Το όραμά του για πάρκο 300 στρεμμάτων στη ΔΕΘ με υπογειοποίηση της Βασιλέως Γεωργίου έως την αρχή της Τσιμισκή περιγράφει, μεταξύ άλλων, στη συνέντευξή του στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης. Αποκαλύπτει τι άλλο ζήτησε από τον πρωθυπουργό κατά την πρόσφατη συνάντησή τους, εκτός από όσα έγιναν γνωστά, ενώ ανοίγει τη συζήτηση – που θα αναπτύξει και με τον Έλληνα Ευρωπαίο Επίτροπο, Απόστολο Τζιτζικώστα – για τραμ στη Θεσσαλονίκη.
- Συνέντευξη στην Ευτυχία Βατάλη
Δήμαρχε, ας ξεκινήσουμε από τα οικονομικά. Έχετε αναφερθεί σε έλλειμμα 23 εκατ. ευρώ που παραλάβατε από την προηγούμενη διοίκηση. Διαβάζω και τις τοποθετήσεις του Κωνσταντίνου Ζέρβα και το θέτω και εγώ ως ερώτημα: Δικαιολογεί αυτό το έλλειμμα την αύξηση κατά 30% στα ανταποδοτικά τέλη για το 2025, με πρότερη αύξηση για το 2024 κατά 35%;
Μα, για αυτό το έλλειμμα έγινε η αύξηση των τελών… Δεν θέλω να αναφερθώ στο παρελθόν, άλλωστε για τον κ. Ζέρβα μίλησαν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης. Θα πω, όμως, ενδεικτικά ότι το «άνοιγμα» που παραλάβαμε ήταν 23 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3,5 εκατ. αφορούσαν οφειλή για το φυσικό αέριο στα σχολεία μας! Φτάσαμε να κάνουμε διακανονισμό με την εταιρία που προμηθεύει φυσικό αέριο για να τα πληρώσουμε με δόσεις… Τι άλλο να πω; Να πω ότι στα συρτάρια βρήκαμε ανείσπρακτες κλήσεις 20 ετών, τις οποίες εκ του νόμου πλέον πρέπει να αποστείλουμε στους πολίτες, λίγο πριν παραγραφούν, για να μην έχουν θέμα παράβασης καθήκοντος οι δημοτικοί υπάλληλοι; Ερχόμαστε, λοιπόν, επιτέλους να βάλουμε μια τάξη. Στο εξής, όποιο πρόστιμο επιβάλλεται, θα βεβαιώνεται εντός του έτους, ενώ οι χάρτινες κλήσεις αντικαθίστανται από ηλεκτρονικές… Πράγματα, που δεν έγιναν επί τόσα χρόνια, γίνονται τώρα.
Τι θα κερδίσει η πόλη από αυτό το «ξεκαθάρισμα», από αυτό το «νοικοκύρεμα» στα οικονομικά;
Με το «νοικοκύρεμα» αυτό και αξιοποιώντας πηγές χρηματοδότησης, σχεδιάζουμε να κάνουμε τρία πράγματα:
1. Επιστροφή στην κανονικότητα: Από τον Σεπτέμβρη αρχίζουμε παρεμβάσεις στις γειτονιές και συγκεκριμένα στο 60% των δρόμων και περίπου στο 30 με 40% των πεζοδρομίων, που παρουσιάζουν φθορές. Προκηρύσσονται διαγωνισμοί αυτό το διάστημα, ώστε από Σεπτέμβρη να υπάρχουν εργολαβίες για κάθε δημοτική κοινότητα. Μετά από αυτό, θα υπάρχουν και συνεργεία για άμεση παρέμβαση σε οτιδήποτε παρουσιάζει φθορά, είτε στο οδόστρωμα, είτε σε πλάκες πεζοδρομίων.
2. Σχολική Στέγη: Ξεκινά ένα μεγάλο πρόγραμμα το οποίο ανακοινώνεται τον Μάρτιο, που αφορά 12 σχολικά κτήρια με χρηματοδότηση εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ. Το πρόγραμμα κατά το ήμισυ αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση υφιστάμενων κτηρίων και το υπόλοιπο για νέα κτήρια. Για πρώτη φορά τα τελευταία 20 χρόνια, στο τέλος αυτής της χρονιάς, θα ξεκινήσει το πιο εκτεταμένο πρόγραμμα σχολικής στέγης στον δήμο μας. Το θεωρώ υποχρέωσή μου και θα το κάνουμε.
3. Έξι εμβληματικά έργα της Θεσσαλονίκης, έργα αναπλάσεων που θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία της και θα την κάνουν νεανική, ευρωπαϊκή, πολύχρωμη πόλη:
- Πλατεία Ελευθερίας: Τον επόμενο μήνα αναμένουμε την απόφαση του διοικητικού εφετείου για τον εργολάβο που τελικά θα αναλάβει το έργο. Σε τρεις με τέσσερις μήνες, μετά την έκδοση της απόφασης, αναλαμβάνει εργολάβος.
