- Της Βάσως Βεγίρη
Άμεση εκκίνηση των διαδικασιών για την υλοποίηση της εμβληματικής επένδυσης στον 6ο προβλήτα εξήγγειλε η διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε., μετά την πρόσφατη δημοσίευση του πολυαναμενόμενου Προεδρικού Διατάγματος (ΦΕΚ Α’ 18/10-2-2025), το οποίο εγκρίνει το επικαιροποιημένο Master Plan και το αναπτυξιακό πρόγραμμα της ΟΛΘ Α.Ε.
Σε αντίθεση, ωστόσο, με την άκρως θετική αυτή εξέλιξη, ανησυχία για τη σχεδιαζόμενη τουρκική «απόβαση» στον ΟΛΘ προκαλούν πληροφορίες που φέρουν τη γαλλική CMA CGM να έχει μακρόθεν στενές επαφές και συνεργασίες με τους Γαλλο-Ελβετούς Louis-Dreyfus, που έχουν υποβάλει ως γνωστόν προαιρετική δημόσια πρόταση για το 21% της ΟΛΘ Α.Ε.
Κι αυτό επειδή η τουρκική Yildirim Holdings είναι μέτοχος στη γαλλική εταιρεία με ποσοστό 24%, ενώ παράλληλα είναι μειοψηφικός μέτοχος της ΟΛΘ Α.Ε. μέσω της Κοινοπραξίας SEGT (South Europe Gateway Thessaloniki). Η Τουρκία μάλιστα ποντάρει στις πιέσεις του ΝΑΤΟ για περιορισμό των ρωσικών συμφερόντων σε κομβικούς λιμένες της Ευρώπης, ανάμεσα σε αυτούς και ο ΟΛΘ.
Συνεργάτες σε βάθος χρόνων
Μεγαλομέτοχος στη γαλλική CMA CGM με ποσοστό 73% είναι μέσω της Merit France SAS ο Ροδόλφος Σααντέ και η οικογένειά του, ενώ ποσοστό 24% κατέχει η τουρκική Yildirim Holdings. Σε ό,τι αφορά στον ΟΛΘ, η CMA CGM συμμετέχει (σ.σ. μέσω της θυγατρικής της Terminal Link) κατά 33% στην SEGT, η οποία κατέχει το 67% από το 72,81% της ΟΛΘ Α.Ε. που ελέγχει η Belterra Investmnets, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη. Όπως προκύπτει από πληροφορίες και από τον διεθνή τύπο, η γαλλική CMA CGM και η οικογένεια Louis-Dreyfus είναι συνεργάτες από παλιά καθώς:
-Η CMA CGM εξαγόρασε τον δημοσιογραφικό όμιλο Altice Media (BFMTV & RMC), με τον Arthur Dreyfus – της οικογένειας Dreyfus -να εγκαταλείπει τη διοίκηση του Ομίλου αμέσως μετά την εξαγορά.
-Η CMA CGM ήταν επίσης ο χορηγός της φανέλας της ποδοσφαιρικής ομάδας Μαρσέιγ (Olympique de Marseille), της οποίας η οικογένεια Dreyfus ήταν για χρόνια ιδιοκτήτρια.
– Ο Laurent Martens, ο οποίος ήταν Head of Terminals στο CMA CGM Group μέχρι τον Μάιο του 2024, είναι από τον Μάρτιο του ίδιου έτους Γενικός Αντιπρόσωπος της Ένωσης Γάλλων Πλοιοκτητών Armateurs de France, η οποία αντιπροσωπεύει πάνω από 50 γαλλικές ναυτιλιακές εταιρείες. Πρόεδρος της Ένωσης είναι o Eduard Louis Dreyfus, της οικογένειας Ντρέιφους.
-Παλαιότερα, το 2009, ο Όμιλος Louis Dreyfus και η πρώην θυγατρική της Louis Dreyfus Armateurs εξέφρασαν έντονο ενδιαφέρον για μακροπρόθεσμη συνεργασία με την CMA CGM, η οποία αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες. Αυτό το ενδιαφέρον εκδηλώθηκε με την προσφορά οικονομικής βοήθειας για την αντιμετώπιση του χρέους της CMA CGM.
Κατά συνέπεια έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον τι στάση θα τηρήσει η CMA CGM στο πλαίσιο της τρέχουσας προαιρετικής δημόσιας πρότασης των Louis-Dreyfus για το 21% της ΟΛΘ Α.Ε., δεδομένου και του «κοινού μυστικού» ότι οι σχέσεις της με τον Ιβάν Σαββίδη δεν είναι οι καλύτερες εδώ και πολύ καιρό.
