«Και αν ακούσης κάποιον να βλασφημή τον Θεόν, πλησίασε επίπληξέ τον και αν πρέπει να τον δείρης, μη διστάσης…» σχολιάζουν φίλοι και ψηφοφόροι της ΝΙΚΗΣ κάτω από την ανάρτηση του γιατρού και βουλευτή της Β’ Θεσσαλονίκης Νίκου Παπαδόπουλου με την οποία «αδειάζει» τους συνοιδοπόρους του, ύστερα από το δικό τους εκκωφαντικό «άδειασμα» και μετά «την αποκαθήλωση των βλάσφημων εικόνων» και την ολιγόωρη κράτηση του. Η παραπάνω επίκληση αποσπάσματος ομιλίας του αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου ουσιαστικά επιδοκιμάζει την πράξη στην Εθνική Πινακοθήκη και ταυτόχρονα «αποδοκιμάζει τη ΝΙΚΗ και την απραξία της σε μια σειρά ζητημάτων με τα οποία προεκλογικά είχε δεσμευτεί ότι αποτελούν προτεραιότητες». Από τις εκατοντάδες κοινοποιήσεις και τα περίπου 1.500 δημόσια σχόλια συμπαράστασης σε μία μόνο ανάρτηση «διαφαίνεται ότι δημιουργείται μία άλλη δυναμική και για το ποιος μπορεί να ξυπνήσει «το κόμμα που έχει πέσει σε λήθαργο» όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν ψηφοφόροι και μάλιστα με ονοματεπώνυμα.
Κι όλα αυτά την ώρα που η ΝΙΚΗ έχει αποφασίσει από τη γέννηση της, να μην είναι αρχηγικό και προσωποκεντρικό κόμμα, κάτι που μάλλον «δεν τραβά» στην εποχή της Κωνσταντοπούλου, του Βελόπουλου και της Λατινοπούλου.

Τι λένε οι γιατροί συνάδελφοί του
«Καλό και έντιμο παιδί» είπαν στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη» συνάδελφοι γιατροί του χειρουργού Νίκου Παπαδόπουλου που τον είδαν με άλλο μάτι μετά τον «ακτιβισμό» του, έστω κι αν δεν ήταν… χειρουργικός. Η επαγγελματική και ακαδημαϊκή διαδρομή του δεν έχει να παρουσιάσει παρόμοιες «ακτιβιστικές» κινήσεις ή έστω θεαματικές αγορεύσεις στη βουλή κι ακριβώς για αυτούς τους λόγους αιφνιδίασε τόσο τα ΜΜΕ όσο και το… κόμμα του, το οποίο τοποθετήθηκε με μισόλογα και καθυστερημένα, όπως επισημαίνει και ο ίδιος.
Μετράει φίλους και… ψηφοφόρους
Φανερά δυσαρεστημένος ο βουλευτής εμμέσως πλην σαφώς γνωστοποιεί τα τελευταία 24ωρα -κυρίως μέσω messenger- ότι αναμένονται εξελίξεις κάτι που μας επιβεβαίωσαν και συνεργάτες του. Αν και η υπερβολική χρήση social media έχει «αφοριστεί» από τη ΝΙΚΗ, ο βουλευτής με πολλούς και διαφορετικούς τόνους ενημερώνει διαδικτιακά ότι περίμενε από τα μέλη της κοινοβουλευτικής ομάδας «να σταθούν ξεκάθαρα και χωρίς μισόλογα δίπλα μου στην υπεράσπιση των Ιερών Προσώπων της Πίστεως μας και εν γένει της θρησκείας μας. Δεν μπορούσα να διανοηθώ ότι άνθρωποι με τους οποίους συμπορευτήκαμε με βάση το τρίπτυχο Ορθοδοξία, Πατρίδα, Οικογένεια, θα επέλεγαν τον ρόλο του Ποντίου Πιλάτου, νίπτοντας τας χείρας τους, υποδυόμενοι τους δήθεν θεσμικούς, όταν προσωπικά ενήργησα απόλυτα θεσμικά καταρχήν, με ερωτήσεις προς τους αρμόδιους Υπουργούς. Εδώ, πρέπει να εξαιρέσω και να ευχαριστήσω τον μαχητικό συνάδελφο Νικόλαο Βρεττό ο οποίος σχεδόν από την πρώτη στιγμή βρέθηκε στο πλευρό μου διαλαλώντας τις αξίες του κόμματος για Ελλάδα και ορθοδοξία».
