναι ιδανική για ξεκινήσει η γνωριμία του με το θέατρο;
Με τον πιο άμεσο τρόπο συμβάλλει το θέατρο στην πνευματική καλλιέργεια των παιδιών. Διδάσκονται ενώ διασκεδάζουν, χωρίς να τους κουνάει κάποιος το δάχτυλο. Υπάρχει το βρεφικό θέατρο, τα παιδιά μπορούν από δέκα μηνών να έρχονται σε επαφή με τα χρώματα τους ήχους της φύσης κτλ. Οσο πιο μικρά έρχονται τα παιδιά σε επαφή με το θέατρο τόσο πιο πολύ ωφελούνται.
Μιλήστε μας για το αριστούργημα του Κ. Ντίκενς, τον Όλιβερ Τουίστ. Τι αποτύπωμα θεωρείτε αφήνει στους θεατές (μικρούς και μεγάλους) το συγκεκριμένο έργο;
Αυτό το συγκλονιστικό έργο του Ντίκενς, οι περιπέτειες οι κακουχίες και οι κακοποιητικές συμπεριφορές που αντέχει ο μικρός ορφανός Όλιβερ είναι μάθημα ζωής για όλους μας, μικρούς και μεγάλους. Αυτός ο μικρός ήρωας είναι φως και ελπίδα σε αυτή την σκληρή κοινωνία που ζούμε, δυστυχώς ακόμη και στην σημερινή εποχή.
Την χρυσή εποχή της βιντεοκασέτας συνεργαστήκατε με πλήθος γνωστών ηθοποιών και σκηνοθετών. Τι θυμάστε από εκείνη την περίοδο και πόσο θεωρείτε ότι έχει αλλάξει ο ελληνικός κινηματογράφος και η τηλεόραση;
Έχω τις πιο όμορφες αναμνήσεις, συνεργασίες που είναι ο πλούτος της ψυχής μου. Σπουδαίοι και μοναδικοί δάσκαλοι συνεργάτες και φίλοι, είχα την τύχη να συνεργάζομαι με τους θρύλους από τα πρώτα μου βήματα. Αυτές οι γνώσεις που μου έδωσαν, είναι τα εφόδια για να δημιουργώ σήμερα.
Βιώνουμε μια περίοδο που παρατηρείται αύξηση στα ποσοστά κακοποίησης των παιδιών, ποιοι είναι, κατά τη γνώμη σας, ορισμένοι τρόποι να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο; Μπορεί η τέχνη να γίνει ένας παράγοντας ευαισθητοποίησης;
Η τέχνη είναι παράγοντας ευαισθητοποίησης, γιατί είναι η μεταφορά της ζωής στην σκηνή και φωτίζει ψυχές και δείχνει δρόμους. Αυτό το τραγικό φαινόμενο της κακοποίησης παιδιών σε τόσο μεγάλο ποσοστό στην εποχή μας που με εξαγριώνει και με αγανακτεί όπως όλους μας, χρειάζεται δραστικές αλλαγές. Πρώτον, θα έπρεπε να υπάρχει ενημέρωση στα σχολεία για το τι είναι κακοποίηση και πως να αντιμετωπίζουν τα παιδιά τέτοιες καταστάσεις, καθώς και σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, από ειδικά εκπαιδευμένους δασκάλους. Πρέπει να υπάρξουν οπωσδήποτε περισσότερες δράσεις κοντά στον πολιτισμό και βέβαια πολύ πιο αυστηρές τιμωρίες για εγκλήματα σε βάρος ανηλίκων. Θα πρέπει να ξαναδεί η πολιτεία τους νόμους για τέτοια φριχτά εγκλήματα.