- Πεζοδρόμηση του υπόλοιπου τμήματος της οδού Αγίας Σοφίας: Το έργο δημοπρατείται αρχές Μάρτη, η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη.
- Deck στην Παλιά Παραλία: Θέλουμε η προμελέτη να τελειώσει τον Σεπτέμβρη, ώστε στις αρχές του 2026 το έργο να δημοπρατηθεί. Η χρηματοδότηση, περίπου 30 εκατ. ευρώ, έρχεται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω ΕΣΠΑ.
- Ανάπλαση Αριστοτέλους: Θέλουμε να δημοπρατήσουμε το έργο περίπου στα τέλη του Οκτωβρίου. Αυτή τη στιγμή οι μελετητές ετοιμάζουν τις μελέτες εφαρμογής και η υλοποίησή του υπολογίζεται στα δύο χρόνια. Στο επόμενο δίμηνο φεύγει από την Αριστοτέλους και το Αστυνομικό Τμήμα Λευκού Πύργου, κάτι που θεωρώ μια μικρή, δική μας νίκη, σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
- Αναπλάσεις πλατείας Διοικητηρίου και πλατείας Δημοκρατίας: Πρόκειται για αναπλάσεις, που χρηματοδοτούνται επίσης από την ΠΚΜ μέσω ΕΣΠΑ. Έχουν αναλάβει ήδη μελετητικές ομάδες, προκειμένου στο τέλος του έτους να μας παραδοθούν οι μελέτες.
Πρόκειται για τα οραματικά έργα του δημόσιου χώρου, τα οποία θα συνδέσω και με τη διεκδίκηση για θαλάσσια συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη, την οποία, δεν κρύβω, θέλουμε να βάλουμε ξανά στην κουβέντα.
Θαλάσσια συγκοινωνία; Για ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς;
Ναι. Επίσης, θα ήθελα να μιλήσουμε και για τραμ, όχι φυσικά με τη μορφή που είχε παλαιότερα στη Θεσσαλονίκη, άλλωστε τα πράγματα έχουν προχωρήσει, με βαγόνια που κινούνται ακόμη και με φωτοβολταϊκά. Θα ήθελα αυτό το θέμα να το συζητήσουμε και με τον Ευρωπαίο επίτροπο, τον Απόστολο Τζιτζικώστα, με τον οποίο έχουμε πολύ καλή συνεργασία. Αν μιλάμε για ευρωπαϊκή πόλη, πρέπει να δούμε πώς θα ενισχυθούν οι δημόσιες συγκοινωνίες.
Για την ανάπλαση της ΔΕΘ, δεχτήκατε κριτική ότι αρχικά δίνατε μεγαλύτερη έμφαση στο μητροπολιτικό πάρκο.
Διεκδικούμε το μητροπολιτικό πάρκο στη ΔΕΘ. Όσο για την κριτική αυτή, θέλω να πω ότι είμαι δήμαρχος του μητροπολιτικού μεγάλου δήμου και άρα πρέπει έτσι να λειτουργήσω. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να συζητάμε για άλλα 15 χρόνια για το αν θα φύγει η Έκθεση από τη θέση που έχει σήμερα. Κάποια στιγμή σε αυτή την πόλη πρέπει να σταματήσουμε να συζητάμε για να κάνουμε κανένα δράμι δουλειά. Διεκδίκησα, λοιπόν μητροπολιτικό πάρκο τουλάχιστον 100 στρεμμάτων, με τουλάχιστον 4.000 δέντρα και άλλα 12 στρέμματα, αυτά της Αγίας Φωτεινής, που ήδη μας έχουν δοθεί. Να θυμίσω επίσης ότι στα δέκα σημεία που ως δήμος θέσαμε, έχουμε συμπεριλάβει και την έκταση του Γ’ Σώματος Στρατού. Είπαμε ότι το μητροπολιτικό πάρκο πρέπει να είναι στο νότιο μέρος της ΔΕΘ, να ξεκινά από τη Σβώλου, την Εγνατία, να τελειώνει στην Γ’ Σεπτεμβρίου, ώστε αύριο-μεθαύριο να μπορούμε να εντάξουμε σε αυτό ό,τι διεκδικήσεις κερδίσουμε. Υπάρχει όμως κι ένα προσωπικό όνειρο το οποίο θέλω να αρχίσω να το συζητάω: θέλω κάποια στιγμή να ανοίξει διαβούλευση για το αν μπορούμε και πρέπει να υπογειοποιήσουμε τη Βασιλέως Γεωργίου έως το ξεκίνημα της Τσιμισκή και να γίνει όλο αυτό ένα τεράστιο μητροπολιτικό πάρκο, με τα 100 στρέμματα της ΔΕΘ, με τον Κήπο του Ξαρχάκου κλπ. Μιλάμε για 300 στρέμματα χώρο περιπάτου. Αυτό είναι ένα προσωπικό όνειρο, μια οραματική προσέγγιση, την οποία θα πρέπει σιγά σιγά να αρχίσουμε να συζητάμε.