Ο βουλευτής κάνει ένα ακόμη βήμα προς την… έξοδο από τη ΝΙΚΗ προσθέτοντας ότι «Στέκομαι ιδιαίτερα προβληματισμένος απέναντι σε τέτοιες “διπλωματικές” συμπεριφορές, τις οποίες απαξιώνει και αποδοκιμάζει η συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας, η οποία εναγωνίως αναζητά φορέα έκφρασης συντηρητικών, ελληνορθόδοξων απόψεων. Δηλώνω παρών στον υπέρ πάντων αγώνα υπέρ της ΝΙΚΗΣ της… πατρίδας μας». Αυτοί οι προβληματισμοί προστίθενται σε σειρά δημοσκοπήσεων ήττας κάτω από 3% και σε αποχωρήσεις ιδρυτικών στελεχών από εκκλησιαστικά σωματεία, καθώς και σε αποστασιοποιήσεις μοναχών του Αγίου Όρους που αρχικά υποστήριξαν με ιδιαίτερη θέρμη την όλη προσπάθεια. Μάλιστα υπάρχουν κι άλλες διαφωνίες στελεχών για… «συνεχιστή του Αγίου Παϊσίου» διότι «ο Άγιος δεν έδωσε εντολή ή δεν άφησε παρακαταθήκη για ίδρυση και στήριξη κόμματος, με σλόγκαν να είναι χριστιανικό και πατριωτικό. Αυτές οι αξίες πρέπει να διαπνέουν όλους τους εκπροσώπους του λαού, παρά τις παραταξιακές διαφορές».

Οι αρχές του κόμματος
Στη δε επίσημη ιστοσελίδα της ΝΙΚΗΣ είναι αναρτημένες οι θέσεις για τον πολιτισμό όπου μεταξύ άλλων υποστηρίζεται ότι «Χωρίς παραδοσιοπληξία, χωρίς αφελή “αγιοποίηση” του παρελθόντος ή φοβικότητα απέναντι στο καινούργιο και στην επιστημονική ανάπτυξη, με πλήρη συναίσθηση της οικουμενικότητας του Ελληνισμού και της Ρωμιοσύνης, αγωνιζόμαστε για την αυγή μιας πολιτιστικής αναγέννησης». Πάντως η τέχνη, για πολλούς, είναι δράση και… αντίδραση και αυτή την αντίδραση δεν τη συμπεριλαμβάνει στην πολιτική του ατζέντα μόνο ο γιατρός αλλά και η διοίκηση της Εθνικής Πινακοθήκης η οποία αποφάσισε, με κάλυψη και του αρμόδιου υπουργείου, να αφήσει τα σπασμένα και βλάσφημα στο… πάτωμα «εκεί όπου και ανήκουν» όπως σχολίασαν φίλοι του.
Ο Νίκος Παπαδόπουλος είναι χειρουργός με πλούσιο βιογραφικό, πατέρας έξι παιδιών, μέλος του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και μέλος του συλλόγου πολυτέκνων «Oι Άγιοι Πάντες». Μπήκε στη Βουλή με λίγες χιλιάδες σταυρούς και όπως φαίνεται θέλει να παραμείνει έστω και με… άλλο κόμμα για το οποίο ήδη συζητά.