Ο 6ος προβλήτας
Παράλληλα, η ΟΛΘ ΑΕ ανακοίνωσε ότι θα υλοποιήσει άμεσα την επένδυση στον 6ο προβλήτα με τη λήψη όλων των απαραίτητων αδειών για τα σχετικά κατασκευαστικά έργα, η οποία εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει κατακόρυφα τον ΟΛΘ σε διεθνές λιμάνι κύριων γραμμών πλοίων χωρητικότητας ως 24.000 TEU.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», επί του παρόντος βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις μεταξύ της διοίκησης του λιμανιού με το επιχειρηματικό σχήμα ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ που έχει αναδειχτεί προσωρινός ανάδοχος του έργου, με στόχο να υπογραφεί η μεταξύ τους σύμβαση. Μάλιστα, καταβάλλεται προσπάθεια αυτό να γίνει σε διάστημα ενός μηνός, προκειμένου να πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες και να αρχίσει η υλοποίηση της επένδυσης, το αργότερο εντός του Απριλίου.
Όσον αφορά στο κόστος του έργου, στη σύμβαση παραχώρησης αναφερόταν το ποσό των 130 εκατ. ευρώ. Έκτοτε έχουν μεσολαβήσει μία πανδημία (COVID-19) και δύο πόλεμοι – στην Ουκρανία και στη Λωρίδα της Γάζας – που έχουν επιφέρει δυσθεώρητες ανατιμήσεις στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα λοιπόν με εκτιμήσεις της αγοράς, σήμερα το κόστος αυτό εκτιμάται σε τουλάχιστον 180 εκατ. ευρώ και ενδεχομένως να ξεπερνάει και τα 200 εκατ. Οι μεγάλες διεθνείς ανατιμήσεις, εξάλλου, ήταν και ο ένας από τους δύο λόγους που είχαν οδηγήσει τη διοίκηση του ΟΛΘ να ακυρώσει τον πρώτο διαγωνισμό και να γίνει δεύτερος, στον οποίον αναδείχτηκε προσωρινός ανάδοχος το σχήμα ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ τον Απρίλιο του 2024.
Οι υποχρεώσεις για την πλευρά της πολιτείας πάντως, δεν εξαντλούνται με την έγκριση του εν λόγω Προεδρικού Διατάγματος, αλλά περιλαμβάνουν την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού, που ακόμη παραμένουν ζητούμενα. Στον αντίποδα, η ΟΛΘ Α.Ε., από τον Μάρτιο του 2018 μέχρι σήμερα, έχει προβεί σε υποχρεωτικές και μη υποχρεωτικές (βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης) επενδύσεις άνω των 71,3 εκατ. ευρώ.
Ανταγωνισμός από την Αλβανία
Στο μεταξύ, μεγαλώνει ο ανταγωνισμός από άλλα λιμάνια της περιοχής, ιδιαίτερα της Αλβανίας. Η αλβανική κυβέρνηση προχώρησε τον Αύγουστο του 2024 στην προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή νέου εμπορικού λιμένα στο Porto Romano, ένα έργο προϋπολογισμού 392 εκατ. ευρώ και στρατηγικής σημασίας για τη γειτονική χώρα, που φιλοδοξεί να εξυπηρετεί όχι μόνο την Αλβανία, αλλά και το Κόσοβο και τη Βόρεια Μακεδονία, μέσω σιδηροδρομικών συνδέσεων με «ξηρά λιμάνια» (dry ports).
Αν αληθεύει το δημοσίευμα κρίμα για τη χώρα και ιδιαίτερα για τη Μακεδονία μας. Η Θεσσαλονίκη αντί να αναβαθμίζεται και να γίνει πύλη και ηγέτιδα των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης συνέχεια υποβαθμίζεται..Τι κάνουν οι τοπικοί άρχοντες και οι Βορειοελλαδίτες Βουλευτές μας;
Afou kywernoun ypotagmenoi prodotes poulimenoi ti perimeneis mono atomika symferoda mizas Ich mallon megalosymferodon afedikon tous ti perimenoume me tetio Lao apto kefali wromaei to psari
Διαβάζοντας για λιμάνι Θεσσαλονίκη
Απαντώ με την ταπεινή μου γνώμη
Από τον καιρό που μάς αγκάλιασε η δύση
Δεν υπάρχει Ελλάδα και σκέψη Έλληνα
Η λαμογια θα κάνει το θαύμα της
Ο σεβασμός και δημιουργικότητα είναι νεκρές