Τουριστικά, η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να πηγαίνει καλά;
Ναι. Ο τουρισμός είναι πυλώνας ανάπτυξης. Έχουμε ήδη συμφωνήσει από τον Ιούνιο αεροπορική σύνδεση καθημερινά της Θεσσαλονίκης με την πολωνική LOT, ενώ διεκδικούμε να έρθουν και άλλες τέσσερις με πέντε αεροπορικές. Τουριστικό προϊόν, μετατρέπουμε, όμως και τα επτά φεστιβάλ της πόλης, από τη Λατρευτική Εβδομάδα και το καρναβάλι έως τα Δημήτρια, ενώ και στον αθλητισμό, θέλουμε να βάλουμε κάτω από μια ομπρέλα, τους Διεθνείς Αγώνες «Μέγας Αλέξανδρος», αθλητικά γεγονότα διεθνή. Έχουμε έρθει ήδη σε επαφή για αυτό τον σκοπό με τις ολυμπιακές ομοσπονδίες, από τις οποίες έχουμε ζητήσει να διοργανώνουν στη Θεσσαλονίκη τις διεθνείς συναντήσεις τους. Εκτιμούμε ότι φέτος θα έχουμε ένα τουριστικό αποτύπωμα 10.000 με 15.000 επισκεπτών που θα έρθουν στην πόλη μόνο για αυτούς τους αγώνες.
Κερδίσατε το στοίχημα στην καθαριότητα, κάτι που είχατε βάλει πρώτο στις προτεραιότητές σας, με το που αναλάβατε;
Κατά 70%, ναι, το κερδίσαμε το στοίχημα. Συχνά, σχεδόν καθημερινά, πριν έρθω στο γραφείο, έχω επιλέξει μια περιοχή, πηγαίνω και μετρώ περίπου 200 κάδους, αν υπάρχουν σκουπίδια σε πάνω από δέκα κάδους, στην ίδια περιοχή, τότε έχουμε θέμα. Το στοίχημα της αποκομιδής το έχουμε κερδίσει, το στοίχημα των ογκωδών δεν το έχουμε κερδίσει. Και σε αυτό φταίνε οι πολίτες, που ενώ έχουν τη δυνατότητα να τηλεφωνήσουν στον δήμο για να πάει να τα συλλέξει εντός τριών ημερών, αυτοί εξακολουθούν να τα κατεβάζουν το βράδυ. Από τον Απρίλιο με Μάιο, που θα έχει περάσει από Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση με εργολάβο, θα έχουμε πέντε δικά μας συνεργεία στο δρόμο και άλλα τόσα του εργολάβου, για τα ογκώδη. Νομίζω, όμως, ότι ποτέ δεν θα είμαι ευχαριστημένος 100% με την καθαριότητα. Θα είναι νομίζω μια μάχη που θα δίνουμε καθημερινά.
Παρατηρούμε μια έμφαση της διοίκησής σας στην ανάπλαση της Άνω Πόλης. Τη βλέπουμε και στο Τεχνικό Πρόγραμμα για το 2025.
Αν το στέμμα είναι η Θεσσαλονίκη, η Άνω Πόλη είναι το διαμάντι του στέμματος. Στόχος μας, να ξεκινήσει μια μεγάλη μελέτη, κόστους κάποιων εκατομμυρίων, που θα αφορά την Άνω Πόλη, προκειμένου στη συνέχεια το έργο να δημοπρατηθεί. Μάλιστα, θα αποκαλύψω ότι τις προάλλες που είδα τον πρωθυπουργό, ζήτησα να χρηματοδοτήσει την Ανάπλαση ΑΕ, να βρω χρήματα, για να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε τις μελέτες για την Άνω Πόλη αλλά και για την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων του κέντρου της Θεσσαλονίκης, για το οποίο ζήτησα να προχωρήσει μελετητικά. Αυτά τα χρήματα τα διεκδικώ. Ελπίζω να έχω απάντηση το επόμενο εξάμηνο. Αν δεν γίνει αυτό, θα δανειστώ για να γίνουν αυτές οι μελέτες. Αυτό αφορά τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για την Άνω Πόλη. Θα κάνουμε όμως και βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις στην Άνω Πόλη. Στο πλαίσιο του έργου «Ανάκτηση προσβασιμότητας Άνω Πόλης», με προϋπολογισμό 1 εκατ. ευρώ, για το οποίο ο διαγωνισμός έχει ήδη ολοκληρωθεί και είμαστε σε φάση ενστάσεων, από τον Μάιο θα αρχίσουν εργασίες για την ανακατασκευή των χαρακτηριστικών, πλακόστρωτων δρόμων της Άνω Πόλης. Συγχρόνως έχουμε υπογράψει με το υπουργείο Πολιτισμού για την αναμόρφωση δέκα οθωμανικών κρηνών στην Άνω Πόλη, εκ των οποίων οι δύο θα παραδοθούν έως το Πάσχα, ενώ έχουμε προγραμματίσει επίσης να δημιουργήσουμε εκεί αυτή τη χρονιά δύο πάρκα τσέπης και μία παιδική χαρά.