Πάντως του υπενθυμίζουμε ότι εκ του καταστατικού «η ΝΙΚΗ δεν δέχεται βουλευτές από κόμματα που κατέστρεψαν την Ελλάδα, ούτε συνεργάζεται με το χρεωκοπημένο καθεστώς» κάτι που συνυπέγραψε και ο ίδιος…
Υπάρχουν όρια στην έκφραση της Τέχνης; Τι απαντούν ένας θεολόγος, ένας αγιογράφος κι ένας εικαστικός
- Του Θάνου Χερχελετζή
Υπάρχουν όρια στην ελεύθερη έκφραση της Τέχνης; Μπορεί ένα έργο τέχνης να θεωρηθεί βλάσφημο και να αποτελέσει αντικείμενο βανδαλισμού; Ερωτήματα σαν κι αυτά εγείρονται συνεχώς και προκαλούν έντονο προβληματισμό και συζητήσεις μετά την εισβολή του βουλευτή του κόμματος «ΝΙΚΗ», Νίκου Παπαδόπουλου, στην Εθνική Πινακοθήκη την περασμένη Δευτέρα, 10 Μαρτίου 2025.
Ο βουλευτής εισέβαλε στην Εθνική Πινακοθήκη, άρπαξε με δύναμη τέσσερα έργα τέχνης, τα πέταξε κάτω και άρχισε να πατά πάνω τους, φωνάζοντας ότι είναι βλάσφημα. Άμεσα ενημερώθηκε η Άμεση Δράση, ο βουλευτής συνελήφθη και αφού ολοκληρώθηκε η προανακριτική διαδικασία, αφέθηκε ελεύθερος.
Λίγες ώρες μετά ο Νίκος Παπαδόπουλος με ανάρτηση στη σελίδα του στο Facebook τοποθετήθηκε για το επεισόδιο. «Επισκέφθηκα την Εθνική Πινακοθήκη με την ελπίδα να συναντήσω τη Διευθύντρια για να συζητήσουμε δια ζώσης το επίμαχο θέμα. Όμως, εφόσον η ίδια απουσίαζε, επισκέφθηκα την έκθεση προκειμένου να διαπιστώσω εάν παρ’ ελπίδα είχαν αφαιρεθεί τα εν λόγω “καλλιτεχνικά εκτρώματα”, καθώς καθημερινά επισκέπτονται τη συγκεκριμένη έκθεση τρυφερές ψυχές μαθητριών και μαθητών που γίνονται κοινωνοί αυτής της παραποιημένης μορφής πολιτισμού, διαστρεβλώνοντας και εκμαυλίζοντας την μελλοντική τους υπόσταση. Ένιωσα βάναυσα προσβεβλημένος ως Ορθόδοξος Χριστιανός όταν μόλις εχθές η Εκκλησία μας γιόρτασε την αναστήλωση των Ιερών Εικόνων κατά την Κυριακή της Ορθοδοξίας», δήλωσε ο βουλευτής.

Η Ιερά Σύνοδος
Το θέμα απασχόλησε την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Σε δελτίο Τύπου που εξέδωσε επισημαίνει: «Εξ αφορμής της εκθέσεως έργων ζωγραφικής με τίτλο «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος», η οποία φιλοξενείται στην Εθνική Πινακοθήκη, η ΔΙΣ εξέφρασε την λύπη της για το περιεχόμενο συγκεκριμένων έργων της εν λόγω εκθέσεως και αποφάσισε να ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση».
