Χαμηλή εμπιστοσύνη στις ψηφιακές ειδήσεις έχουν οι Έλληνες, αφού μόλις το 27% δηλώνει ότι τις εμπιστεύεται. Πρόκειται για το τρίτο χαμηλότερο ποσοστό στην έρευνα “Digital News Report 2019” του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, στην οποία συμμετέχουν 38 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Μάλιστα, περισσότεροι από ένας στους δυο (54%) δηλώνει ότι “συχνά ή κάποιες φορές” αποφεύγει να ενημερώνεται, ένα ποσοστό κατά 22 ποσοστιαίες μονάδες μεγαλύτερο από τον μέσο όρο των 38 χωρών. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης για την Ελλάδα, που παρουσιάζει η “διαΝΕΟσις”, μόνο το 39% των Ελλήνων χρηστών πιστεύει ότι τα ΜΜΕ ελέγχουν επαρκώς πολιτικούς και επιχειρηματίες.
Ακόμα λιγότεροι (32%) πιστεύουν ότι τα ΜΜΕ καλύπτουν θέματα που τους αφορούν. Άλλη μια διαπίστωση της έρευνας είναι ότι οι Έλληνες χρήστες, ακολουθώντας τη διεθνή τάση, προτιμούν να διαβάζουν τις ειδήσεις online από το smartphone τους. Η χρήση smartphones για ειδήσεις ανέβηκε από το 47% το 2016 στο 65% το 2019. Αντίθετα, η χρήση του υπολογιστή για ενημέρωση έπεσε από το 72% στο 65%.
Προτιμούν τα social media
Άλλη μια διαπίστωση της έκθεσης είναι ότι οι Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου προτιμούν να διαβάζουν τις ψηφιακές ειδήσεις μέσω άλλων πηγών (search engines, social media) και όχι απευθείας από τις ιστοσελίδες των μέσων ενημέρωσης. Για την ακρίβεια, μόνο το 28% προτιμά να βρίσκει ειδήσεις πηγαίνοντας απευθείας στις σελίδες των ΜΜΕ.
Η Ελλάδα μάλιστα είναι η πρώτη χώρα ανάμεσα στις 38 της έρευνας στη χρήση των εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων Facebook, Messenger και Viber για ενημέρωση. Την ίδια ώρα, η χρήση του Facebook για ενημέρωση μειώθηκε κατά 10 μονάδες από το 2016). Στο μεταξύ, η χρήση του Twitter για ενημέρωση είναι μικρή (12%).
Πάντως, οι Έλληνες φαίνεται να …ψάχνονται για την ψηφιακή τους ενημέρωσή, αφού διαβάζουν ειδήσεις από 5,6 ενημερωτικές ιστοσελίδες την εβδομάδα κατά μέσο όρο, δηλαδή χρησιμοποιούν περισσότερες πηγές από ό,τι συμβαίνει σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες του δείγματος. Έτσι, οι Έλληνες έχουν πιο πλουραλιστική ενημέρωση όμως ο κατακερματισμός της προσοχής τους σε πολλά μέσα κρύβει κινδύνους για παραπληροφόρηση, αλλά και για τη βιωσιμότητα των ΜΜΕ.