Μια 27χρονη χάνει ξαφνικά την ακοή της στο αριστερό αυτί και πηγαίνει στα επείγοντα εξωτερικά ιατρεία της ΩΡΛ Κλινικής. Ενας 62χρονος, ο οποίος έχει δέκατα, παραγωγικό βήχα τις τελευταίες 20 ημέρες και έκανε αιμόπτυση προ πενθημέρου, παραπέμπεται στο Εξωτερικό Ιατρείο Λοιμωδών ως περιστατικό πνευμονικής φυματίωσης. Ενας 18χρονος προσέρχεται στα Επείγοντα του εφημερεύοντος νοσοκομείου με έντονο πόνο στη δεξιά οσφυϊκή χώρα και στο δεξί λαγόνιο βόθρο. Μια γυναίκα φέρνει στο Τμήμα Παιδιατρικών Επειγόντων εφημερεύοντος νοσοκομείου την 3χρονη κορούλα της, η οποία δεν μπορεί να βαδίσει και κλαίει όταν στέκεται όρθια.
Ολα αυτά θα μπορούσαν να είναι πραγματικά περιστατικά, όπως εκείνα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι φοιτητές των Ιατρικών Σχολών όταν αποφοιτήσουν. Είναι όμως σενάρια, τα οποία περιλαμβάνονται στην πλατφόρμα εικονικών ασθενών Virtual Patients Scenarios, μια εφαρμογή που δημιουργήθηκε με εκπαιδευτικό σκοπό από το Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, ειδικά σχεδιασμένη για πλοήγηση από φορητές ψηφιακές συσκευές (τάμπλετ και κινητά τηλέφωνα). Η πρωτοβουλία για τη δημιουργία της πλατφόρμας είναι βασισμένη στη σύγχρονη τάση, η οποία αφορά τη μάθηση μέσω χρήσης φορητών συσκευών και προωθεί την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης. Ετσι, η εκπαιδευτική πλατφόρμα εικονικών ασθενών προσφέρει στους φοιτητές Ιατρικής ένα σύγχρονο ψηφιοποιημένο περιβάλλον αντιμετώπισης διαφόρων περιστατικών. Σκοπός είναι η εύχρηστη πρόσβαση σε ένα εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο εμπλουτίζεται συνεχώς, λειτουργώντας συμπληρωματικά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η πλατφόρμα αυτή αποτελεί τον καρπό μιας δεκαπενταετούς προσπάθειας, που άρχισε με σκοπό την εκπαίδευση των φοιτητών και περιλαμβάνει περίπου 70 σενάρια περιστατικών που πρέπει να αντιμετωπίσουν, αναφέρει ο διευθυντής του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, καθηγητής Παναγιώτης Μπαμίδης. «Η πλατφόρμα περιλαμβάνει κλινικά σενάρια για την εκπαίδευση των φοιτητών. Δηλαδή, για να αποκτήσουν οι φοιτητές συγκεκριμένες γνώσεις και συγκεκριμένες δεξιότητες. Γιατί όταν ο φοιτητής αντιμετωπίσει ένα περιστατικό, μαθαίνει με πιο εμπειρικό τρόπο αυτό που διδάσκεται από την έδρα με σλάιντς κ.λπ. Η πλατφόρμα είναι βασισμένη στην παιδαγωγική προσέγγιση που λέγεται εκμάθηση με βάση το σενάριο, το πρόβλημα, την περίπτωση και την προοπτική. Και τέτοιες εφαρμογές είναι ιδιαίτερα χρήσιμες για τη διδασκαλία στην Ιατρική και στις ιατρικές σπουδές συνολικά, γιατί μαθαίνει ο φοιτητής να αντιμετωπίζει ένα περιστατικό που θα το βρει μπροστά του αργότερα και έτσι όχι απλώς το θυμάται, αλλά θυμάται και τη διαδικασία» επισημαίνει ο κ. Μπαμίδης.
Ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, καθηγητής Καρδιοχειρουργικής Κυριάκος Αναστασιάδης, σημειώνει, από την πλευρά του, ότι στη δημιουργία πλατφόρμας εικονικών ασθενών οδήγησε η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού της Ιατρικής:
«Πρόκειται για μια πρωτοβουλία βασισμένη στη σύγχρονη τάση, η οποία αφορά τη μάθηση βασισμένη στη χρήση φορητών συσκευών. Ελπίζω και εύχομαι η πρωτοβουλία αυτή να αποτελέσει μια πιλοτική δράση επέκτασης της ψηφιοποιημένης εκπαίδευσης στη σχολή μας σε αντίστοιχα πεδία».