Πριν από έναν χρόνο, είδαμε το κίνημα του MeToo να προκαλεί τριγμούς στον χώρο και να αποκαλύπτει δυσώδεις καταστάσεις. Ποια είναι η θέση σας και πώς αντιλαμβάνεστε την επιρροή του; Έχετε βρεθεί ποτέ στη θέση του θύματος;
Έπρεπε να γίνει το κίνημα αυτό και ευτυχώς που έγινε επιτέλους, γιατί τα θύματα πρέπει να μιλούν και οι ένοχοι να τιμωρούνται, όχι μόνο στον δικό μου χώρο γιατί δυστυχώς συμβαίνει σε όλους τους χώρους, δυστυχώς κυκλοφορούν δολοφόνοι ψυχών, δολοφόνοι των ονείρων νέων ανθρώπων, παντού γύρω μας. Οπως είπα και παραπάνω, οι πολύ πιο αυστηρές ποινές είναι απαραίτητο μέτρο. Στα πολύ νεανικά μου χρόνια, είχα δεχθεί παρενοχλήσεις από παράγοντες του θεάματος τις οποίες αντιμετώπισα. Είναι όμως κακές αναμνήσεις. Ευτυχώς δεν είχα κάτι ακραίο, όπως απόπειρα βιασμού. Θυμώνω παρά πολύ με τους άθλιους αυτούς ανθρώπους που εκμεταλλεύονται την ανάγκη ενός παιδιού να εργαστεί πάνω σε κάτι που ονειρεύεται και κακοποιούν την αθώα του ψυχή.
Ως μητέρα ενός νέου κοριτσιού που αποφάσισε να ασχοληθεί με το θέατρο, ποιες ήταν οι συμβουλές σας στην Κρίστελ;
Η Κρίστελ αποφάσισε να ασχοληθεί με το θέατρο γνωρίζοντας καλά τον χώρο αυτό από τα παρασκήνια. Τα παιδιά ακούνε την άποψη σου αλλά οι συμβουλές δεν «πιάνουν» όσο οι πράξεις μας, αυτές κυρίως λαμβάνουν υπόψη τους, θεωρώ, τα παιδιά μας. Εγώ είμαι εδώ για να στηρίζω τις επιλογές της και τα όνειρα της, εκείνη όμως αποφασίζει και ευτυχώς είναι ένα υπεύθυνο σοβαρό και φωτισμένο πλάσμα. Τώρα πια, πιο συχνά ζητώ εγώ την δική της άποψη για πολλά θέματα στην δουλειά μου.
Ποιο είναι το όραμα σας για το παιδικό θέατρο και ποια τα σχέδιά σας για το μέλλον;
Φέτος συνεργάστηκα για πρώτη φορά με εξαιρετικά ταλαντούχα παιδιά ηθοποιούς που παίζουν μαζί με τους επαγγελματίες ηθοποιούς στις παραστάσεις μου. Με τα παιδιά αυτά δημιούργησα επίσης το παιδικό κανάλι moutrakiakids στο youtube με ένα σύνθετο παιδικό πρόγραμμα. Αυτή η συνεργασία με τα υπέροχα αυτά παιδιά με ενθουσίασε και ονειρεύομαι να δημιουργήσω μαζί τους πολλά ακόμη. Επίσης, είναι σχεδόν έτοιμο το πρώτο μου βιβλίο για παιδιά με τίτλο «Η μικρή Ευτυχία και ο Κρυστάλλινος πλανήτης» που θα κυκλοφορήσει μέσα στο 2023. Η φετινή θεατρική σεζόν μετά την ολοκλήρωση των παραστάσεων μου «Όλιβερ Τουίστ» που παρουσιάζεται στο θέατρο Πειραιώς 131 για δεύτερη χρονιά και «Τα Χριστούγεννα του Σκρουτζ» που παρουσιάζεται στο Ιντεάλ για 6η χρόνια έως και τις 15 /1, θα συνεχιστεί με τον Πήτερ Παν που θα παρουσιαστεί από τις 5 /2/2023 στο θέατρο Πειραιώς 131. Είμαι ακόμη σε σκέψεις για το καινούργιο μου έργο που θα ετοιμάσω για την ερχόμενη σεζόν.