«Και το θρησκευτικό αίσθημα χρήζει προστασίας»
Για το επεισόδιο η «Θεσσαλονίκη» ζήτησε την άποψη του αναπληρωτή καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Πέτρου Παναγιωτόπουλου. «Πρόκειται για ένα θλιβερό και δυσάρεστο γεγονός. Δεν μπορούμε να επικροτήσουμε τις πράξεις βίας ούτε ως Θεολογία, ούτε ως Εκκλησία. Ταυτόχρονα, πρέπει να αναλογιστούμε πως υπάρχει το θρησκευτικό αίσθημα του κόσμου, το οποίο χρήζει προστασίας. Υπάρχουν άνθρωποι που σέβονται κάποια πρόσωπα και προσβάλλονται όταν αυτά τα πρόσωπα γελοιοποιούνται ή προσβάλλεται με κάθε τρόπο το όνομά τους. Η ελευθερία της έκφρασης είναι ένα αγαθό, το οποίο ασφαλώς και οφείλει να είναι σεβαστό και, συνεπώς, και η ελευθερία της έκφρασης της Τέχνης. Πρέπει, όμως, να συνυπολογίζεται η ευαισθησία μιας μερίδας συμπολιτών μας που θεωρούν ότι τα σύμβολα έχουν τη δική τους αξία, ιερή αξία. Δεν μπορούμε να πούμε ότι τα θεία πρόσωπα αυτά καθ’ εαυτά προσβάλλονται από συγκεκριμένες πράξεις κακοποίησής τους, αλλά προσβάλλονται τα αισθήματα που τρέφουν οι συμπολίτες μας προς αυτά τα πρόσωπα. Φοβάμαι πως η προσβολή των θρησκευτικών συμβόλων είναι ένα θέμα το οποίο είναι αναμενόμενο ότι θα εγείρει αντιδράσεις και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διαφημιστικούς σκοπούς, με συνέπεια να υπηρετούνται σκοποί που δεν έχουν να κάνουν με την καλλιτεχνική έκφραση καθ’ εαυτή, αλλά με το αποτέλεσμά της στο κοινωνικό σύνολο», τονίζει ο καθηγητής.
«Στο όνομα της Τέχνης δεν μπορούμε να προσβάλουμε»
Για το περιστατικό μίλησε στη «Θεσσαλονίκη» και ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αγιογράφων και αγιογράφος Δημήτρης Τσιάντας.
«Στην πορεία μου ως αγιογράφος αυτό που κοιτώ πάντα είναι το ωραίο, το κάλλος, αυτό που υπηρετεί η τέχνη της αγιογραφίας. Κατά καιρούς παρατηρείται το φαινόμενο κάποιοι καλλιτέχνες να θέλουν να γίνουν διάσημοι, να αποκτήσουν προβολή και ξεπερνούν κάποια όρια για να το πετύχουν. Ως λαός έχουμε μια συγκεκριμένη κουλτούρα σε σχέση με την βυζαντινή αγιογραφία. Στο όνομα της τέχνης δεν μπορούμε να προσβάλλουμε τα Θεία, ούτε τα θρησκευτικά συναισθήματα πολιτών. Το θέμα της ελευθερίας στην τέχνη είναι ευαίσθητο, και αυτό γιατί στην τέχνη ελευθερία δεν υπάρχει όπως συνηθίζουμε να το λέμε, αφού ο καλλιτέχνης όποιο ρεύμα και αν ακολουθήσει θα πρέπει ταυτόχρονα να ακολουθήσει και τους κανόνες που το χαρακτηρίζουν, στη ζωγραφική ακολουθείς κανόνες. Όσον αφορά, τέλος, στα συγκεκριμένα έργα παρατηρώ ότι δεν έχουν χρώμα, άρα δεν υπάρχει σε αυτά συναίσθημα», αναφέρει ο κ. Τσιάντας.
