Η εκμάθηση των αρχαίων ελληνικών φαίνεται πως δύναται να λειτουργήσει ως «φάρμακο» για την βελτίωση της μνήμης και της αντιλήψεως ατόμων με ήπια νοητική διαταραχή, συμφώνως με αποτελέσματα πιλοτικής μελέτης που πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Ημέρας «Αγία Ελένη» της Ελληνικής Εταιρείας Νόσου Alzheimer και Συγγενών Διαταραχών.
«Η επιλογή των Αρχαίων Ελληνικών- όπως διευκρίνισε φιλόλογος/ψυχολόγος της Ελληνικής Εταιρείας Νόσου Alzheimer και Συγγενών Διαταραχών, κ.Ράνια Χατζηρούμπη- έγινε με γνώμονα το ότι πρόκειται για μία γλώσσα με στοιχεία η εκμάθηση των οποίων αποτελεί σπουδαία διανοητική άσκηση, πλούσιο λεξιλόγιο, κανόνες που απαιτούν μάθηση, συντακτική δομή, η οποία προσομοιάζει σε αλγεβρική εξίσωση. Επιπλέον, τα κείμενα είναι πλούσια σε ανθρωπιστικά νοήματα και ηθικές αξίες, μας φέρνουν σε επαφή με τις ρίζες μας, κάτι το οποίο είναι σημαντικό στην αίσθηση της ταυτότητας»
Συμφώνως με την κ. Χατζηρούμπη η έρευνα κατέστη δυνατή στο πλαίσιο ενός δομημένου προγράμματος νοητικής ενδυναμώσεως, ήτοι σε μία μη φαρμακευτική παρέμβαση, το οποίο απευθύνεται σε άτομα με διάγνωση ήπιας νοητικής διαταραχής.
Στην έρευνα μετείχαν δύο ομάδες, μία πειραματική ομάδα έρευνας και μία ομάδα ελέγχου.
Τα άτομα της πειραματικής ομάδας παρακολούθησαν 24 ωριαίες συνεδρίες για διάστημα έξι μηνών το καθένα, ενώ τα άτομα της ομάδας ελέγχου δεν παρακολούθησαν καμία παρέμβαση.
Μετά την παρέμβαση οι συμμετέχοντες στην πειραματική ομάδα βελτίωσαν την ικανότητα κωδικοποιήσεως και συγκρατήσεως νέων λεκτικών πληροφοριών, που αφορά την λεκτική επεισοδιακή μνήμη στην εργαζόμενη μνήμη, την οπτικοχωρική αντίληψη και την ικανότητα κωδικοποίησεως.
Αντιθέτως η ομάς ελέγχου, σημείωσε επιδείνωση στην οπτική επεισοδιακή μνήμη, έξι μήνες μετά την αρχική εξέταση.
Το πρόγραμμα αυτό εφαρμόζεται από το 2020 στο Κέντρο Ημέρας «Αγία Ελένη» και συνεχίζεται ακόμη, ενώ η έρευνα αφορούσε το διάστημα 2020-2024.
«Η νοητική εξασθένηση επηρεάζει τη γλωσσική ικανότητα. Γνωρίζουμε ότι η εκμάθηση μίας ξένης γλώσσας εμπλέκει εκτεταμένο νευρωνικό δίκτυο, απαιτεί δε τη συνέργεια πολλών νοητικών λειτουργιών. Συνεπώς, η υπόθεσή μας είναι ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα εκμάθησης θα βοηθήσει στη νοητική και λειτουργική ενδυνάμωση των ωφελούμενων» τόνισε η κ. Χατζηρούμπη.
Τα αποτελέσματα της έρευνας επαρουσιάσθηκαν στο 14ο Πανελλήνιο Συνέδριο Νόσου Alzheimer, οι εργασίες του οποίου ολοκληρώθηκαν στη Θεσσαλονίκη.
Πηγή: Εφημερίδα «Εστία»
*Image by lemaildeclaire from Pixabay