«Η καλλιτεχνική ελευθερία είναι και οφείλει να παραμείνει αδιαπραγμάτευτη»
Την έντονη διαμαρτυρία τους εκφράζουν για το πρωτοφανές περιστατικό άνθρωποι της Τέχνης. Ο εικαστικός, διδάσκων στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ Τριαντάφυλλος Τρανός δήλωσε στη «Θεσσαλονίκη»: «Ως εικαστικός καλλιτέχνης και πανεπιστημιακός δάσκαλος καταγγέλλω τον αποτρόπαιο βανδαλισμό των έργων τέχνης της έκθεσης “Η Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος” στην Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου από βουλευτή του ακροδεξιού κόμματος ΝΙΚΗ. Η καλλιτεχνική ελευθερία στη χώρα μας είναι και οφείλει να παραμείνει αδιαπραγμάτευτη. Συντάσσομαι με όσους και όσες καλούν το υπουργείο Πολιτισμού να καταδικάσει ευθέως τις απόπειρες σκοταδιστικών επιθέσεων, βάναυσης λογοκρισίας και φίμωσης της καλλιτεχνικής έκφρασης, εξασφαλίζοντας ότι το θεσμικό πλαίσιο προστατεύει επαρκώς τους καλλιτέχνες/ιδες, τους επιμελητές-τριες και την καλλιτεχνική δημιουργία. Μαζί με την πλειονότητα των εικαστικών καλλιτεχνών αλλά και τις διδάσκουσες και διδάσκοντες στις Σχολές Τέχνης της χώρας στέκομαι στο πλάι των καλλιτεχνών και των εργαζομένων του πολιτισμού και θεωρώ χρέος να υπερασπιστώ την ελευθερία της καλλιτεχνικής και επιστημονικής έκφρασης, μια ανάγκη που προβάλλει ιδιαίτερα επιτακτική σήμερα, καθώς φασίζουσες πρακτικές απειλούν πλέον συστηματικά τον δημόσιο βίο σε παγκόσμιο επίπεδο».
Η ανακοίνωση της Εθνικής Πινακοθήκης
Για το πρωτοφανές περιστατικό η Εθνική Πινακοθήκη αναφέρει σε ανακοίνωσή της:
«Η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου δέχθηκε επίθεση από τον βουλευτή του κόμματος ‘‘ΝΙΚΗ’’, κ. Νίκο Παπαδόπουλο, ο οποίος με τη συνδρομή ετέρου ατόμου επιτέθηκε σε τέσσερα έργα τέχνης του Χριστόφορου Κατσαδιώτη, με τίτλους: ‘‘Εικόνισμα 1ο’’, ‘‘Εικόνισμα 16ο’’, ‘‘Εικόνισμα 17ο’’, ‘‘Ο Άγιος Χριστόφορος’’. Τα έργα εκτίθενται στο Μεσοπάτωμα, στο πλαίσιο του προγράμματος ‘‘Ενδιάμεσος Χώρος’’, στην έκθεση με τίτλο ‘‘Η Σαγήνη του Αλλόκοτου’’. Οι ανωτέρω τα απέσπασαν βίαια από τον τοίχο και τα πέταξαν στο δάπεδο με συνέπεια τη θραύση τους. Μετά το συμβάν το ΔΣ της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου συγκλήθηκε εκτάκτως και εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση: ‘‘Ο θεσμικός ρόλος της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου συνίσταται στη συλλογή, την προστασία, την ανάδειξη και την τεκμηρίωση της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Στο πλαίσιο αυτό και με σεβασμό στην ελεύθερη έκφραση της τέχνης, το Διοικητικό Συμβούλιο εκφράζει την εμπιστοσύνη του στη Διεύθυνση και υποστηρίζει το εγκεκριμένο καλλιτεχνικό της πρόγραμμα, διασφαλίζοντας τον διάλογο μεταξύ διαφορετικών τάσεων, ρευμάτων και καλλιτεχνικών απόψεων. Καταδικάζουμε απερίφραστα κάθε πράξη βανδαλισμού, βίας και λογοκρισίας που πλήττει τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης’’».
αυτού του”εμπνευσμένου “άρθρου για να μπορέσω να τον συγκρίνω με άλλους που έχουν τοποθετηθεί αρθρογραφώντας με ονοματεπώνυμο και σεβόμενοι συνεπώς τον καθένα από μας τους πολίτες που αξιολογούν τον δημόσιο λόγο και την αρθρογραφία.
Θεωρείστε άκυρο το παραπάνω σχόλιο μου.Διαγραψτε το.Εσταλη εκ παραδρομής. Ουδεμια σχέση έχει με το δημοσίευμά σας και σας ζητώ συγγνώμη.